Inlägg publicerade under kategorin Semestrar

Av Maja - 30 maj 2013 19:20

Sommaren 2011 begav jag och min kära sambo oss ut på vår längsta resa med slutmål treriksrösen allra längst upp i norrlnad. Det var en fantastisk resa och den resan finns i form av en resedagbok nedan.

Vår resa

Oj oj oj vad tiden går redan på lördag ska vi ut på vår långa resa. Sverige runt (eller nästan iallafall) Småland till Treriksrösten längt upp i Norr :). Vår första stopp blir Östra fänebo inte så långt från Gävle. I Östra fänebo ska vi sova en eller två nätter beroende på väder, på söndagen ska vi vandra i en nationalpark som heter fänebofjärden http://www.farnebofjarden.se/frameset.asp

På vägen upp till Östra fänebo ska vi antagligen stanna i Linköping för att titta på flygvapenmuseéthttp://www.flygvapenmuseum.se/sv/Utstallningar/, efter det ska vi vidare till Eskilstulna och köpa en kattbur för att då vi kommer hem från semestern måste den kattungen jag ska behålla vacineras snarast Så då kan jag redan åka in och göra det på måndagen och behöver inte leta efter en bur att köpa först.

Vårt mål med resan är att komma till treriksröset. På vägen dit ska vi vandra i olika Nationalparker i vårt avlånga land. Vi ska besöka fänebofjärdens nationalparkhttp://www.naturvardsverket.se/sv/Start/Friluftsliv/Skyddade-omraden/Nationalparker/Farnebofjarden/, skuleskogens nationalparkhttp://www.naturvardsverket.se/sv/Start/Friluftsliv/Skyddade-omraden/Nationalparker/Skuleskogen/, haparanda skärgårds nationalparkhttp://www.naturvardsverket.se/sv/Start/Friluftsliv/Skyddade-omraden/Nationalparker/Haparanda-Skargard/, troligtvis abisko http://www.naturvardsverket.se/sv/Start/Friluftsliv/Skyddade-omraden/Nationalparker/Abisko/. Vi ska även besöka döda fallen http://www.turistmal.se/?index=item&id=1457, höga kusten bron  http://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%B6gakustenbron och Orsa björnpark http://www.orsagronklitt.se/. Sist ska vi till Strömstad och äta riktigt färska räkor MUMS!!!

Dagen innan avfärd

Dagen innan avfärd. Allt är nästan packat. Ska handla bröd och mjölk samt bandage och hundmat. Diddi ska vara hos Joakims föräldrar under 1,5 vecka och på pansionat den ndra 1,5 veckan. Då Jockim kommer hem ska vi packa in i bilen och damsuga. Jag ska jobba en liten, liten stund i eftermiddag och ikväll blir det middag hos Joakims föräldrar. Imorgon ska allt vara färdigt, allt ska vara nerpackat förutom maten. Första stoppt Linköping för att titta på ett flygvapenmuseum, amdra stoppet Eskilstulna för att köpa kattbur och tredje stoppet blir utanför Gävle. På söndag blir det vandring i en nationalpark. På söndag kväll eller måndag morgon vidare uppåt. (se mer i detalj under "vår resa"). Antagligen blir det inget nytt här de veckor vi är borta.

Ha det så bra

Lördagen den 9 juli dag 1.

Hej hej!
 Denna dag begav vi oss iväg innan 10. Vårt första stopp blev i Gränna där vi åt lite medhavd lunch och handlade polkagrisar. Vi åkte sedan på en mindre väg som gick lägs med Vättern en bit. Vårt nästa stopp blev Linköping där vi stannade på flygvapenmuseét. Det var häftigt med alla gamla flygplan och läsa historia om krig. Efter Linköping blev stoppet i Eskilstulna där jag köpte en kattbur från blocket. Vi övernattade vid Fänebofjärdens Nationalpark för att vandra lite i denna nästa dag. Vi sov på en camping precis vid vattnet, så var vackert.

Söndagen den 10 juli dag 2.

Vi vaknade tidigt av solen och gick upp 7. Vi chekade ut och åkte vid halv 9 till Nationalparken. Vid halv 10 började vi vår vandring. Leden var vacker men var lite besviken då jag trodde det skulle vara mer unik natur. Vi pausade och åt medhavd fika under vandringen och åt medhavd lunch då vi var färdiga. Vandringen tog 3 timmar och det vi gick var 7,5 km. (Då man vandrar i en Nationalpark eller någon annanstans kan man inte gämföra med att gå på asfalt eftersom det skiljer sig så otråligt mycket.)

