Alla inlägg under februari 2013

Av Maja - 27 februari 2013 17:00

Jobb och fotfarande ont

Hej

Ska jag börja med det roliga eller tråkiga? Jag börjar med det tråkiga för att avlsluta trevligt. Jag har fotfarande ont! Ska det vara så? det är INTE roligt, jag vill inte, vill inte, vill inte BLÄÄÄÄÄÄÄ. Om jag fortfarande har onte imorgon em måste jag ringa till tandläkaren och fråga om det ska vara så här. Sist gick jag inte på alvedon så här länge, sist gjorde det inte onte så lång tid efteråt, sist kunde jag sova. Jag blir så ledsen jag vill verklingen inte in igen OM det nu skulle vara en infektion på gång. Jag har inte tid eller kraft till att åka in till tandläkaren och bli sjuk ytterligare dagar. Jag går i skolan och de pausar inte för att jag är sjuk och jag kan inte göra allt i efterhend OM jag inte gör det i sommar då. Jag vill inte!!!   .



Okej vidare till det roliga. Jag har jobbat idag och det har varit fantastiskt. Barnen är helt underbara! En dag i veckan eller minst 2 dagar per månaden måste jag jobba för att fixa resten av utbildningen. Att komma ute och träffa helt fantastiska barn gör att man vill gå vidare när det känns som tyngst. Det har varit värre än vad det är nu men problemen med tanden gör allt mycket jobbigare. Jag hoppas jag tillfrisktnar över natten.... Barnen är så underbara! Ska bli såå roligt att få jobba med baren när jag är klar och då jobba på riktigt men med det kommer ett tungt ansvar och en icke bra lön. Nej nu får jag sluta gnälla och gå och lägga mig istället.


Sov gott

Av Maja - 23 februari 2013 15:30


Det var fruktansvärt!!! Fy farao vad hemskt det är när de borrar någon cm från örat och det darrar. Jag hörde när de delade tanden och kände biten på tungan innan de sög upp den. Idag har jag bara legat på soffan hela dagen och hela kvällen igår. Så från i går vid 10 till ca 16 idag. Däremellan har jag endast varit uppe och tagit mig något att äta och varit på toa.


Jag kom hem igår med tanken kring att det skulle gå bra och jag kunde vara ungefär som vanligt. Jag satte mig vid datorn och efter en stund går jag ut för att ge fåglarna mat, då känner jag blod i munnen. Går in lägger i en kompress och sätter mig vid datorn igen och har kompressen i munnen i ca 30 minuter. Vi äter tillsammans på kvällen och jag återgår till datorn min sambo ligger och läser i soffan. Då känner jag att det börjar blöda igen och jag sätter i en kompress. Jag tar ut kompressen, sätter mig sedan i min fåtölj och tänker titta lite på tv i datorn och så piper telefonen till och jag ska kolla på e-post meddelandet (det skulle ju kunna vara en beställning av hjärtan eller foton) och böjer huvudet framåt. Då känner jag att munnen blir full av blod och det börjar smärta trots smärtstillande tabletter. Jag stoppa i en kompress och lägger mig i soffan, där ligger jag sedan med kompressen och smärtan. Jag tar ut kompressen efter ca 45 minuter men blödningen kommer tillbaka och nu tycker jag att det är mycket obehagligt. Jag ringer till det nummer som står på den lapp jag fått och den ska vidarebifoga mig till jouren hos tandläkare. Någon typ av receptionist svarar och jag säger mitt ärende hon säger att hon kan koppla mig till jour vårdcentral, akuten eller 1177. Jag frågar vem som kan tandvård bäst och vi kommer fram till akuten är bäst dit hon kopplar mig. Där varar en kvinna och jag presenterar mitt ärende hon säger att då får du ringa till 1177. Jag ringer till 1177 och pratar med en kvinna jag får hjälp av. Hon ger mig råd och om det är likadant på morgonen (alltså idag) skulle jag ringa jouren som endast har öppet 9-12 lör. och sön.


Sedan har jag då legat i soffan. Kl 16 gick jag upp för att duscha och har sedan suttit vid datorn. Nu är det snart mat. Får se hur mycket jag får i mig, kan ju knappt gapa. Det jag ätit idag är ett glas med jordgubbs yoghurt och en kopp med blåbärssoppa samt lite glass. Strax blir det tomatsoppa med rivna morötter (hoppas att jag slipper tugga).

