Alla inlägg under oktober 2012

Av Maja - 26 oktober 2012 18:30

Hej svejs!

Idag har jag åkt från mina föräldrar till en släkting en bit utanför GBG. Hon arbetar på en motisoriförskola och jag har fått en rundvandring och de har berättat om allt material. Såå otroligt intressant. Berättar mer en annan dag.

// Maja

Av Maja - 23 oktober 2012 17:00

Hej hej

Jag skulle i morse vara på plats utanför en förskola strax inan 8. Vid kvart över 7 säger de på radion att de hänt en olycka på den sträcken jag ska åka på. Bestämmer mig för att åka en annan väg som tar längre tid. Det är bättre att ta den andra vägen trots att det tar längre tid an att bli stående i en bilkö. Jag börjar då köra och efter endast 10 min körtid av den totala 45 minuterna hamnar jag efter en billist som kör mycket märkligt. Bilen kör i endast 60 på 80 vägen och då vi kommer ut på en större väg där det är en fil med mitträcke lägger sig bilen långt in till höger precis intill det räcket och kör långsamt precis som om den vill låta mig köra om, för att sedan hastigt köra ut mitt på vägen igen. Jag ligger och kör sakta efter den då det kom mötande hela tiden och det inte gavs tillfälle att köra om och dessutom kändes det osäker att köra om någon som inte verkade bra nog att sitta bakom ratten. Hastigheten ökar till 90 men billisten fortsätter att ligga och köra mellan 55 och 90. Det samlas bilar bakom som inte heller kan köra om på grund av den mötande trafiken. Strax innan stan svänger billisten av. Jag åker dit jag ska och blir kanske 10-15 minuter sen. Vi ska nu ta vår packning inför dagen och gå till grillplatsen, jag stoppar i nyckeln i låset för att låsa bilen och vrider runt, det knäpper till och nyckeln fortsätter längre en vad den ska. Jag vrider tillbaka nyckeln och försöker att låsa igen utan att lyckas. Jag låser upp bakdörren genom att dra upp knappen och låser fram dörren genom att trycka ner knappen utan att låsa bakdörren och det fungerar att låsa upp med nyckeln men kommer int att våga låsa bilen helt OM det inte skulle gå att få upp framdörren.


Suck vilken början på dagen. Resten av dagen har gått bra hittils.


Ha det så bra // Maja

Av Maja - 20 oktober 2012 17:30

oj vilken effektiv dag deta har varit men vad trött jag är nu. Jag började med att fortsätta med staketet. Satte då ner 9 nya stolpar och 70 isalatorer och sedan 5 trådar hela vägen runt. Det är härlligt att vara ute och arbeta och känna att man rör sig och använder hela kroppen, solen sken och det var härligt. Sedan tänkte jag gå med Diddi i en timma men hon verkade inte vilja, då hon hela tiden gick efter mig och då tappar jag lusten så vi gick totallt i 30 minuter istället. Tanken var att gå med henne senare på eftemiddagen igen men det blev att jag har bakat bröd och kakkor hela eftermiddagen men Joakim är ute med henne nu.


Det jag bakade var mocakrutor/kärleksmums, kokosdrömmar, chokladmuffins, sockerkaka och snabba frukostfrallor. Imrogon ska vi baka bullar, Joakim ska rätta till sorkhögarna och jag ska plugga en liten stund.

Av Maja - 18 oktober 2012 17:45

Oj jisses jag har precis räknat ut att mellan vecka 45-50 kommer vi att ha 6 st examinationer på 6 veckor men det är två veckor vi inte har någon examination utan all tid går till frberedelse, vilket också innebär att det är flera veckor vi har två, en vecka har vi dessutom två examinationer + en övning som är obligatorisk men inte examinerande. De vi har vecka 45 är arkunskapen och ett seminarium med en seminarieuppgift, dessa två är jag i princip klara med. Vecka 48 är det redovisningar av två grupparbeten varav den ena vi inte fått reda på grupp ännu. Vecka 49 eller 50 har vi en såkallad temaredovisning och vecka 50 ska en hemtenta in vilket jag redan påbörjat, har skrivit kanske en hlv sida av 10 så det är precis en påbörjan. Det kommer verkligen att säga SVICH och så är det jul!!! Det där med att jag vill göra ullfigurer och julkort till släktingarna kanske jag får lägga lite på is?? Har inte fått kardorna ännu men de kommer i nästa vecka hoppas jag.


Ha det så bra// Maja

Av Maja - 18 oktober 2012 14:00

Hej hej!

Har nu suttit hemma och pluggat i några timmar. Har skrivit klart om fåglarna så nu har jag kvar att skriva om den vanliga paddan och sedan hitta en ny art av något slag. Känns riktigt bra att jag har kommit så långt och nästan är klar. Igår påbörjade jag hemtentan som ska vara inne om ett antal veckor men det blir väldigt mycket samtidigt då, så varför inte lägga ner tid nu då vi inte har något shemalagt? Imorgon blir det jobb har även fått jobb om två veckor på torsdag och fredag på ett annat ställe. Igår fick jag äntligen nya vinterdäck till bilen, jag sa upp ridningen och nu på morgonen har jag fixat avmaskningsmedel som jag ska hämta nu under dagen. Det visade sig att det gick bra med ett avmaskningsmedel man använder till katt och hund och det var receptfritt. Dessutom ska han ha två doser, en omdos om tre veckor vilket innebär att jag måste ha honom instängd tills dess :(.


