Alla inlägg under september 2011

Av Maja - 29 september 2011 07:16

Oj oj oj!! Nu är det stressigt och mycket att göra i skolan. På torsdag om en vecka har jag en omtenta. På måndag ska en individuell skrivuppgift vara klar dock får vi tills nästa fredag på oss att ändra texten om vi vill. Jag får då sitta fredag eftermiddag och kväll med det sista på den uppgiften. Har dock en del kvar innan jag kan prata om den på seminariet på måndag...


Förhoppningsvis går Joakims föräldrars flyttlass till helgen, säng och skrivbord ska iallafall flyttas och om de ska sova i det nya huset så behöver de antagligen fler saker som tallrikar osv. Så mitt i detta pluggande måste jag/vi försäka att hinna packa med. Andra och tredje vecka i oktober måste jag jobba en dag, utgifterna kommer att öka nu när vi fyttar till hus och jag måste nog jobba, det är ju jätte roligt också, jag jobbar ju hellre än att plugga.


Om två veckor har vi en seminarie uppgift 3 och sedan har vi även en såkallad fältstudie där vi ska intervjua barnen eller ett barn på vår VFU (praktik) plats. Den veckan det ska genomföras ska jag även operera bort några grejer jag har på fötterna endast av kosmetiskt anledning. Då kommer det att försvinna en dag + så vet jag inte hur ont jag kommer att ha efteråt och hur mycket jag kan  koncentrera mig på skolan av den anledningen. 


Livet kommer att vara stressigt fram tills slutet av oktober, då jag hoppas att det lugnar ner sig. Hoppas att her och fru Ahlberg flyttar nu till helgen och kommande vecka så att vi så smått kan flytta lite grejer succesivt och kanske redan flytta om ett par veckor : ) :). Nu ska jag fortsätta att ta reda på vad begreppen självkänsla och självförtroende kan innebära och vad det kan inebära för mig i mitt arbet med barnen.


Ha en bra dag

Av Maja - 24 september 2011 09:37

Hej hej! Då var det lördag igen. Har varit vaken från 6 men uppe sedan drygt 8. Joakim gick upp 6 då han jobbar hela dagen idag, det är någon skogsdag en bit från hans kontor. Tanken var att jag skulle ta lite sovmorgon men kunde inte somna om. Har varit ute med Diddi i 1 timma och 20 minuter. Ska försöka att göra en musikuppgift från skolan och sedan börja att plugga på omtentan som jag ska skriva den 6 okt. Omtentan handlar om Paradigmskiftet och socio-emotionell utveckling. Har ingen motivation till att plugga!!! SUCK!

Ha en bra dag

Av Maja - 21 september 2011 07:44

Godmorgon där ute! Nu har verkligen hösten kommit. Det var mörkt kl 6 då vi gick upp, det regnar och är ca 13 grader. I helgen var det den första frostnatten, löven har ändrat färg på iallafall björkarna, de brukar ju vara först. Hästarna som gått i sommahagen på andra sidan vägen har flyttat hem till sin vinterhage och korna som varit ute hela sommaren har med åkt hem ialla fall de flesta.


Igår fick jag reda på hur det gått på den omtenta jag gjorde fredagen innan skolan började och jag blev GODKÄND på bägge frågorna jag skrev  . Den 6 oktober ska jag skriva de två återstående frågorna. I måndags fick jag reda på hur det gått med kompleteringen av den hemtentan jag gjorde under sommaren. Jag skickade in svaren i början av Juli för att få de överstökat innan semestern och tanken var då att jag skulle fått reda på om jag blivit godkänd innan sommarlovet var slut så att jag kunde sitta med kompleterinagrna i lugn och  ro utan att jag skulle behöva tänka på att plugga på allt ordinarie plugg. Jag fiick reda på när de nu var mins jag inte att jag skulle kompletera två av de tre frågorrna men fick alltså först igår reda på att jag var godkänd på 1 av de 2 och har fått ytterligare kompleteringar på den tredje. Jag och läraren är oense om vad jag fått och inte fått med... Men det löser sig nog. Väntar på svar från henne, om hon inte svarat imorgon så sickar jag in de jag rättat till och hoppas på det bästa.


Men nu har jag alltså allt vanligt plugg att göra+ omtentn den 6 oktober+ hemtenta kompleteringen. Så nu är mitt upplägg att försöka att göra allt i förväg med det "vanliga" plugget. Vi ska läsa en bok på ca 200 sidor och sedan besvara 3 frågor och skriva 3 sidor, så det sitter mjag med nu, trots att det inte ska vara inne fören i början av oktober. Tanken är att sitta i dryga veckan med att plugga till omtentan.


