Alla inlägg under december 2012

Av Maja - 31 december 2012 17:15

Gott slut och gott nytt


Ja vad ska man skriva en dag som denna? Känns mer som midsommar än nyår, eller?? Här är det flera plusgrader och regn, brukar inte det vara det traditionella midsommarvädret... MEN nu ska vi ju inte vara sådana vi bor ju trots allt i Sverige. Vilket innebär att vi har mat på bordet och en varm säng, eller ja för de flesta av oss innebär det, det i alla fall. Det är hemskt att inte alla i Sverige ska ha tillgång till boende och mat 2012, kanske blir det bättre 2013 vem vet?


Jag vet i alla fall att 2012 har varit ett bra år och det har hänt en hel del saker. Jag vet också att 2013 kan bli bättre och än mer händelserikt, jag hoppas att ha sickat in mitt examensarbete om ett år och kan då så småningom då jag fått tillbaka det ansöka om min examen till förskollärare. Jag vet också att om Brutus har gjort sitt så får jag mellan 3 och 6 småliv ute hos getterna till våren. Jag vet också att om herr bagge har gjort sitt jobb så får vi ca 70 lamm till våren och att vi då kommer ha fullt upp med att passa lamningar och jag hoppas att veterinären inte behöver komma för många gånger i alla fall. Om jag har tur får jag sålt killingarna innan senhösten/tidig vinter och kan då andas ut.


Detta år har varit händelser med inköp av getterna i våras och de problem men även glada stunder det fört med sig. Jag har jobbat mycket inom förskolan detta år och det har givit mig mycket glädje och erfarenhet inför framtiden. Jag och Joakim fick inte en så lång semester tillsammans som jag önskade men hoppas att 2013 för med sig det. 2013 kommer även föra med sin en liten valp om jag har turen och Joakims vilja med mig. Jag har köpt en bil detta år som gått bra och fortfarande rullar med lite tur kan den rulla ett tag till med inte allför stora kostnader.


Idag har jag suttit ute hos getterna en stund och jag hoppas att några stunder hos dem de kommande veckorna kan göra de mer tama. Har även krattat ihop en del gamalt ensilage som låg i den gång där jag matar de ifrån. Imorgon ska jag kratta ihop en del ensilage och avföring som ligger precis utanför deras lösdrift samt hämta ett lass med grus. Idag har jag även bokfört in och utgifter i hobbyverksamheten (alltså getterna) hittills kostar det mig om man slår ut det på alla månader drygt 700 kr/mån. Då är det mycket kostnader kring staket och så och det kommer jag inte att ha nästa år hoppas jag, för nu har jag två hagar en året runt hage samt en till bockarna där de ska gå till sommaren. Krävs en del övertalning om jag ska få mer mark till getterna. Det enda stora kostanden jag vet nu som kommer nästa år är inköp av ett stängselaggregat och ett batteri som kan driva det. Stängselaggregat varierar väldigt i pris men det kommer nog hamna mellan 1500 och 2000 kr, batterier som driver det hamnar på ca 300 kr. Försäljning av killingarna är 1000kr st. Så länge hobbyverksamheten går med förlust slipper man skatta och deklarera det. Jag kommer inte att även nästa år få mer inkomster än utgifter jag fått hittills. Man sparar de senaste 5 åren och räknar med de då man räknar ut om man gått plus eller minus i sin verksamhet.


Ha det då bra och jag önska er ett gott slut och ett gott nytt år.

Av Maja - 29 december 2012 17:00


Hej

Var en vecka sedan jag skrev här senast och det är nog ganska naturligt att inte skriva så mycket under jul på sociala medier då det är mycket annat under julen. Julafton firades hos mina föräldrar med övernattning. Bilresan hem tog närmare 3 timmar. Juldagen tog vi det bara lugnt likaså annandagen. Torsdag och fredag har jag jobbat. Idag har jag fixat i ordning getternas bostad. Se beskrivning under getternas sida. Nu kollar vi på sagan om ringen men det är ju sjukt mycket reklam.

Ha det så bra// Maja

Av Maja - 22 december 2012 17:00


Hej

Idag har jag bara tagit det gjort och inte gjort något nyttit alls. Har sorterat lite kort till en fotobok, vi sov middag i 3,5 timma och sedan har jag lagat mat. Igår jobbade jag hela dagen. Imorgon ska jag slå in alla julklappar och köpa små ljus till mitt julpynt. Idag har jag även kontaktar lite folk angående dansk/svenska gårdshund. Finns en 2 årig hanhund i en stad i närheten som skulle kunna passa mig/oss om han uppfyller visa krav. Sedan har jag även kontaktat en kennel som har valpar leveransklara nu i mellandagarna och sedan även en valpförmedlare ang en vuxen hund och valp. Ska inte köpa både vuxenhund och valp utan en utav det, men gäller att ha många trådar ute. Nu ska jag göra några ullhjärtan och sedan gå och lägga mig.


