Alla inlägg under maj 2010

Av Maja - 28 maj 2010 10:41

hej hej!!

HAr sovit längre en vanlifgt så har inte kommit så låmngt med min dag trots att klockan snart är 11. Idag ska jag tvätta, handla, promenera med Diddi och jobba ikväll. Joakim hämtar mig när jag slutat och imorgon ska vi till Visingsö med hans komisar. Vi kommer hem på söndag kväll. Så kommer inte bli updaterat här på några dagar.


Ha en bra dag

Av Maja - 27 maj 2010 22:34

godkväll

Sitter och väntar på tvättmaskinen... Har varit i stalet och Diddi protesterar genom att kissa... USH!


Det var väldigt spännande att rida. Jag fick rida med långa tyglar och rida ut i hörnen.... Har ju ridit länge på ridskola, haft sommarhästar och medryttarhästar. Men dessa har en helt annan stil på sin ridning en de på ridskolorna. För att göra en halt ska man tex inte ta i tygeln och inte luta sig bakot, utan sitta ner och trycka på sittbenen samt trycka med knäna. För att rida ut i hörnen ska du ta ett ledande tygeltag samt även ta med den andra handen (du får ta över mankamen vilket är förbjudet på ridskolorna, eller iallafall där jag gått). Om man då ska ut i ett hörn i höger varv ska du alltså leda med vänster följa efter med höger hand, titta och vrida kroppen mot det håll du ska, du ska tänka att du har ett öga i naveln :)..., samt sitta mer åt höger, för om du sitter mer på vänster sittben säger du till hästen att gå till höger....


Detta blir lite lätt förvirande när man är van och har ridit efter ridskolans lära i många år. Tror dock att jag kommer att lära mig mycket mer här. De säger att 7 dagars ridning hos dem motsvarar ungefär ett år på ridskola i det man snappar upp och lär sig. Så det ska bli spännande och se.


Hoppas på att min matta snart är färdig, vill lägga mig. Joakim kommer hem imrogon igen, längtar. Men jag ska ju jobba på kvällen fram till 10 :( hade gärna jobbat en annan dag istället men men det e inget att göra.


Lyssnar på någon delfinal av eurovishen viste inte ens att det va delfinaler i eurovishen, varför kan de inte ha en kväll för eurovishen och en för melodifestivalen som det var förr. Då man bänkade upp sig framför tvapparater med diricka och chips och hade det trevligt. Tycker inte det e bra när det ska hålla på i flera veckor med finaler hit och dit. Dessutom har eurovichen alltid varit helgen runt min födelsedag den 15 och inte så sent som på lördag som de ska vara i år.  


Nu centifigerar marskinen....


ni får sova så gott

7 min kvar...

vad ska jag göra då??

lika bra att stänga ner datorn och vänta tror jag.


hejdå

Av Maja - 27 maj 2010 10:51

hej hej! Jag tycker tiden springer. Jag tycker nyss det var helg och idag är det redan torsdag. Längtar till i eftermiddag! Ska ju rida då. Ska bli spännande och se hur det är att rida för dem. Jag vet inte vad jag ska hitta på fram tills att bussen går. Jag har en tvätt på tork, ska promenera lite med Diddi och sedan ät med.


ha en bra dag

Av Maja - 26 maj 2010 20:04

hej hej!

Har kommit hem från att ha kollat på stallet där jag ska börja rida. Det var ett fint stall och de verkar mycket seriösa. Skrev fodervärdsavtal på en månad. Jag ska rida en gång i veckan och för det betalar jag 350 kr i månaden. Jag ska rida en häst som heter Logi och är född 84 tror jag det var han e alltså 26. Ska bli spännande och se hur det bli att rida för dem. De har en helt annan stil eller vad man kan kalla det än ridskolorna. Men det ska bli spännande. Har velat börja att rida islandshäst länge och nu har jag chansen att lära mig mycket om ridning och islandshäst + allt som rör hästar.


ha en bra kväll

Av Maja - 26 maj 2010 11:20

hej hej!

om några timmar ska jag åka och kolla i ett stall där jag har möjlighet att börja rida. Har skrivit om detta tidigare så det är bara att kolla tidigare inlägg. Sedan får ni hemskt gärna svara på frågan på min blogg och skriva i min gästbok.