Ha det så bra

Av Maja - 21 februari 2013 17:00

Hej och hå

har ni koll på att jag startat en facebook grupp som heter majas foto? Om ni inte redan  har "gillat" den gör det nu då! Och ta en titta på hemsidan http://www.majasfoto.se/ hade varit sååå råligt om det kunde komma in lite beställningar. Tänk om det skulle gå att sälja min afoton som foton och vykort... ååå vad kul det hade varit. Men det är dyrt! Kag får köpa in lite i taget känne rjga nu. Kurslittertaur, valp och ny bi i maj får gå före... men lite kan jag lägga ner på företgaet eller ja det är ju inget företag ännu men hobyverksamheten då.. Är ju det tillsa jag får lite inkomst och inte går med minus.


Jag hålle rpå att ändra om lite här på blogg fronten. Hemsdian sa ifrån att jag hade för många inlägg under göingegetter så från och med nu finns det en blogg där istället och isåg då att detta inte var en blogg utan ett vanligt skriv inlägg så antar att även detta kommer att bli fullt en dag så lika bra att föra över alla inlägg här innan de blir för många. Problemet blev bara att det tar lång tid då jag måste spara varje inlägg två gånger för att först spara texten sedan ändra datumet då detta inte går att ändra första gången och sedan ändra datumet och spara det...


Imorgon ska jag operera bort den andra visdomstanden. tror inte att det går lika bra då jag tror att den sitter djupare och de får nog borra lite mer.... FY ***    det gör ju inte ont men är obehagligt, det är jobbigt att inte kunna sova ordenligt de första nätterna och bara kuna äta soppa den närmsta veckan av rädla att inte tgga för att det ska komma in massa grejs och sedan gör det onte att tugga med. Så ajös med all go mat i helgen och välkommen soppa i ca 5-8 dagar.


Nu ska jag lägga över något till inlägg här och sedan sova

Av Maja - 14 februari 2013 17:00

Hej!

Nu sitter jag här igemn och bör eentligen plugga. Har pluggat minimalt idag (med). Hade seminarie i förmiddags mellan 9-10 trots det har jag bara pluggat någon timme. Jag förstå inte vart timmarna tar vägen . Jag lägger ner mycket tid på google adwords som är ett sätt att marknadsföra sig på. Det är ganska så krångligt då det gäller att ha en viss summa på varje sökord för att annonsen ska synas och så måste den vara relevant i förhållande till vilka ord som finns i annonsen. Jag betalar varje gång någon klickar på min annons och det kan kosta alltfrån 1-5 kr. Jag har just nu en daglig maxbudget på 7 kr.


Nu ska jag sammanfatta det vi ska kunna tills imorgon

  • Lusten att lära
  • Undersökande aktivitet
  • Begrepp och språk
  • Räknefärdigheter
  • Att bedöma kunskap

Jag kan de första tre pungterna bra och de två sista mindre bra. Nu ska jag göra en sammanfattning i word och sedan läsa det ett par, tre gånger. Ge gtterna -->läsa, ducha --> läsa, sova --> läsa, äta frukost --> läsa, åka in till stan --> läsa och sedan skriva tentan. Önska mig lycka till    maskoten isbjörn ska med och göra allt mycket enklare   .


Ni får sova så gott

Av Maja - 13 februari 2013 17:00

Hej hopp!

Hade redovisning i förmiddags det gick väll sådär. Lämna gillade inte att vi inte gick efter instruktionerna när vi genomförde en övning i verksamheten med barnen. Däremot tycker jag att huvudsaken är att barnen lärde sig något och att även vi studenter lärde oss något. Vi kopplade till läroplan och övrig litteratur. Vi blev godkända men de verkade inte nöjda.

Då jag kom hem började jag genast med en chokladkaka som blev en del av tårtan. När den åkt in i ugnen åt jag för att sedan börja med sockerkaka, chokladsnittar och citronkakan. Chokladkakan tillsammans med citrinkakan lade jag sedan på varandra och sedan garnerade med grädde, blåbär och smartis. Den blev god men mastig. Detta tog som ni förstår ett antal timmar närmare bestämt 2,5 timma och då är inte garneringen inräknad. Sedan pluggade jag lite och efter det garnerade jag och så kom gästerna vid 7 och åkte för en timma sedan.