Ha en bra dag

Av Maja - 16 oktober 2012 17:45

Hej Hej!

Idag har jag suttit hemma och pluggat och pluggat men det har inte gått något vidare idag. Hade behövt att bli klar med min artkunskap uppgift där vi ska lära oss 50 nya arter. Vi ska visa det genom att skiva om de 50 för oss nya arterna. Jag har då valt att skriva om varje art i en textruta med en bild intill i word. Det tar jätte lång tid att få iordning detta. Vi ska inte skriva av från den artbok vi använt oss av, vilket innebär att jag måste försöka att hitta andra ord och beskriva arten på ett annat sätt. Detta har jag inte helt lyckats med utan jag har använt en del av orden som det står i beskrivningen för arten. Jag har nu "bara" de 8 fågelarter jag bestämmt mig för att lära mig kvar att skriva om. Men honan och hanen kan se olika ut och jag ska ju då känna igen bägge delar. Så detta tar jag tag i en anna dag. Jag ligger ändå före då detta inte ska vara inne fören vecka 45. Har även gjort klart en uppgift innför ett seminarium som även det är vecka 45.


Under dagen har jag även tittat på alla fåglar vi har vid fågelmatningen. Jag har sätt talgoxe, blåmes, svartmes, större hackspett och självklart skata. Har även varit iväg och hämtat kardorna äntligen har de kommit. Ska försöka hinna testa de senare ikväll men måste först göra ett antal saker. Jag ska först gå ut med Diddi i en timma, sedan gå med Brutus en liten sväng så han får lite frisk luft. Har fortfarande inte fått tag i det där satas avmaskningsmedlet. Imorse ringde jag och påminde den privata veterinären och hon hade helt glömt bort det och skulle ringa tillbaka under dagen. Strax därefter ringer distriktveterinären och kan fixa det åt mig jag får då säga att jag ska få hjälp av en anna veterinär och hon ber mig återkomma om de inte löser det. Så lite senare här tänkte jag ringa tillbaka till den privata veterinären och höra om hon kommit fram till något.

Då jag varit ute med Diddi och efter det Brutus ska jag också ge Brutus, flickorna och kanske även fåglarna mat. Diddi ska ha med då hon vilat tarmarna efter promenaden. Om jag hinner senare ikväll ska jag även börja karda. Så nu sätter jag igång.


Ha det så bra// Maja

Av Maja - 15 oktober 2012 12:00

Hej hej

Nu var det ett tag sedan jag skrev här. Jag har mycket saker för mig och hinner inte alltid med allt. Nu sitter jag på skolan och ska plugga. Har varit med bilen på Däckia då jag skulle fått nya däck, men som  ni förstår på min formuklering har jag inte fått några däck idag heller. Beställe däcken tisdag i förra veckan via deras hemsida. Det stod då att däcken fanns inne samt så valde datorn ut däck som passade min bil via att jag angav reg nummer. Det gic att boka tid på torsdagen och jag åkte dit i torsdags morse 7.20 Jag kommer in och berättar att jag ska vara där 7.20 Jaha det var du som skulle ha nya däck va? Ja svarar jag, de har inte kommit ännu. FAN tänker jag men det kan man ju inte säga. Så jag säger istället jaha vad dumt. Vi bokar in en ny tid som var nu på morgonen. Jag är där till 7.20 även denna gång och får nu köra in bilen. Då de skruvat av däcken och ska skruva på de nya ser de att det inte är smma stolek och kommer och talar om det för mig. Jag berättar att datorn valde ut den stolken. Jag får förklaringen att orginal kan vara 13 men nu var det 12!!! Så vi bokar om ytterligare en ny tid till på onsdag kl 8.20 :(. Inte nog med detta när jag åker därifrån hör jag att det rasslar, jag tycker inte det låter bra så jag vänder och kör tillbaka. en av killarna skruvar åt däcken förutom på vänster fram, han säge att däcken sítter och struntar då i vänster fram. Jag tackar så mycket för hjälpen och åker. Nej det låter inte bättre och nu märker jag tydligt att det är vänster fram ljudet kommer från. När jag ligger i rondeller så låter det mycke, medans om jag svänger till höger så minskar ljudet. Som tur är ska jag bara åka en liten bit här i stan för att komma dit vi ska ha utomhuspedagogik idag och sedan ska jag bara hem. Imorgon ska jag sitta hemma och plugga och på onsdag ska jag bara raka vägen in till däckia igen och då får de skruva åt de ordentligt.


Min bror har varit här under helgen det har varit mycket trevlligt. Har även hunnit med att fixa ordning en hel del av sakerna jag haft på min skrivbord bla hinkar som ska bli känna men inte se övning, små burkar som ska bli en annan övning och satt in kort i album samt skrivit datum till dem. Jag har även städat på ridskolan under några timmar i lördags och varit ledare några timmar igår. Men nu är jag ordentligt trött på allt som har med ridskola att göra och jag överväger att sluta omedelbart. Jag får inga pengar tillbaka men varför ska jag gå dit om det inte är roligt? Igår kväll han jag även med att tvätta en omgång ull, jag filmnade det hela så ni kan snart få se en film här på hemsidan.


Ha det så bra// Maja

Ovido - Quiz & Flashcards