Har pratat med A-kassan och beslutet är ej fattan men det e på gång. Så hoppas på besked nästa vecka.


Ha en bra dag

Av Maja - 25 maj 2010 17:43

har precis fått reda på att huset inte gick till oss. Hon hörde precis av sig till Joakim. Det va inte så förvånande, hade det på kän och Joakim trodde det inte heller. Får hålla öronen öppna efter ett annat hus att hyra och så ska vi nog fixa lite i lägenheten. Nu ska jag baka en sockerkaka

Av Maja - 25 maj 2010 16:40

hej hej!

Nu har Anna och Stina åkt. Vi har haft det trevligt. Igår promenerade vi och åkte till Huseby och tittade runt. på kvällen målade vi hundkojan. Idag har vi varit inne i staden och tittat i affärer och sedan lagat mat.


På hundkojan är det bara ändträt som ska målas en gång till sedan e den klar :). Men hundgården är det en del kvar på. Lite träbitar ska spikas fast och sedan ska nätet dit. Ikväll åker Joakim till kursen och kommer hem fredag eftermiddag då jag jobbar, han hämtar mig vid 22 då jag slutar.

På lördag ska vi vara i Jönköping om det var 10 eller 11 sedan kommer vi hem på söndag kväll.

På måndag ska jag iväg till Zandrah och kommer hem på tisdag.

Torsdag kväll eller tidig fredag morgon ska vi åka till mina föräldrar för under fredag tar min bror studenten.

Sedan åker vi nog hem lördag eftermiddag och den söndagen ska jag jobba PUH vad det e mycket, men mest roliga saker. Sedan har vi redan kommit en vecka in i juni och mitt sommarshema börjar, men jobbar även den 2 och den 6.


Imorgon ska jag iväg och kolla på det stall där jag ev ska börja rida. Ska träffa hästarna och se hur det ser ut. De använder sig av medryttare för att motionera hästarna och så får man lektioner samt kunsakp om allt annat runt hästskötseln förutom själva ridningen. Det kostar strax under 400 kr i månaden för 1 gång/veckan så troligtvis ska jag börja med det :). Men det ligger 1 timmes bilväg härifrån och man ska ta sig med bussar med byten tar det nog närmare 1,5. Men min tanke är att man ska kunna åka ut till stallet efter jobbet då man redan befinner sig halvvägs.


Jag väntar på mitt A-kasse beslut med, hoppas på att jag kommer att få pengar såklart men chansen e nog inte så stor. Går även och väntar på att tanten med huset vi kan hyra ska höra av sig med ett positivt besked. Men antagligen blir det med negativt. Men då hoppas jag på att vi kan fixa iordning denna lägenheten eller möjligen flytta till en större på området. Men vill såklart hellre ha huset...


ha en bra kväll

Av Maja - 24 maj 2010 08:55

hej hej!

Vi har nu anmält vårt intresse till att vi är intresserade av att hyra huset. Vi får besked senast onsdag och de andra tre är med intresserade och har tackat ja. Så nu är det upp till hyresvärden att bestämma vem som ska få hyra gården. Jag känner att det nog är ganska så liten chans att vi får hyra den antagligen vill hon ha några äldre och mer erfarna hyresfäster.


Anna och Stina kommer om ett par timmar och ska vara här tills imorgon. Hundgården har tyvärr inte blivit färdig än, vi ska fixa lite med den ikväll, sedan dröjer det minst en vecka innan vi kan bygga på den igen. Joakim ska på kurs i veckan och till helgen har vi fullt upp. Nu måste jag äta frukost och sedan städa innan de kommer.


Ha en bra dag

Ovido - Quiz & Flashcards