Alla inlägg under juli 2012

Av Maja - 31 juli 2012 17:30

OS silver till Sara Algotsson och hästen Wega

Ja Sverige tog OS silver idag om du missat det. Jag fick bytt tiden på jobet och såg del av laghoppningen och hela den individuella. Att sverige kom fyra individuellt är inte fy skam det heller med tanke på 13 länder som var med OCH att Sara sedan lyckats ta silver är helt fantastiskt. Hon rev sista hindret som hade blivit guld orivet men vad gör det hon fick ett silver   . Jag är verkligen fasinerad av fälttävlan efter dessa fyra dagar. Såg ju dressyren i helgen, teränghoppningen igår och så banhoppningen idag. Att dessa hästar klarar av att prestera på det sättet är fantastiskt. Stort grattis till Sara Algotsson och självklart ska jag även hylla hästen Wega, för utan Wega hade det inte blivit någon medalj. Jag har tyckt det varit så spännnade med dessa tävlingar att jag kommer att titta på fler fälttävlans tävlingar i fortsättningen.

Nu väntas en duch och sedan sömn för att ta nya tag innför morgondagen.

Av Maja - 30 juli 2012 15:00

Get på rymmen och spännnade teränghoppning

Hej! Idag har jag arbetat. Det tar rejält på tålamodet ibland, speciellt med trotsiga treåringar Suck!! Den där ålderna kanske de kan hoppa över?


När jag kom hem kastade jag mig in i vardagsrummet och tittade under ett par timmar på den spännande banhoppningen som var mycket spännande. En ryttare ramlade av i vattenhindret, en annan gick omkulll med sin höst i en nerförsbacke som var ett hinder, många ramlade av och minst en fick åka abulans. Sverige som är ganska så små innan fälttävkan, vi är ett litet land med små resurser till sporten, ryttarna äger inte hästarna själva har följande placering. Sverige 3a som lag med Tyskland som 1a och enkland som 2a. Individuellt ligger de 3 bästa Svenska ryttarna Sara Agultsson Olsson delad 1a Cool Ludvig Svannerstal 7a och Nicklas Lindbäck 13. alla, ALLA svenska deltagna gick runt utan att vägra, ramla av eller något liknande. Det enda  om var, var tror jag ca 20 tidsfel... Imorgon blir det en MYCKET spännnade final. Det kommer att vara två banhoppningar. Vad jag har förstått det som, hoppar alla som inte diskkvalifiserat sig idag imorgon förmiddag. De bästa vad jag tror är bästa lag går vidare och hoppar på eftermiddagen. Så kan vara så att det individuella avgörs på förmiddagen och det i laget övgörs på eftermiddagen. Jag har gjort det mesta idag för att göra mina 5,5 timma imorgon förmiddag istället för på eftermiddagen men utan att lyckats. Jag får helt enkalt försöka att se det på svt play om det går. Slutar halv 6 och hoppningen slutar halv 5 suck vad segt att jobba den tiden :(. Det enda som kan rädda mig är om jag får feber eller kräksjuka i natt och et klarar jag mig gärna utan. Får önska alla i sveriges lag både individuellt och i lag ett stort lycka till. Det hade varit så helt fantastiskt om Sverige hade tagit en os medalj......


Gav upp allsången på Liseberg med Lotta därför att jag tröttnat på den förbaskade reklamen varje kvart. Markolio var med och han var såååååå fruktansvärt dålig. Varför ska det springa runt en massa folk och kasta badboll till varandra när publicken sitter i jackor såå barnsligt. Och vilken gräslig låt, okej om han hade varit 18 men nu är han ju fan gubbe. Då kan han väll sjunga om nått anat en fest i Thiland.....


