Alla inlägg under september 2012

Av Maja - 30 september 2012 20:45

En ovanlig lördag. Dagen började med att vi åkte iväg och hämtade en bagge. Sedan åt vi lunch. Efter det åkte jag iväg till ridskolan för att vara ledare till prova på ridning mellan ca 14 och 16. Det var roligt. Ingen ramlade av eller blev jätte ledsen så det gick även bra. Flickan i sista gruppen jag var ledare till följde efter lektionen med in i stallet, var med då jag tog av träns och sadel, då jag borstade, la på täcket och sedan då vi ledde ut till hagen. Hon tyckte att det var riktigt roligtCool. Tyvärr fanns inte tiden till att hon själ skulle borsta och greja då en annan ledare väntade på att vi skulle bli klara. Men jag hoppas hon fått en positiv bild av ridningen och att hon fastnat för detta med hästar, hon har stor chans att bli riktigt duktig om hon fortsätter från det hon är så ung, hon var runt 5.


Igår så klippte vi lite får och det har Joakim fortsatt med idag under eftermiddagen med. Det ligger en film på hur det går till då vi klipper fåren under Djuren och gården --> fårenssida.

Kommande vecka blir mer eller mindre fullspäckad.

Imorgon jobb ca 9-13, Lektion ute 13-16 sedan ridning och vara i stalelt på islandshäststället 20-21.30, sedan sömn.

Tisdag blir det besök på en förskola där vi ska ha en redovisning tillsammans med barnen om några veckor och sedan planering av det grupparbetet.

Onsdag har jag föreläsning under eftermiddagen och på förmiddagen får det bli plugg på artkunskap.

Torsdag grupparbete eller plugg på artkunskap samt ridning på "vanliga" ridskolan.

Fredag förhoppningsvis jobb annars bara hemma.

Lördag öppet hus på min gamla skola och sedan hämta bocken BrutusCool

Söndag ska jag lära känna Brutus samt ev plugga.

I kommande vecka ska jag även bygga en box i ladugården till Brutus då jag ska ha honom i karantän i några dagar. Sedan ska jag även gå med Diddi helst 60 minuter varje dag. De dagar jag inte hinner får Joakim gå med henne. Men jag ska försöka gå med henne varje dag.


Joakim kommer in om en liten stund och ska börja med maten och jag ska bara ta det lugnt. Jag lagade maten både i fredags och igår så nu är det hans tur. Förhoppningsvis kan jag få hem min karda nu i kommande vecka som jag antagligen vinner aktionen av på tradera och sedan även en bok som handlar om kardning. 


Hadet så bra// Maja

Av Maja - 29 september 2012 16:45

Hej hej

Jag har tittat på två avsnitt av svt fridlyst via svt play precis. Det är helt fantastiska program som jag verkligen tycker att du ska se. Man får ytterlgare tankeställare om hur vi människor bidrar till att förstöra jorden, planeten och utrota djuren. Köp inte saker med palmlja i exempelvis då det bidrar till att de skövlar regnskog vilket i sin tur bidrar till att orangutangen utrotas. inierna lever sida vid sida med tigern men tigern är dömd att förlora kampen..... Så fruktansvärt är det. De fångar tigern levande i fällor och sjuter den sedan. Sååå jävla brutalt. Titta på programen och sprid budskapet vidare!!!


Av Maja - 23 september 2012 17:45

hej hej

Är fotfarande förskyld, ush och fy. ÅÅ imorgon ska vi iväg, det lutar starkt mot att jag åker hem och sover, känns inte bra att sova ute med lite sömn och kyla då man är förskyld. Idag har jag och Joakim bakat unbder förmiddagen, vi bakade bullar och sockerkaka vilket ni kan se recept under min receptsamling. Sedan åkte jag iväg för att försöak att hitta kardor till min ull. Åkte runt till tre loppisar varav två stycken hadde men i dåligt skick så att de troligtvis inte går att använda. Det tog några timmar att vara ute på vägarna och titta på de olika loppisarna. Sedan åt vi matlådor och efter det har jag suttit och letat reda på lite tips kring kardning och att spinna. Har även hittat kardor på tradera som jag hoppas att jag får kölpa. Nu ska jag ut till ina kära getter.