Totalt idag har jag räknat 15 additionsuppgifter och då räknat ut på två sätt och även 15 subtraktionsuppgifter på två sätt. Men jag har blivit lite dundersam över hur man gör en algoritm där svaret blir negativt. Det har jag inte löst men jag skiter faktiskt i det, det är inget som barnen mellan 1 och 7 kommer att stöta på och då behöver jag som pedagog inte kunna det (inte ur pedagog synsätt i alla fall men kanske som allmänbildning, oandra sidan har man alltid mobilen med och kan då räkna ut saker med miniräknare).


Imorgon har jag seminariet mellan 9 och 10 och sedan egentligen en föreläsning mellan 13 och 16 men jag ska inte stanna på föreläsningen utan jag åker hem och pluggar matte och kanske att jag hinner med lite svenska med, men det får i så fall bli efter en promenad med Diddi. Dock så har jag inte gjort seminariet uppgiften som är baserad på den föreläsningens om hölls igår som jag inte var på. Innehållet är obligatorisk men inte förläsningen. Så jag ska försöka att göra det imorgon bitti och förbereda en del nu ikväll och kanske även börja. Blir korta nötter och långa dagar när man pluggar (vissa perioder). Gå in på majasfoto.se och titta på alla vackra foton som ligger till försäljning där, det finns även vykort till försäljning. Vill så gärna att det ska börja komma in beställningar. Jag väntar med förväntning varje dag.

Nu till Svenskan och du får sova så gott.

Av Maja - 12 februari 2013 17:00

Hej

Jag är bara tvungen att skriva av mig lite. Det är dock svårt att veta vart jag ska börja. Det är kanske lika bra att börja här och nu. Jo jag sitter här med Diddi fullt letande efter godis. Jag ska sita uppe ett par timmar till och plugga på en tenta tills på fredag som handlar om språk och begreppsutveckling inom matematiken. Kursen riktar sig mot grundlärarna, vi som läser mot förskolan måste läsa en svenska och mattekurs och det finns ingen annan så det blir denna. Tentan på fredag har flera delar ett avsnitt de kallar lusten att lära som utgår ifrån en rapport som skolinspektionen gjort efter en granskning av skolor. Det handlar om att ge eleverna motivation och att de ska tycka att det är roligt med matematik och inte uppleva det som bland annat jag upplevt matten som.


En annan del är undersökande aktivitet och det handlar lite kort om att man inte bara ska arbeta i matteboken utan att det finns minst 1000 till sätt att arbeta med mattematik. Ett tredje avsnitt handlar om begrepp och språk, ett fjärde räknefärdigheter där vi helt enkelt ska bli bättre än eleverna i åk 1-6 mattematik för att kunna hjälpa eleverna. Vi räknar alla de fyra räknesäten och ska kunna minst en algoritm och en skriftlig huvudräkning. Det vi lär oss är att det inte finns ett sätt att räkna ut ett tal utan att det finns flera. En del av studenterna har upplevt att de bara fått räkna på ett sätt då de gick i skolan men det är alltså ute nu. Nu ska man som lärare "acceptera" mer än ett sätt och kunna förstå hur eleven tänker och vart det eventuellt blivit problem. Jag tycker detta är jätte bra och jag önskar att jag hade lärt mig matten på det sättet, då hade jag lärt mig mycket, mycket mer. Det jag inte förstår är vad jag ska ha den matten till i förskolan. Jag förstår att vi är tvungna till att kunna subtraktion och multiplikation men måste vi verkligen kunna division och multiplikation i algoritm? Sedan har vi ytterligare ett avsnitt på tentan och det är bedömning! Det tänkte jag sätta mig in i mera nu. Den uppfattningen jag har kring det är att jag inte ska bedöma eleven/barnet utan VERKSAMHETEN och förhoppningsvis kan jag ha nytta och omvandla det jag kommer at läsa för att det ska passa förskolan istället. Däremot på tentan kommer det att komma elevlösningar där vi ska bedöma elevers uträkningar (tror jag iallafall) och det kommer jag inte har någon nytta av så länge jag arbetar i förskolan.


