Alla inlägg under november 2011

Av Maja - 27 november 2011 10:00

Godmorgon!

Vi vaknade till en ny dag och Joakim gick
ner för att göra scons till söndagsfrukost. Han kommer upp en stund senare och
säger att vi inte har någon el. Men han ska hämta elagregatet. Jag går ner.
Radion sätts igång men jag tänker inte på det, sedan ser jag att lampan i köket
lyser. Vet att Joakim inte har kopplat in agregatet än och inser att stömmen är
tillbaka.


På radion varnar dem för klass 3 för vissa områden och 2
för andra. Då jag går in på hemsidan smhi.se och klickar mig vidare in på
varning uppe till höger ser jag att de utfärdat en klass 1 varning över området
där jag bor.


Passa på denna dag att hålla er inne och njuta av
pepparkakor, lussekatter och adventsljus :). Kan även tipsa om grandprix
hoppning svt 1 kl 11 och världskupps dressyr kl 14.30
Ha en bra dag


Gå in på min hemsida och läs om göingegetter och andra lantraser, se youtube klipp och mycket, mycket mer http://www.123minsida.se/maja88/

Av Maja - 21 november 2011 20:21

åååå ett litet steg närmare
göingegetter kommer jag nu. Satt igår och räknade på vad staket skulle gå på.
Det blir en hel del men ska dela upp det genom att köpa inpregmerade trästolpar
denna vecka för att slå ner de till helgen. Kommer även att fota hela
händelseförloppet . Har bestämmt mig för att jag verkligen vill köpa getter. De
vuxna djuren kostar 1500 och killing kostar 1000 kr. Jag vill ha ca 3
honkillingar. Vet ännu inte hur många djur det rekomenderas att ha i en grupp så
antalet kan komma att ändras utifrån det.

Jag vet precis vart jag vill
ha hagen. Det är en relativt stor hage som jag vill dela av för att jag vill
kunna regelera vart jag ska ha djuren och då även reglera hur mycket de kan äta.
Vill även ha en vinterhage som har koppling till ladugården där de även ska vara
över den periorden då de killar. Vilket de redan kan göra i jul tid men även
fram till mars. När småtingarna har kommit kan jag flytta de till sommarhgen
(den som är delad).

Jag ska redan nu denna vecka köpa stolpar för att slå
ner dem till helgen för att hinna det innan kälen. Vill skaffa de redan i
februari, mars någon gång och då gäller det ju att jag har en färdig hage. De
får då klara sig med att gå i sommarhagen så behöver vi inte fixa allt i
ladugården nu i vinter. Blir inte i morgon jag köper stoplarna men kommer
antagligen att bli senare denna vecka.

Ha en bra vecka

Av Maja - 16 november 2011 17:14

Hej hej! Hemma och mellanlandar mellan VFU och personalmöte med VFU-handledare. Sovrummet och gästrummet blev färdigt idag :) ska bli härligt att flytta in i vårt sovrum till helgen på riktigt tills dess får vi endast ha sängen där. Men till helgen blir det byroer, sängbord, tavlor och gardiner. Ska även fixa iordning gästrummet till helgen. Där ska det in en säng, soffkuddar, tavlor, gardiner och lamor. Mattor ska vi ha i bägge rummen, det kan vi behöva att köpa men även sänglampor. Nu måste jag göra mig iordning för att åka.


Ha en bra kväll

Av Maja - 7 november 2011 17:46

Det kan vara en fin kombination :). Igår var det fårklippning på shemat under eftermiddagen och kvällen för min del men hela dagen för Jocke. Idag har jag varit på VFU. Är på samma ställe som jag varit tidigare. Idag har jag mest försökt att lära känna barnen och komma in i allt igen. De var ute som vanligt oerhört lite :( men jag kan väll inte påverka det. Imorgon ska jag se till att intervjua en del barn mellan sagan efter lunch och då jag slutar halv 3. Får ta de intervjuer/barnsamtal jag hinner. Vill ha samtal med kanske 5-7 st.  Snart är det dags att gå ut i ladugården och klippa några får.


Ha det så bra

Av Maja - 3 november 2011 19:33

Hej hej! Idag har jag bara varit  hemma och inte gjort mycket nytta. Nu under kvällen har vi byggt en inhängnad till baggen inne hos tackorna så att de ska få lära känna varandra på lite avstånd och bli brunstiga ungefär samtidigt så att man får lammningen under en kortare periord en om man hadde släppt in baggen med engång till tackorna. Innan har baggen stått i karantän så att vi skulle se om han vissade tecken på sjukdom, men har verkar vara frisk. Tackorna verkar redan nyfikna och de hälsar på varnadra genom spjälerna. Sedan tog vi in ett lass med ved och fyllde på kärran med ny ved. Gick däredfter in till fåren igen. De är ganska rädda av sig och vill försöka att tämja dem lite. Antar att lammningen till våren blir enklare om de inte är så rädda av sig. Föra våren var jag med då en tacka lammande och jag umgicks mycket med lammen. Blandannat nummer 1002 som jag nu lockade till mig och kunde klia   . Nummer 1038 och 1036 var väldigt matglada och åt gärna ur min hand. Om jag gör så här flera gånger i veckan att jag är ute i ladugården och pratar med de, fjäskar med lite extra foder som är som godis och kliar dem lite så tror och hoppas jag på att de kan bli lite tama.


Jag har en liten dröm om att vi/jag innom något år kan skadfa lantrasgetter. Det har jag tänkt och drömt om länge men nu vill jag även ha några lantrasfår. Vilken ras vet jag inte än. Hade varit roligt att haft ca 5-6 st och lika många getter och sedan då minska ner på gotlandsfåren som vi har nu. De är ca 30 st och då hade vi kanske kunnat minska till 22??. Nu ska ja läsa på lite om hur länmge herr bagge ska stå i båset intill tackorna innan han släpps in.


På lördag komer mina föräldrar. Vi ska gå på en jätte mysig julmarknad. På söndag ska jag och Jocke göra iordning för att klippa fåren. Kanske att vi hinner klippa några med.


Ha en bra kväll

ps kommer snarast att uppdatera hemsidan.

Ovido - Quiz & Flashcards