Problem med min förbaskade get igen. Då jag satt och kollade på terränghoppningen knackade Joakim på fönstret och sa att hon var utanför fast i fårhagen. Hon hade tydligen varit utanför hagen vid ett flertal tillfällen. Hoppas att vårt agregat kommer snart. Nu är de nästan ingen ström i stängslet, även ett lamm tar sig ut då och då. Men så länge större delen av flockan av bägge arterna befinner sig på rätt sida staketet ska det inte vara några större problem. Lammet som rymmer är en bagge och lever sin bästa dagar nu innan han hamnar på någons tallrik. Geten där imot riskerar med tyvärr slakt när hon beter sig på det viset och hon är så otam att jag inte kan hantera henne. Väntar på svar från föreningen vad de tycker att jag ska göra. Kan försöka att sälja henne. Så om du vet någon som kan vara intresserad av en get av göingeget ras alltså en utrotningshotad och kan tänka dig att lägga ner MYCKET tid för att få denna individens förtroende och sedan kan tänka dig att köpa en bock och bedriva avel är VARM VÄLKOMMEN ATT HÖRA AV SIG TILL maja.lantgard@gmail.com


Ha det så bra // Maja

Av Maja - 29 juli 2012 17:00

dagsutflykt

Hej

Vi har precis kommit hem från en förmiddagsutflykt till en gamal slottsruin i grankommunen. Vi har vait utanför tidigare men inte inne i den. Det var en del folk och det hade varit något där sedan i går då det var en hel del folk utklädda till medeltidsmänniskor. det var roligt att se ruinen men något storslaget var det inte. Sedan tog vi en fika och Joakim valde en banansplit och jag kladdkaka med grädde, mums Cool. Nu är vi hema igen och jag ska kolla på fälttävlan dressyren. Sara Algotsson ligger delad 1a med Ingrid Klimke från Tyskland. Skit bra jobbat att vi liogger 1a thoho!!! :) Spännnade att se hur det går imorgon på tärränghoppningen. Men tyvärr måste jag jobba då, för att kunna överleva nästa månad. Men lite hinner jag se. Om det inte är jätte mycket barn och sol så vi kan vara ute i princip hela dagen så går jag en helvtimma tidigre istället för att ta rast. Nu måste jag sluta för nu börjar det.


Ha det bra

Av Maja - 29 juli 2012 16:00

Så spännande i fälttävlan på OS

Hej

Har suttit och kollat på fälttävlan hela eftermiddagen. Det har varit dressyr både idag och igår. Imorgon rider dem teränghoppningen och på tisdag rider dem banhoppningen. Efter alla ca 70 ryttare är det mycket jämt iallafall bland de 15 bästa. Ni får gå in själva och jämföra samt analysera på följande hemsida http://www.london2012.com./equestrian/event/eventing-team/phase=eqx403200/index.html Imorgon är det fälttävlan teränghoppning kl 13.45 till 18.40 på svt kunskapskanalen. På tisdag är det 11.30-16.35 sänds då på webben, vet dock ej om det är i svt-play eller svt hd. Sänds även i kunskapskanalen mellan 13.15-14.10 Jag hoppas att du har möjlighet att se det. Enligt vad jag tror kommer det att bli mycket spännnade. Själv arbetar jag imorgon till 16 så då kan jag endast se lite och på tisdag arbetar jag fram till 17.30 så då missar jag allt, vilket jag tycker är mycket tråkigt. Nu serveras maten.


Ha det så bra // Maja

Av Maja - 28 juli 2012 11:00

Os fälttävlan

Hej hej

Känner mig lite bättre idag. Sov läng och har inte ens hunnit äta frukost än. Joakim gick upp tidigt för att måla och åt då frukost tidigt och för att vi ska komma in lite i samma "matfas" så tänkte vi äta 10. Sedan kom jag på att det behövs vädras och vi har bara långa fönsterhaker så åkte in till centrum för att köpa en kort fönsterhake. Är olidligt varm här inne och nu blåser det och regnar ute. Joakim kommer nog strax in och då ska vi äta. Sedan ska jag titta på fälttävlan i svt hd. Han kanske kan motera dit fönsterhakarna    så att det kommer in lite luft här.