Förutom denna tenta på fredag har vi en begreppstenta i Svenska på måndag som vi gör online på en lärplattform och har en timme på oss. Till den ska vi kunna olika begrepp inom grammatiken och språkutveckling som exempelvis syntax, morfologi, morfen, öppenordklass, rotformen. Om det är en sammansättning eller en avledning, fonem, sluten stavelse. Så det är en del till den tentan med. Grejen är med att jag inte kommer att kunna plugga i helgen och det är bestämt sedan länge. Mattetentan slutar 13 på fredag och svenska tentan börjar kl 9 på måndag. Dessutom släpps en hemtentamen i svenska samma måndag kl 13 som ska in fredagen samma vecka kl 16 men jag ska operera bort en visdomstand vid lunch så jag tänker att jag lämnar in min på kvällen innan alternativ tidig förmiddag.


Tänker ta bilen till och från tandläkaren denna gång. Det är bara 30 minuter hem och det bör jag klara med bedövad mun. På min andra hemsida www.majasfoto.se säljer jag foton och vykort. Ta gärna en titt där. NU måste jag läsa "bedömning av kunskap för- lärande och undervisning i matematik". Imorgon är det en redovisning som gäller samt lyssna på redovisningar mellan ca 10 och 12. Joakim fyller år ska fira honom lite på morgonen och sedan kommer hans föräldrar på kvällen (helt värdelöst att fira på en onsdag men men, jag är inte med och bestämmer sådant.) Så det kommer inta att hinnas med så mycket plugg som jag hade behövt. Till helgen ska jag fira honom!

Hejdå på er

Av Maja - 5 februari 2013 17:00

Hej

Vi har även idag haft föreläsning mellan 9 och 12. Efter att jag kommit hem ha jag suttit med en övningsuppgift i svenska kring fonetik. Det är svårt och krångligt och har då inte hunnit klart ännu. Har även ringt och tackat nej till arbete en gång nu framöver pga att jag inte hinner. Har även bokat in vart och när jag ska göra en fältstudieuppgift om några veckor, bokat om en tandläkartid pga av operation veckan innan samt kontrollerat tenta anmälar, har även hunnit baka en sockerkaka som nu är i ugnen. Inan denna dag är sut ska jag hinna klar med övningsuppgiften, gå en promenad med Diddi, spela ett mattespel med Joakim och sedan reflektera kring den och skicka in det tillsammans med andra svar jag besvarat utifrån frågor. Sedan ska jag helst även hinna med att göra en anan restupopgift som jag ska göra pga av att jag var frånvarande från ett seminariet. Ni hör det är JÄVLIGT mycket. Har instuderingsdag två dagar denna veckan där jag tänkt att sitta med det som kommer att komma på mattetentan nästa vecka.


OM min fotohemsida kommer igång så ska jag fixa den med och det kommer att ta misnt 5 timmar.


Ha en bra dag

Av Maja - 4 februari 2013 17:00

Hej

Idag har vi haft en halvdag i skolan. Det har handlat om bedömning av kunskap. Vi arbetade med att bedöma några elevlösningar i matematik i skålår 3 och sedan även munligt i skolår 9. Det var spännande och svårt men vad ska jag ha den kunskapen till i förakolan? Jag kommer inte att bedöma elever utan verksamheten. Den kursen jag läser är mot grundskolan och jag måste läsa kursen ochg det finns ingen som är jämförbar i Växjö. Så det är mycket märrkligt. Nu ska jag sätta mig och läsa tills morgondagens föreläsning kring fonologisk språkutveckling för att sedan vara förberedd innför en stencsil vis ka göra till seminariet på torsdag. Vill även passa på att skriva att det är tekniska problem p min hemsida och att det har varit det sedan i fredags kväll. De som underhåller hemsidorna arbetar inte på helgen. Jag mailade de två gånger och på det ena mailet fck jag svar att det INTE var något fel på min hemsida och han hänvisade mig till att läsa hur man gjorde mednas på det andra mailet svarade de att de hade viadrebifogat maiet och att de kunde ta ytterliggare några dagar...


Ha en bra eftermiddagen

Ovido - Quiz & Flashcards