Ha det så bra// Maja

Av Maja - 19 december 2012 20:45



Hej

Har avslutat ytterligare en dag i förskolan mellan 7.30 och 13. Barnen var inte ute 1 minut på den stunden. Jag frågade barnen när de brukade gå ut, innan eller efter maten men de viste inte utan sa att fröknarna brukade säga till innan.... Jag hoppas på att de gick ut efter vilan... Men jag hade inte hört något om det kl 13 då jag gick. Då satt en del barn och pysslade. Ni hör hur kritiskt jag är och det är inte bara det jag är kritisk mot utan även mot att de inte var speciellt trevliga mot mig (en del var det men inte alla) att några skrek till och hade n mycket tråkig attityd mot barnen (speciellt såg jag de från en anan avdelning). Så det är inget ställe jag vill tillbaka till då det går i mot hur jag tycker att man ska behandla och se på barnen. De är kompetenta varelser och de behöver utevistelse minst 1 timma varje dag. De undantag som kan göras med utevistelsen tycker jag är då det är kallare än -10, då får man gå ut en stund och försöka hålla igång barnen. Detta gäller om barnen inte går på en ute förskola för då kan man vara ute en längre stund eftersom de har bra kläder men självklart hålla igång dem och gå in om de börjar frysa.

Imorgon blir det plugg hela dagen. Måste in med ett arbete som nästan är färdig och ska sedan läsa lite böcker för att få ihop två frågor som jag ska sicka in. Om jag kan göra detta är det inte mycket plugg innan första lektionen den 9 då det är kursavslutning i den ena kursen men säkert inte obligatoriskt sedan har jag lektion den 1 och 15 där det är vinteraktiviteter den 14 utomhus och den 15 har vi seminariet och det är tills dess vi ska ha frågorna dock ska de vara inne senast den 7 då vi ska läsa igenom de andras frågor innan den 15... Såååå otroligt skönt om jag kan få gjort detta imorgon.

Av Maja - 18 december 2012 18:00

En dag i förskolan


Hej hej

Jag började arbeta i förskolan 9.00 Barnen hade fri lek och pedagogerna hade börjat förbereda en del julpyssel barnen skulle få välja mellan. Vi turades om att ta en kort fikarast och de andra tog hand om barnen. När jag kom tillbaka från min rast på max 10 minuter så hade de precis startart julpysslet i sina grupper (tre stycken). Barnen fick göra en ljuslyckta om de inte gjort det tidigare, denna ljuslykta bestod av så enkla saker som en glasburk, lim och en servett. Fint och enkelt. De kunde även göra ett julkort med en hjärtmall eller en ängel som en vuxen tidigare tillverkat. Sedan kunde även göra en tomte med en träkula som de målade rött, de klistrade dit skägg i bomull eller ull, plastögon som rör på sig samt en tomteluva i tygtub. Genom denna aktivitet tränade de bland annat på att fungera enskilt och finmotorik.


De barns om blev klara gick ut med två pedagoger och jag stannade inne med en annan och städa ihop snabbt då vi pysslat i matsalen och de yngre barnen skulle gå in och äta. Efter en stund gick även jag ut. Där ute var det fri lek och efter en liten stund gick vi in igen för att äta. Efter maten var det vila, (liggvila och läsvila) för att tillgodo se alla barnens dygnsrytmsbehov. Efter vila gick jag på rast då jag kom tillbaka var det fullaktivitet och en pedagog valde att gå ut med några barn och jag stannade innan med övriga (nu var vi endast två pedagoger). Efter en stund kom de in igen för att äta mellanmål. Efter mellanmålet så började en dal barn att gå hem och jag blev ensam med de drygt 10 barnen. De droppade av en efter en och kl halv 4 fick jag in ytterligare 7 barn då den sista på avdelningen bredvid gick hem. Det fortsatte att droppa av barn till jag lämnade över till den avdelningen som skulle stänga vid 18 tiden. överlämnade gjorde jag strax innan 5. Gick in till "min" avdelning för att städa, kolla över fönster osv. samt sluta kl 17.

De var en relativt vanlig dag i förskolan!!