Ha det så bra

Av Maja - 27 juli 2012 15:15

 
 
 

Hej hej alla där ute! Har varit hemma nu då jag är mycket förskyld. Redan igår morse kände jag mig mycket förskyld men då började jag 10 och framåt 9 kände jag mig mycket bättre. Men igår kväll var jag inte kry och bestämmde mig redan då för att vara hemma. Sov dåligt i natt, har bara vänt och vridit på mig- Var upp vid 4 och tog tempen och hade då 37,5 vilket jag tror är feber eftersom det var vilande så att säga. Sedan har jag uppmätt 38 som mac och drygt 36 som lägst. Så har haft lite feber meninte mycket och förhoppningsvis är jag på bättringsvägar. Äter två olika naturläkemedel en heter sinovaforte och de tabletterna gör så att det lättar i bihållor och näsa. Sedan ätet jag även kan jang som man kan ta vid förskylningssymtom. Jag hoppas att de gör mig bättre. Har inte råd att vara hemma på måndag med. Skulle arbetat 8 timmar idag. Igr var det 7,5 och shemat vaierar ner till 5.5 timma (efter rast). Idag har jag tagit det lugt gen om att göra en del ändringar på hemsidan. Ni är varmt välkommna att höra av er vad ni tycker om förändringarna och gärna dela med er om ni har några ideér eller tips. Sista vill jag dela med mig av att jag såg en älg ko med kalv igår då jag var ute med Diddi på kvällen. Hon stod på ett kalhygge och vi tittade på varndra vad som kändes som länge... ångrade att jag inte hade kamerna med för det hade kunnat bli en fin bild. Just när jag tänkte vända hem efter kameran och hoppas att hon var kvar då jag kom tillbaka brakade det till i skogen precis intill och hon blev rädd och började gå in mot skogen. Då reste sig även en älgkalv och fökjde efter sin mamma. Jag var där uppe nu för en stund sedan med kamera den här gången för att se om de kom ut för att äta på kalhygget ikväll igen. Men de var inte där. Kanske hörde de mig och avvaktade till jag gått eller så var jag för tidig. Om någon enstaka minut börjar os-invigningen. Ska inte titta på hella men tror att den kan vara pampig.


Ha det så bra

Av Maja - 26 juli 2012 17:45

Vardagen

Hej

Har åkt på en förskylning det gör man i mellanhet i synnerhet om man arbertar med barn. Men det är värt varendra förskylning att få arbeta med de goa ungarna, de ger än mycket. Speciellt om man trivs med sina arbetskanbrater. Det har varit lite si och så med det de veckor jag varit på den närbelägna förksolan. De allra flesta är outbildade eller under utbildning precis som jag. Om en kvart ska jag åka till jobbet trots förskylningen. Känner mig inte sååå dålig så att jag ska vara hemma men det är alltid ett svårt övervägande. Jag ska stänga idag så om jag är hemma krävs det att någon annan stänger. Jag är lite tveksam, i mose vid 7 tänkte jag inte åka, sedan då jag hade duchat och ätit frukost tänkte jag att jag åker och är där så länge jag orkar, nu efter att ha suttit och tittat på kort och valt ut de jag ska lägga in här på hemsidan känner jag mig inte alls säker på att jag orkar med en hel dag. Jag får se hur länge jag orkar. detär så lite barn så det är inte alls säkert att det blir till 18 jag behöver arbeta. Det kommer att ske förändringar här på hemsidan. Ni får titta runt på de olika sidorna för att se förändringarna sälva.


Har läst en mycket bra bok. Bedragen av Katarina Janouch. Den var bra och spännande. Ni får ev en bokrecention här på hemsidan innom några dagar. Ni får hemskt gärna komma med tips och ideér på hur man kan bygga upp en hemsida för att få besökare. Eftersom jag bytt hemside adress med så kan det vara vissa som inte hitttar hit.


Ha det  bra

// Maja

Av Maja - 22 juli 2012 18:00


oj då är det hela 1 år sedan det fruktansvärda på Utöja och inne i Oslo. Vill hedra alla omkomna och deras nära och kära.

Ovido - Quiz & Flashcards