Alla inlägg under juni 2011

Av Maja - 30 juni 2011 09:20

Godmorgon!! Solen skinner starkt idag med. Snart ska jag koka min morgongröt och sedan ska jag in till Växjö för en simmtur i simhallen med en kompis. Sedan blir det hem och äte lite lunch för att sedan njuta av solen i någon timma innan jag har två ledsagningar. Efter det hoppades jag på en mc-tur men Joakim måste montera bort hållaren till mc väskorna först och då kanske klockan springer för fort. Så istället kan det bli mys med kattungarna i solen   inte så dumt det heller så klar. Om Jocke monterar bort väskorna ikväll och om det blir fint väder till helgen kommer det bli en eller flera turer då. Nu ska jag börja på in gröt.


NJUT AV SOLEN OCH HA EN BRA DAG   

Av Maja - 29 juni 2011 18:19

Hej hej. Lite aktiveringstips finns på länken  denna länk http://www.hattifnatt.com/aktivering/index.html


Gick ut och la mig en stund i skuggan förut, var kanske borta 20 min, när jag kommer in så har Diddi tömt papperskorgen. Då hon är i hundgården gräver hon och vi vet inte vad vi ska göra för att hindra henne. Hon gräver under hundkojan och risken är att den hamnar så mycket på sned att den välter. Så tänkte att kan vara bra att ha någon aktivering till henne. Busar din hund också? Tror du att det beror på underaktivering  då min hund busar? och din?


Sökte på google och hittade en jätte bra sida länkar till den här http://www.hattifnatt.com/aktivering/index.html

Av Maja - 28 juni 2011 22:07

Idag har det varit varmt!! Dagen började med en ledsagning, sedan åkte jag in och tränade i en timma, efter det en snabbis på stan och så hem igen. Väl hemma så blev det jordgubbar mums :). Sedan slappande på balkongen i skuggan. Då Jocke kom hem lagade vi lite mat, sedan åkte vi ut till hans föräldrar och tog ut alla 5 underbara kattungar. De tyckte bäst om att vara nära trappan och gluggen in till källaren där de bor. En gick in mellan de två tygbitar som hänger för gluggen och så två efter, jag gick in och satte upp den andra tygbiten och så efte en stund lärde sig alla 5 att gå igenom. De har även lärt sig att gå upp för en lång ramp upp på en bänk, därefter kan de inte än men säkert snart hoppa/klättra vidare för att ta sig ut så Missan (mamma katt) har det snart inte lätt med några ungar ute och andra inne :P. Det är underbara tta bara sitta och titta på :). Imorgon ska jag göra färigt min kompletteringar, fick lite, lite att rätta till på hemtentan och så ska jag skicka in vfu-kompletteringen. Har även en ledsagning mitt på dagen.


Ha en bra kväll och morgondag

Av Maja - 28 juni 2011 07:51

Hej hej! Min midsommar helg var härlig trots trist väder med 18 grader, mulet och blåst. Vi var på en camiping mellan Kalmar och Karlskrona precis intill havet. Igår var jag bara hemma och slappade och bakade lite. Skulle fått tillbaka hemtentan via post, men den kom inte. Kanske att de kan behaga skicka den så den kommer idag, men den kanske inte kommer fören om en vecka, vem vet när de behagar slicka den??? Detta är andra gången på kort tid då de lämnar ut tentor för sent, sååå dåligt!!! Nu ska jag iväg och ha en ledsagning, sedan blir det direkt in och träna, efter det ska jag gå en sväng på stan för jag ska köpa en sorts ögonbindel man har när man sover så att det ska bli mörkare. Efter det hem och ut i solen.


Gå ut och njut du med om du har möjlighet

Av Maja - 27 juni 2011 11:51

Hej hej! Tänkte redan nu lägga ut lite bilder på våra kattungar som vi ska sälja i Augusti. Vi fick den 20 maj 5 helt underbara kattungar, en ska vi behålla själva och de övriga 4 måste vi sälja. De är födda den 20 maj och leveransklara den 12 augusti. Ni får en liten påse med foder till samt en liten leksak. Vill att kattungarna ska få ett bra och kärleksfullt hem med tillgång till utevistelse och jakt, säljer de därför inte till lägenhet och vi tar ut en summa på endast 100 kr per kattunge.


   

fler och bättre bilder kommer vid ett senare tillfälle.


Ha en bra dag


Av Maja - 22 juni 2011 21:21

Hej hej igen! Har just kollat på nyhetsprogram sedan 7 tiden. Kan börja med att midsommarvädret kommer att bli regnskurar och mulet, men är det inte så midsommarvädret brukar se ut? Graderna kommer ligga på runt 16-18 grader, kallt anser jag, kansle lite kallt för klänning?


Har även kollat på uppdrag granskning där de gav en tillbablick på två tidigare program där de tagit upp brister på äldreboenden. Dessa brister är helt sjuka och de har fått väldigt stor uppmärksamhet. Det handlar bla om att demenssjuka har blivit inlåsta nattetid. Uppdrag granskning tog även upp vad som hänt sedan sist, och visserligen hade det hänt saker men de som arbetade på det aktuella stället var fortfarande missnöjda då det kunde hända fler insidenter nu då de inte fick låsa om de demenssjuka och det endast var en nattpersonal. Det förekom också att  boenderna hade två våningar och om då den enda personal som arbetar befinner sig på den ena våningen har de ingen uppsyn över vad som händer på den andra. Detta med att låsa in de demenssjuka under kortare eller längre tid har hänt i många kommuner. Det andra handlar om att en demenssjuk kvinna blivit utsatt för sexuella trakaserier och våldtäckt från en annan boende, anhöriga har desutom inte blivit informerade om att den som gjort övergreppen fortfarande är kvar på samma boende. Helt sjukt allt detta!! Och det ska vara Sverige... och det svenska samhället. Förutom denna dystra nyhet, ja av någon anledning har jag missat detta eller mins den inte för att man hela tiden blir överfylld av olika saker som händer i samhället, allt kan man inte ta in.