Ha det så bra// Maja

Av Maja - 22 september 2012 19:00


Hej hej


I torsdag kväll var jag fruktansvärt trött, struntade i ridningen och gick med Diddi samt var ute hos getterna istället. Jag somnade tidigt och vaknade förskylld på fredagen. Skulle iväg och arbeta, kände att jag var tvungen att ge mig iväg. Dels så var jag inte jätte förskyld och sedan kände jag att vi skulle vara många vikarier och att jag pga det inte kunde sjukanmäla mig då det skulle vara svårt att få in en ny vikarie till stället. Jag arbetade hela dagen men blev sämre under dagen. Jag la mig tidigt efter att ha kurerat med med Jingjang två gånger under dagen, en hel del apelsinjouice, lite likör och cider. Vaknade i ungefär samma tillstånd som då jag la mig. Har sovit middag under dagen idag och tagit det lugt. Joakim har varit ute och arbetat hela dagen.




Det dåliga är att vi ska iväg på en OBLIGATORISk övernattning i skogen måndag till tisdag. Eftersom det är upplevelsebaserat så kan jag inte vara borta från det. De är med kursen utomhuspedagogik. Vi kommer att vara påe tt ställe ca en timmas bilväg härifrån och ska vara där i 1,5 dygn. Som det verkar nu kan jag iallafall vara med över dagen och sedan åka hem och för att komma igen nästa morgon. Det borde ju vara bättre än att inte vara dör alls. Känns inte bra att sova i skogen och bli kall då man redan är förskylld. Vet dock inte var min lärare säger om det. Men det får lösa sig.




Ha det bra// Maja

Av Maja - 19 september 2012 17:00

Veckorna bara flyger förbi. Var det inte nyss det var midsommar och vi hade hela sommaren framför oss? 18 septemer alltså det var tre månader sedan det var midsommar ungefär och det är endast ungefär 3 månader till jul... förstår ni?? Vi är preis mellan jul och midsommar. Men hörni eftersom vi tycker att det nyligen var midsommar så kommer det vara jul innan vi hinner blinka så passa på att leta efter julklapparna redan nu   och snart vänder det ch går mot ljusare och varmare tider, de va ju inte länge sedan det var midsommar konstaterade vi ju nyss. Det är fullt upp i skolan, jag pluggar på förmiddagarna så gott det går får inte mycke gjort men snart kommer jga nog in i det, dör om jag pluggar på förmiddagen så behöver jag inte göra det uner eftermiddagen och då får jag den över till mina alltför många intressen. Jag ska hämta bocken om några helger så till våren kommer det komma några ursöta killingar och dessutom kommer vi även att få lamm för herr bagge hämtar vi om någon vecka bara. Vi ska även åka iväg med några lamm som tyvärr får läna jordelivet men de har haft det bra hos oss så mer kan jag inte göra. Sedan ska vi klippa de som är kvar i besättningen och de blir närmare 30 så det tar nog tre dag att klippa dem. Vi tar en helg och sedan blir et några vardag kvällar med gissar jag . Jag ska vara med under en av helgdagarna eller del av. Det går ju bara att en klipper så jag gör ju inte mycket nytta ändå. Jag ska denna gång samla ihop den fina ullen för att spara den, för att jag sedan vill karda och testa på lite ullhantverk. Det hade varit roligt och göra något litet i julklapp till folk tillsammans med ett hemmagjort julkort. Ja ni hör.... jag har MÅNGA intressen. Sedan har jag även börat att rida på islandshäst varanan måndag. Har varit där en gång och det kändes jätte bra.


uch och klockan går... under kvällen har jag pluggat, pratat med en släktning i telefon och bestämt att jag ska komma dit, jag har bokat biljetter till GBG horseshow i april med en kompis, sedan har jag även pluggat, tittat på bomde och gått med Diddi i en timma samt varit ute hos geterna en kort stund och givit dem äpple, morot och knäckebröd. Nu är det verkligen dags att sova. Har redovisning imorgon kl 13:15 och innan dess ska jag skriva ihop min del och sedan träffa gruppen för att samanställa allt.


