Alla inlägg under maj 2012

Av Maja - 30 maj 2012 13:30

Den 30 maj

Förstår ni, det är redan snart juni? Helt otråligt. Jag är klar med skolan för terminen, eller det kan hända att jag får en komplettering men det får jag ta då. Har lämnat in alla uppgifter för bedömning och har inte fått komplettera i denna kursen alltså andra hälften av terminen tror inte det var något första delen av terminen heller. Men allt av denna kursen är ju inte bedömt ännu så det kan hända att det kommer något.


Förra veckan hade vi en redovising och resten av den veckan arbetade jag på en förskola i en liten ort i närheten av där jag bor, det var på en yngrebarnsvdeling där pedagogerna hade en sämre barnsyn. Ttyckte det gick ganska bra ändå, men pedagoger med den barnsynen anser jag det svårt att ha till kollegor i framtiden, så inget ställe jag vill arbeta på.


Denna veckan jobbar jag alla vardagar i förskolan förutom i måndags då vi hade det allra sista i skolan för terminen. Det var workshop och seminarie krig sex och samlevnad. Har även haft en inlämningsuppgift på det och en föreläsning. Tycker det är bra att det tas upp även för oss förskolestudenter. Först tyckte man att det var orelevant men efter uppgifter, seminariet och workshopen så har man mycket mer kunskap och att det kan handla om så mycket. Exempelvis om familjesituationer.


Var igår på en förskola som har mycket utomhuspedagogik. Vi var på utflykt mellan ca 9 och 14, så roligt och härligt. Vi byggde en koja i skogen, en pedagog läste för barnen då vi satt i skogen och fikade. Vi promenerade runt till olika ställen i närområdet och tog lunch på en åker/äng i närheten av förskolan. Då bröt solen igenom och det var mycket härligt, både personal och barn verkade trivas. Jag drog igång kurragömma med några barn, ,men de tröttnade efter ens tund då jag hittade för bra gömställen till barnen och den som dål letade hittade inte något.. Cool Så klart det blir tråkigt för den som letar men det var roligt för de som gömmde sig tror jag... Kanske att jag inte skulle gömt de barnen så bra ... Vi gick tillbaka till förskolan och åt mellanmål inna och de fick leka fritt inne utan pedagogernas styrning. Under eftermiddagen gick vi ut på gården. En perfekt dag, tänk om alla dagar vore sådana....


Idag har jag med varit på en äldrebarns avdelning, mycklet trevligt och roligt. Goa ungar och bra pedagoger mer behöver jag nog inte säga. Under torsdag och fredag ska jag till ytterligare andra ställan. Ska bli spännande.


Klicka gärna på gilla om ni läst och gillat de ni just läst.


Ha det så bra

Av Maja - 16 maj 2012 11:00

16 maj

hej hej

Nu nalkas det sommarlov, härligt sommarlov. Ja det var länge sedan man hade ett ledigt sommarlov och det lär man aldrig få igen. Nu ska man ju vara vuxen och inte ha sådant där HÄRLIGT sommrlov mer. Fyllde 24 igår... Fick choklad och smörgås till frukost istället för yogurt och musli. Till middag blev det pastasås med färksa championer och färsk lax och senare på kvällen daimtårta. Till precent fick jag gå ut till bilen med mössa över ögonen och fick en bensindunk i handen.. :-) bra att ha i bilen. Någon av de kommande dagarna blir det besök på biltema där jag ska få lite tillbehör till bilen, men fick tyvärr inte fria händer.  Får inte glömma den mycket goda söndgsmiddagen på resteurang i söndags, dit vi åkte mc.


Idag är jag ledig, tanken var att jobba och är aktiv i genkommunens vikariekallender men har inte fått någon förfrågan ännu så trpoligtvis kommer det inte någon heller, då det är lite snet för det. Imorgon ska jag läsa igenom hela grupparbetet under kvällen och sedan ska vi träffas på fredag och göra det allra sista. På lördag kommer mina föräldrar och bror så ska vi fira mig och min bror som fyller år samma dag som jag.