Vi skulle nu bege oss till nästa Nationalpark Skuleskogen. Det blev en del bilåkande under dagen och vi stannade även för att bada. Dock var vi trötta loch tog beslutet att inte riktigt åka ända till Nationalparken utan stannade i närhetan av Härnösand. (Om man kollar på en karta har vi nu kommit ungefär halvavägen genom vårt land.)

Måndagen den 11 juli dag 3

Även denna dag vaknade vi tidigt. Vi gick upp vid 7. Åkte till Högakustenbron där det var vackert. Tog en fika med den vackra utsikten genom fönstret. Åkte sedan vidare till Nationalparken dit vi kom fram till vid 12 tiden och började gå vid halv 1.

Det var bitvis svår tärräng, mycket varierande natur och så vackert. Vi klätrade upp för berg och såg ut över högakusten, satt vid en sjö och åt lunch och gick igenom en stor skreva i berget som isen skapat. Fikade även på vägen. Vandringen var på ca 11 km och vi var iväg fram till 18 så 5,5 timma var vi iväg. Vi åkte sedan vidare till en camping som låg precis vid havet.

Tisdagen den 12 juli dag 4

Denna dag åkte vi näsan bara bil för att komma en bit upp i landet. Vi stannade en gång för lunch och en gång för lite sömn vid en badplats. Vi sov på en camping strax söder om Piteå. Till middag lagad i trangakök blev det laxpasta med crepefrech mums och färsk pasta :).

onsdagen den 13 juli dag 5

Denna dag åkte vi en del bil. Sedan stannade vi hos några kompisar som var på besök hos hennes föräldrar i Töre. Vi fick en god lunch och vi tog en promenad. Vi forsatte sedan till campingen i/vid Kukkolaforsen lite norr om Haparanda. Vi åt middag på trangaköket och promenerade lite längst med forsen.

torsdagen den 14 juli dag 6

Denna dag åkte vi till Haparanda för att handla lite. Jag hittade mycket biliga frilufskläder i en outletbutik. Vi åkte ut till Seskö (utanför Haparanda) där vi även träffade samma kompisar som vi träffade igår. På kvällen åt vi en mycket god middag på resteurangen på campingen med utsikt över forsen.

fredagen 15 juli dag 7

Denna dag åkte vi bil, längre än vad vi räknat med. Har åkt i Finland större delen av sträckan och kom upp till Kommavuopio. Här ifårn kan vi ta oss till treriksröset. Man tar sig dit genom att antingen gå 11 km en väg eller åka båt i 40 minuter och sedan gå ca 3 km. Man kan också åka båt dit och gå hem. Vi valde att åka båt bägge sträckorna. Men det får ni höra om den 16.
Vi sov på vandrarhem, det var endast 13 grader ute och ljust nästan dygnat runt. Natten till den 15 var jag uppe vid 4 och sken solen och det var ljust som på dagen. Bilden ni ser är tagen då vid 4 tiden.

Lördagen en 16 juli dag 8

Denna dag tog vi oss tur och retur till treriksröset med båt och 6 km vandring tur och retur. Naturen var fantastisk men röset var inte jätte imponerande. Det var en betongklump med spångar runt då den låg i vatten. Det var de tre ländernas märke på vadera sida. Men det är ju häftigt att ha varit där, nu har vi varit så långt norr ut i Sverige det går att komma. Åter igen det var väldigt, väldigt vacker natur. Fjäll med snö och vatten :). Sedan bar det av till Kalix.

Lördagen den 16 Juli (skrivit på resan)

Hej hej! Nu har vi varit på resande fot i en vecka. Vi har hunit upp till treriskröset där vi var i förmiddags och nu är vi i Kiruna. Imorgon ska vi till Abisko. Det var häftgt att besöka treriksröset, otroligt vacker natur på vägen dit och även där. Vatten och fjäll!!

söndagen den 17 juli dag 9

Denna dag kom vi fram till Abisko turiststation. Vi bodde i tält i en liten skog där de gjort iordning tältplatser. (Skriver i nu tid istället) Tåget från Malmberget hörs i bakgrunden och vi har nästan sjö och fjällutsikt. Om vi bara går en liten bit så ser vi fjäll med snö på. Vi har även hunnit med en vandring på ca 2 timmar. De har en del "färdiga" rundor de tipsar om från 2 timmar upp till någon dag. Det är otroligt vackert!! Detta rekomenderas starkt för alla natur älskare.

Måndag den 18 juli dag 10

(Skriver i nutid)
Idag har vi gått en mindre guidad tur i området allra närmast turiststationen. Sedan tog vi oss med lift upp till 900 m höjd och tog en fika i panorama cafet med fantastisk utsikt då inte dimman låg tjck utanför och vi inte såg länge än någon meter. Efter fikat började vi vår vandring till toppen som ligger på 1164 m öh. Det var en mycket vacker vandring med utsikt över fjäll vart man än tittade. Vi ser även lapporten och Torneträsk. Så vacker med fjäll med snö på och sjön.