Känner att jag håller på att bli förskylld igen. Blir så trött på alla jäkla förskyllningar. Efter att jag slutat åkte jag in till centrum för att lämna tillbaka mina försenade böcker och kolla varför räkningen var så stor... Det var MYCKET bilar in till stan och det tog nog dubbelt så lång tid än vad det brukar. Väl inne på biblioteket får jag reda på att jag endast ska betala 75+förseningen på boken istället för de 345 som jag trodde jag skulle betala. Det blev totalt 145 kr för två försenade böcker. Så det var ju inte så illa i gemförelse med 345kr. Efter detta begav mig up till elgiganten och köpte en julklapp åt mig själv och Joakim. Sedan gick jag runt där och tittade lite. Läste lite om eltandborstar och kom fram till att det var svårt och att jag ska höra med min tandläkare inan jag köper någon. De hade en för ca 500, en annan för ca 1000 och en tredje för ca 1400kr. Sedan kollade jag också på en penna till ipad trodde att de hade särskilda för smartphones men de hade inte. Den skulle fungera till iphone men han kunde inte garantera något och de kunde inte öppna förpackningen i butiken och dessutom kostade den 200 så jag får avvakta lite till. Efter besöket där åkte jag till ica för att köpa frimärken till julkorten, blev två frimärken på en del kuvert då jag har lyxiga julkort i år. Åkte sedan och postade dem i en låda de tömmer 20.00 så att de skulle komma med idag. Sedan åker jag hem och jag och Joakim äter. Har även varit ute hos getterna och givit dem ensilage och lite knäckebröd. NU är jag så trött att ag tror att jag går och lägger mig snart. Har föresten också påbörjat att tillverka ett matespel som jag ska använda i förskolan. Det går ut på att man har ens pelplan 1-15, 16-30 eller bägge två och så ska man få 3 i rad om man har en bricka och 5 i rad om man har bägge två. Det ska ligga spelkort upp och ner på bordet med samma siffor, man vänder sedan en kort i taget och ska då fylla sin spelplan med kort och då vara dens om först får 5 eller tre i rad beroende på om man har en eller två spelplaner.

Ha det så bra// Maja

Av Maja - 17 december 2012 20:45


Hej

Idag har jag varit och arbetat på en ute förskola. Det är roligta tt vara ute med alla underbara ungar speciellt de mellan 3 och 5. Vi var underbemanade var tre ordinarie personal borta och bara jag som vikarie. Den ena ordinarien på min avdelning gick lite imellan vår och den andra avdelningen samt på ett möte. Den tredje pedagogen och jag fick arbeta mycket själva. Det gick bra tack vara tålamod från min sida och oerhört snälla barn. Min kollega var mycket trött stackarn och det gick tyvärr ut över barnen.


Då hon var på rast och jag hade had om de 12 barn själv så var vi inne. Då jag kände att ljudnivån steg och jag måste få ner de i varv så kom jag på idén om att vi kunde överraska min trötta kollega som var på rast. Jag går runt till barnen och viskar att vi kan städa nu och överraska då hon kommer tillbaka. De underbara ungarna nappar genast på idén och på säkert mindre än en kvart är det super fint i hela lokalen lagom till hon kommer tilbaka. Något barn kom på idén att gömma sig och en står i fönstret och håller vakt. Han ropar att hon kommer och i princip alla barnen rusar in i samma rum och då min kollega kommer tillbaka är det tyst och städat för att utan förvarning öppnas en dörrch 10 ungar sringer ut   . Såå härliga är dem. Min kollega blev överraskad och berömmde barnen. ÅÅÅ härliga jobb  


Imorgon ska jag till en annan förskola där jag trivs ska bli såå roligt


Godnatt

Av Maja - 16 december 2012 20:45


Musikhjälpen 2012

23 301 823 kr för att vara exakt har Sveriges befolkning samlat in till barnen i slummen för att de ska få rent vatten   helt otoligt!! 135 000 låtönskningar är en del av bidragen men även helt fantastiska barn som bidragit på olika sätt. Även en del andra människor som deltagit i olika insamlingar och hållt i olika insamlingar. HURRA OCH GRATTIS!!!

Av Maja - 16 december 2012 14:30


Hej

Har lyssnat på musikhjälpen under eftermiddagen och jag blir så röd att det finns så fruktansvärt många engagerade människor som skänker pengar och hittar på olika inslamlingar av olika slag. Det är helt fantastiskt. Jag funderar på hur jag kan bidra, detta året blir det tyvärr lite kort om tid då musikhjälpen slutar 20.30 men jag ska fortsätta att funderar och bidra med mer än 150 kr nästa år...


De från islandshäststället ringde och han förklarad att det inte blir någon ridning imorgon, jag hade haft detta på kän eftersom vädret är som det är. Ridbanan blir ju slaskig som senare kommer att frysa och om det inte hinner tina bort går det inta att rida där på hela vintern. Sånt är det och jag har förståelse fö detta, eftersom jag förstår hur ridbanan måste se ut just nu.


Imrogon blir det jobb på en uteförskola, tisdag en av mina favoritstället, onsdag nytt ställe halva dagen, eftermiddagen plugg eller ledig, tiorsdag plugg, fredag jobb igen på min favorit förskola. På lördag hoppas jag att det blir en slappardag elelr så blir det en tur till Joakims mormor och söndag slappar dag. På jul till mina föräldrar.


Kan ni hjälpa mig att ge förslag till hur man kan samla in pengar till musikhjälpen 2013? jag kommer att vara mitt uppe i examensarbetet och förhoppningsvis har jag då lämnat in det före den 24 dec. Men jag vill hjälpa till att skänka mycket pengar, mer än vad jag kan skänka själv. Vad kan man göra? Jag funderar på att sälja ullhjärtan kanske 352 st för ca 25 st. Men är det någon som vill köpa hjärtan? Om jag nu ska göra detta får jag börja tillverka dessa 352 snart.... en varje dag kanske... Så har jag ca 352 runt den 10 december 2013


Ha det bäst

Ovido - Quiz & Flashcards