Blir inte sommarkursen i Uppsala på 7,5 hp då jag var tvungen att bo där så klänge att jag var tvungen att ta lån för att få råd med det och det kändes orelevant då jag heller inte kan tillgodoräkna mig den. Fick igår besked om att jag kommit in på en av reservkurserna. En på 5hp på Malmö högskola. Det är träff två helger, så det blir jätte bra  . Detta innebär att jag kommer att läsa 50% mellan 16 juni och 12 aug. Har jobb 4 veckor på en sommarförskola och sedan även nästa vecka vecka förutom måndag för då har vi redovisning. Där kommer det förhoppningsvis bli mer jobb.

Idag ska jag försöka att få ordning iallafall på skrivbordet och sedan sitta ute hos geterna lite, gå med Diddi i en timma och baka om jag hinner det.


Ha en bra dag

Av Maja - 10 maj 2012 17:00

10 maj 2012

Vi snart redan inne på mitten av maj. Det är verkligen inte klokt hur fort tiden går. Det är jätte grönt då man tittar ut genom fönstret.


Fisk besked härom dagen att jag kunde ingå avtal med frisktandvården i det landsting jag tillhör nu. Vilket var ett mycker positivt besked eftersom jag annas måste betala flr all tandvård till jag är fri från allt... Dock blev jag inte lika glad idag då jag fick pappren och det står att försäkringen inte omfattas om man fått en remis innan avtalstidens början. Avctalstidens början blir först den 1 juni. Så jag har fått en remis innan, men tandvårdsavtalet har ju tillhört en annat landsting innan. Ringde tanläkarmottagningen, hon jag pratade med kunde inte svara på frågan utan hänvisade mig till en annan som inte var där idag men återkommer imorgon.


Igår erbjöd de på operationen mig en tid idag på morgonen men jag tackade nej till den eftersom de sgt att jag skulle få ingå avtal med dem.. Suck!!! Jag kan inte betala 3000 kr st för borttagning av två tänder. Det går inte!!! Då får jag vänta i flera år tills jag börjar att jobba oxch jag vill heller inte betala 700 spänn för att skrapa tandsten och flera hundra för ett vanligt besök som tar en kvart! Varför ska det vara så JÄVLA dyrt!! Om jag inte får ingå avtal med dem nu alltså om det innebär att kjag måste betala 135 kr i månaden för försäkrningen + 6000 kr för borttagning av tänder så tänker jag vänta, det är ingen chans att jag betalar den höga kotnaden om inte borttagningen av tänderna ingår.


Vi håller på med ett grupparbete. Det går bra och frmåt. Har suttit nu och läst igenom allt eftersom vi ska träffas imorgon och gå igenom hela texten.


Jag fyller år den 15 och har en önskan om att bli firad med en utflykt under lördagen. Får se om min sabo lysnar på min önskan  . På söndag blir det plugg om jag inte hinner med det på fredag vilket beror på om jag får jobb eller inte. Fick precis en förfrågan om ett jobb fram till halv 12 men har inte fått bekräftelse på agtt jag fått det ännu.


Ha det så bra

Av Maja - 3 maj 2012 21:45

hej

hade skrivit en bra bit och så ska jag klicka på att radera lite men så backar jag sidan och allt försvinner. Samanfattnngsvis har jag varit hos tandläkaren och de har konstaterat att jag måste ta bort två visdomständer, att jag har tandsten samt några påbörjan till hål. Tidigare har jag haft tandvårdsförsäkring i annat landsting men jag vet inte hur det blir nu. Man får inte ha några "fel" då man ingår nytt avtal, vilket jag heller inte gör på sätt och vis, de vet inte och jag får reda på det på måndag då jag ska dit och ta bort tandstenen.

Köpt bil idag med, en skoda felicia som jag ska använda för att kunna arbeta i hela den närliggande kommun där jag är vikarie idag.

Vi håller på med grupparbete, ska lämna in uppgifter, kommentera på uppgifter, läsa inför seminarie och skriva efter seminarie... Det är mycket med andra ord.

Kommit in på en av mina sökta sommarkurser och kommer att läsa den. Förhoppningsvis kan jag få besked om att jag kan läsa en till.

Ha det bra

Ovido - Quiz & Flashcards