Vi gick i dimma som plötsligt lätttade och sedan tätnade igen. Väll uppe på toppen åt vi vår medhavda matsäck lax med bulgur, mums. Vi började följa leden nedåt igen, men efter ett litet tag märker vi att vi inte längre befinner oss på leden. Dimman är nu tät, vi ser inte långt och vi vet inte mot vilket håll leden ligger. Vi gick hit och dit en liten stund, dimman lättade och jag fick syn på en stenhög som är märket för leden. Gick dit och kunde följa leden ner och ta liften ända ner.

Dagen blev lång, på kvällen grillade vi grönsaker.

Tisdag den 19 juli dag 11

(Skriever i nutid)
I natt har det regnat och blåst en heldel. Mest blåst och vi har vaknat flera gånger av blåsten som har varit kraftig i byarna. Det lugnade sig under morgonen och vi sov länge. Mitt på dagen tog vi en vandringstur på ca 8 km som tog 4 km. Så ni kan tänka er att det ionte är samma typ av underlag att gå på som hemma. Vi hade med oss trangaköket och en påse pulversoppa samt färdiga smörgåsar. Väldigt smidigt att laga soppa ute och gott blir det :). Det var en vacker vandring. Under kvällen tvättade vi och satt ute i solen med en cider, lite nötter och godis och planerade vår forsatta färd och har kommit fram till att vi måste åka minst 40 mil/dag för att vara hemma fredag den 29.

onsdagden den 20 juli dag 12

(Skriver i nutid)

Idag har vi gått och gått och gått. Gick upp vid 7 för att komma iväg tidigt. Vi vandrade upp för berget på ca 900 m höjd och det tog ca 2 timmar. Då vi kom upp letade vi upp en fin plats där vi värmde soppan och åt våra mackor. Vi åt och njöt av den fantastiska utiskten. Efter denna vandring upp var jag trött och på något sätt missförstod jag och Jocke varandra. Hemfärden blev ca 8 km då vi gick som i V ner, då det är för brant att gå "rakt" ner. Denna vandring ner tog va 3 timmar. Det var vackert med efter dålig sömn i tält i många nätter och flera dagar vandring var vi åtminstonde jag trött. Vandringen var delvis kuperad och delvis mycket blöt. På slutet var det en stig med spångar annars var nervägen ingen direkt stig. Under kvällen åt vi en fantastisk måltid i resteurangen, med tre rätter. Det var potatissoppa, grillbuffe och marängsvich, denna middag var utsökt :).

torsdagen den 21 juli dag 13

(Skriver i nutid)
Idag har vi åkt bil långt.... vi har åkt från Abisko till Hemavan ca 60 mil. Störe delen av dagen har vi åkt i Norge. Har varit väldigt vacker natur. Utsikt över fjäll, vatten och forsar. Vi är nu på ett vandrarhem och har spelat lite kort. Imorgon ska vi försöka att ta oss till Hammarstrand.

fredag den 22 juli dag 14

(skriver i nutid)
Idag har vi också åkt en del bil. Vi befinner oss just nu sydvest om Hammarstrand. Vi har ätit glass och lunch samt tagit en fika vid döda fallen. Det var häftigt att se och läsa hur ett stort vattenfall kan "försvinna" bara över en natt. Imorgon vidare till Särna. Vi har kört ungefär 55 mil idag.

Lördag den 24 juli dag 15

Nu sitter jag utanför tältet i Särna. Imorgon ska vi vandra i Fulufjälets Nationalpark. Vi ska gå till ett vattenfall för att sedan fortsaääta upp på fjället. Idag har vi åkt ca 36 mil. Vi har stannat på en gård med getter. De hade 80 st och de bedrev även mjölkning och ystning av olika ostar. Har lyssnat på radion och det är fruktansvårt det som hänt i Norge igår. Så otråligt hemskt! FY för denna grymma värld!
Nu är det dags att sova för att orka morgon dagen.

Söndag den 24 juli dag 16

(skriver i nutid)
Ligger nu i en våningssäng på en camping i Mora. Stugan är en lekstuga fast högt i tak. Det hade regnat här i tre dagar så cmpingen är för tillfälligt förstöd så döärför vlev det stuga. Idag har vi vandrat i fulufjällets Nationalpark. Det fanns ett vattenfall som är Sveriges högst på 90 m och en fri fallhöjd på 73 m. Vi gick en runda runt vattenfallet. Det var bitvis svår terräng med mycket sten. Vattenfallet var mäktig och det var intressant att se en fjällvärld så långt ner i vårt land. Nu är det snart dags att sova för att hämta nya krafter.