Nu ska jag sätta mig och läsa och ta reda på frågan "redogör för studens kunskapsteoretiska perspektiv". Ha en bra dag

Av Maja - 19 september 2011 08:00

Hej hej!! Var på Lars Winnebäck koncert på koncerthuset i Göteborg i söndags. Konceren var verkligen jätte, jätte bra. Det var fullt i salen men det var inte jätte mycket folk eftersom det inte var så många platser. Det var en fin stämning och i visa låtar reste sig alla i publiken och klappade i takt :). Det var härligt!!! Han spelade några helt nya låtar som inte släppt på skiva ännu. Kanske att de kommer senare på skiva. Jag köpte skivan Daugava där låten "om du lämnade mig nu" finns med. Under konceren pratade Lasse till publiken om sin hemort Linköping och om sina låtar. Hoppas på fler koncerer  

Av Maja - 14 september 2011 18:57

Hösten har kommit till södra delarna av vårt land. Resterna av stormen från USA har dragit över oss i några dagar nu. I skolan är det fullfart. Har suttit med ett grupparbete idag och igår samt varit med på en musik lektion som jag egentligen skulle ha imorgon. Imorgon ska jag göra klart den individuella delen på inskolningsuppgiften, skriva ner min del av redovisningen, rätta till en rörelseuppgift som ska lämnas in på måndag. Efter 18 ska jag läsa de arbeten som har med utvecklingssamtal att göra från basgruppen. Joakim ska på utbildning med jobbet tor-fre så jag kan sitta hela dagen imorgon med små pauser då jag går ut med Diddi bara. På fredag ska vi i gruppen och resten av grupperna redovisa ang inskolning och utvecklingssamtal. Sedan ska vi göra reflektionsuppgifter på det vi inte jobbat med tidigare, för min del utv-samtal.


Ha en bra kväll

Av Maja - 9 september 2011 10:55

Hej hej!

Imorse tog jag lite sovmorgon men som vanligt somnar jag inte om då jag vaknat av våra klockor. Så gick upp ca 20 i 7 istället för 6. Då kände jag mig jätte stressad inför allt jag måste göra idag. Ägnade förmiddagen åt plugg, men var redan färdig för en timma sedan. Dock är jag osäker på om jag ska läsa böcker och lägga till referenser på den intervju jag genomförde igår.


Nu sitter jag och fikar lite. Sanart är tvätten klar. Diddi har jag gått med en 15 minutare och en 30 minutrare. Funderar på och börja med en större individuelluppgift vi egentligen inte ska börja med fören om ett tag. Jag anser att det är bra att ligga ett antal steg före, då det plötsligt kan komma någon extra uppgift eller så ska man komplettera något, eller så kan man få tid över till att jobba och snart måste vi ju även få tid över till at packa. Om ca en månad ska vi flytta och de som ska flytta ut från det hus där vi ska flytta in har inte ens börjat att packa :( :(. Ikväll kommer några kompisar och imorgon far jag till Alingsås.


ha en bra dag

Av Maja - 6 september 2011 17:04

Hej hej! Att åka buss kan vara ett äventyr ibland. Bussen från skolan var full trots detta stannade busschafören och tog på fler folk, även fast det var en extrabuss insatt. Hur mycket folk får de lov att ta på? På nästa buss från stan och hem var det en kvinna med rullator som ville på bussen. Jag erbjöd min hjälp men hon ville vänta på chafören men hon blev otroligt tacksam då jag erbjöd mig att hjälpa henne. Då vi är nästan framme vid stationen och bussen stannar vid en hållplats ska en med barnvagn av men då mamman inte är tillräckligts nabb att resa sig och hojtar inte tillräckligt högt på chafören kör bussen vidare. Jag säger då till kvinnan att bussen stannar även på stationen och erbjuder min hjälp. Kvinnan som inte kan svenska språket säget något om biblioteket, som ligger vid den hållplatsen bussen just kört ut från. Vi kommer till statioen och jag hjälper henne av och säger att det är inte långt till biblioteket men det var dåligt att han inte stannade. Hon tackar lite tyst. Kvinnan med rullator står nu vid den första bussdörren, jag dröjer kvar och tittar på henne och frågar om hon får hjälp. Ja det får hon chafören kommer ut med rullatorn och tanten sticker till honom en 20-lapp och mumlar något om kaka. Hon tittar på mig och säger att det skulle du med ha. Nej nej svarar jag och ler. Hon säger, jag kan inte visa hur tacksamt det är... Jag ler och hälsar henne att ha det bra.


Nu sitter jag här hemma och har inget plugg att utföra. Imorgon blir det jobb på en förskola i stan och på torsdag ska jag till min VFU-plats och göra lite uppgifter. Nu ska jag ta något att äta.


Ha det så bra!

Av Maja - 6 september 2011 07:25

Hej hej! Idag ska den sista kattungen säljas. Snart bär det av till skolan för föreläsning och seminarium. Imorgon hoppas jag på jobb, torsdag ska jag till förskolan en stund för att intervjua min handledare och ha ett rörelseprogram med barnen :). Fredag ska jag sitta hemma och skriva allt jag tagit reda på under torsdagen. På kvällen kommer en kompis till Joakim och hans sambo, på lördag ska jag till Alingsås och träffa lite släkt och mamma och pappa. På söndag ska jag träffa en kompis och sedan kör hem igen. Nu sitter jag mest och väntar på att jag ska åka.


Ha en bra dag

Ovido - Quiz & Flashcards