Godnatt// Maja

Av Maja - 11 september 2012 21:00

Oj, insåg när jag skrev in datumet ovan att der var ju idag för .... ?? år sedan terror dåden i USA dödade en massa människor och även i dag för ... X år sedan Anna Lind belv mördad. Lita dåligt av  mig att inte komma ihåg året men terrordåden är n og för ca 10 år sedan och då var jag 14, då var det stort men jag hade brytt mig mer idag. Jag hoppas på en bättre framtid och att länder och dess invånare kan komma att komma överens.


Igår på utomhuspedagogiken skulle vi berätta en sak om oss själva som ingen annan visste. Jag berättar då att jag har göingegetter som är en utrotningshotad ras. En av dem andra och vi är bara 12 ska även nämnas, säger att de har jag med haft. Efter lektionen så börjar vi prata med varandra och jag får en del tips. Är det inte otroligt att två som har/haft göingegetter som inte är vanlig (jag måste ju åka 22 mil för att hämta en bock) och dessutom har varit/är hotad hamnar på samma kurs. Kostingt!!!


Nu ska jag ta reda på "vad är hälsa" som är en skrivippgift, inte speciellt stor, är 3 sidor med enkelt radavstånd och 12 pungkter. Satt en del igår och kom en bit, så nu ska jag fortsätta. Sedan åka in till stan lucha med en kompis och sedan ha artkunskap. De har dem innomhus. Är det inte enklare att ha artkunskap utomhus???


Ha en bra dag//Maja

Av Maja - 10 september 2012 12:00

Godmorgon!

Som ni kan läsa under gårdagens inlägg under getter så letar jag nu bock. Tankarna när jag la mig och somnade var runt denna bock och så vaknade jag en bra stund innan kl kanske 40-60 miniuter innan och klockan skulle ringa 6. Så jag har redan varit vakna några timmar. Tankarna kring bocken är om  jag överhuvudtaget kan köra med bil och släp? fram går ju men då  det kommer till att backa och svänga och koppla på och av vet jag inte om jag fixar det. Joakim vill ju inte följa med så jag får försöka att lösa detta på egen hand. Sedan har jag även haft funderingar på om jag får köra så länge med djur. Jag som vill ha bästa djuromsorg och kunna ge honom mat och vatten undertiden, går det? eller smiter han ut då och ev ställer till det för bilistter och riskerar livet? Det borde finnas bockar närmare sok skulle kunna bli kandidater till mina flickor. Att åka ca 4 timmar med ett djur är det verkligen rätt???

//Maja

Av Maja - 5 september 2012 10:00

Suck nu har jag varit med och lastat några av fåren till slakt. Fick hjälpa till då den jävla gubbben började svära och slå djuren och säga att han skulle döda dem. Då sa jag ifrån och lockade sedan in dem lungt och sansat. I fortsättningen anser jag att vi ska vara med vid lastning och sedan ska jag fixa en transport på något sätt så att man förhoppningsvis kan köra djuren till slakteriet själv. Så de slipper att åka med slaktbilen. Så att de kan få mat under färd och vatten.... Sedan SKA jag övergå till lantraser så att man kan sälja djuren levande till andra eldsjälar och då inte behöver åka på detta vis till slakt. De hade inte gott om plats i transporten men inte jätte, jätte trångt heller. Är glad över att djuren i allafall fått en bra uppväxt...


Stackar djur!! Nu sitter jag här och gråter, är glad att jag inte ska till skolan fören om någon timma.

Ovido - Quiz & Flashcards