Den goda nyheten för alla oss lärarstudenter anser jag är att det har blivit en tränd att skafa tre barn. Nu gäller det familjer boende i stan och med höginkomst. Men enligt mig kommer det troligtvis spridda sig till landsbyggden och småkommunerna innaom några år. Om så är fallet och tillsammans med alla pasionsavgångar kommer vi förskolelärare har jobb att välja på om 2,5 år  (då vi går ut):) :) :)!! Jag ska ut till en naturförskola och lära ungarna om djur, natur, växter och mijön varvat med pyssel de dysta vinterdagarna och självklart få in matte och allt annat som läroplanen kräver:)!!! Vill börja arbeta imorgon, ska bli såå roligt att komma ut och arbeta och få en riktig lön... längtar... men för att få det krävs ytterligare 2,5 år av kämpande, svett och tårar.... NU sommarlov för återhämtning inför 9 extremt intensiva måndader mellan september och maj. Innom den periorden ska vi hinna med och flytta med, hur det ksa hinnas med mellan allt pluggande till hösten återstår att se. Innan hösten ska jag göra färdigt kompletteringen av vfu-uppgiften samt så får jag domen senast på måndag (om de kan vara ute i rätt tid denna gång) om jag klarat hemtentan. efter det bär det av på 3 underbara veckors semester LÄNGTAR!!!!!!!!


Vill även skriva i detta inlägg att de på nyheterna nu gav information om att det är lika farligt att köra tröt som med alkohol i kroppen, och det hjälper inte att veva ner rutan eller höja radion!!! Så snälla se upp där ute!! Var utsövd och kör försiktigt för din och dina medtrafikatersskull.


NJUT AV SOMMAREN VARE SIG DET ÄR REGN ELLER SOL

Nu säger jag godnatt!!!

Av Maja - 22 juni 2011 18:44

Vad tiden går!! Det är redan onsdag och kväll igen, i övermorgon är det redan midsommar, shit!!! Vad ska ni hitta på då? Vi ska åka iväg och campa i tält :). Imorgon har jag två ledsagningar, det har jag även på midsommaraftons förmiddag. Idag har jag gjort tre kort till födelsedagar som kommer eller har varit, gått med Diddi, lagat mat, ätit, samt haft en ledsagning tidigare under dagen och hunnit plugga lite. Nu är det soffan som gäller då jag vill bli återställd från min förskylning. Jocke kommer hem sent i kväll då han är på middag i Halmstad med jobbet.


Ha en bra kväll!!

Av Maja - 21 juni 2011 10:47

Hej hej!! Då tänke jag skriva några rader här igen. Vädret är grått och trist, igår regnade det från och till hela dagen med skurar. Nu är det "bara" gråmulet. Har åkt på en förskylning igen. Kan bero på att jag jobbade med ungarna i tosdags... Tycker att jag haft bra immunförsvar tidigare och nästan aldrig blivit sjuk, men nu är detta andra förskylningen på dryga månaden och det är samma symtom. Svag känning i panna och snuvig. Sist trodde jag det var pollenallergi och sedan trodde jag det var förskylning. Nu vet jag inte vad jag ska tro.


Läste föra årets inlägg, är alltid roligt och se vad man gjorde för ett år sedan. Då skrev jag att jag fått ett häfte från Sifo som jag skulle besvara. Samma sak är det nu, jag har fått ett nytt häfte antagligen likadant och med samma frågor för att de vill kunna se hur människor i olika åldrar och beroende på vad man bor i landet ändras över tid. Är faktiskt lite spännande, men frågorna är ganska så jobbiga att svara på. Är 45 sidor!!! Ska börja på sida 15 idag...


Till midsommar vet jag ite riktigt vad som händer jag hade velat fira med Jockes kompisgäng, eller iallafall några av de, men så blir det inte. Så nu funderar vi på att åka iväg och campa i tält på en camping för att bara komma iväg och att det är roligt. Det behöver ju inte kosta sååå mycket. Ska ringa strax och kolla om man måste boka plats för tält och hur mycket det kostar. Vi har tängt oss en camping vid östkusten är ju inte så långt här ifrån.


Har en komplettering kvar att göra, det är en av VFU-uppgifterna jag måste göra om, och har nu hållt på med det i en vecka tror jag... Har kommit en bit men måste läsa lite till för att kunna få in all literatur i den uppgiften, har inte mycket kvar, men har lixom ingen motivation. Hade visserligen haft mindre motivation om solen skinnit och jag inte varit förskyld, förskylningen gör mig trött och slö. Hmmm men jag måste nog göra det denna veckan så att jag får det färdigt. PÅ måndag får vi domen om vi klarat hemtentan. Hmmm...


Ni får ha en bra dag!

Ovido - Quiz & Flashcards