Alla inlägg under december 2010

Av Maja - 31 december 2010 16:27

oj om knappa 8 timmar är det 2011... Hur har erat 2010 varit? Mitt år har varit bra och händelserikt. För ett år sedan visste jag inte att jag skulle vara universitetsstuderande, visste inte ens att jag var behörig till universitetsstudier. För bara några dagar sedan för ett år sedan sa jag upp lägenheten. Men jag visste ju inte hur livet på Hallanäs och som sambo skulle bli. Mitt år har varit bra kan man summera det.


Våran dag har varit lugn, jag är fortfarande förskyld, så har vilat mycket. Om någon timma ska vi äta och sedan framåt 8 är det dax att åka. Ska släppa av Joakim hos hans föräldrar och åka vidare för att jobba.


Våran nyårssupé 2010 består av

Förrätt: Krustader med räkstuvning, till det must från Huseby

Huvudrätt: Varmröktalaxrullar med philadelfia ost, till det cider

Efterrätt: Fruktsallad med glass, till det gott svenskt vatten från kranen


Kör försiktigt ikväll då det kan komma underkylt regn och bli väldigt halt på våra vägar. Nu vill jag önska er ett riktigt gott slut på 2010 och ett gott nytt 2011.  

Av Maja - 30 december 2010 21:52

Hej hej!

Har jobbat extra idag trots att jag är förskyld. Tänkte att det skulle vara en ganska lungn dag hos brukaren då vi skulle laga mat och titta lite på tv. Dock åkte vi in till stan för att handla, bromsarna på hans bil slutade att funka, men som tur var gick det bra då vi körde så långsamt, så verken personskador eller skador på bilen. Han ringer bilverkstaden och säger att han kommer med bilen. HMMM tänkte jag men men. Vi körde otroligt långsamt den lila biten bort till verkstaden. Där ringde vi färdtjänst för att kunna ta oss hem. Han ska då beställa en bil med assisten och så hade han ju hunden med sig. Men då får han svaret att om man ska åka med hund ska man boka två dar innan... öööö men för två dagar sedan visste vi inte att bromsarna skulle gå sönder och att vi behövde hjälp hem USH Vad man kan bli arg. Jag tog över telefonen och förklarade att vi stod i verkstaden, att bilen var trasig och att vi ville ha färdtjänst hem. Hennes svar var då att vi skulle ringa något taxibolag.... Det slutade med att en anhörig till brukaren fick hämta hunden och vi fick vänta på färtjänsten i ungefär 1 timma. USH och fy!!! Efter att ha handlat i den loka ICA butiken var klcokan 4. SHIT!!! Imorgon ska jag jobba igen, ska jobba natten så kommer att fira in det nya året med brukaren och avsluta passet där på morgonen den 1 januari 2011. Sedan blir det nog lite hemtenta. Blir att läsa en hel del om mobbing för att få ihop 3 A4.

Ha en bra kväl och ett riktigt gott nytt år till er alla

Av Maja - 28 december 2010 21:59

Det var en gång ett land långt borta. Invånarna i detta land var djurälskare. Under våren dyrkade de med stor iver sina fjäderfän. De smyckade sina hem med hönsfjädrar och bilder av kycklingar, de åt ägg av olika konsistens, de klädde ut sina barn, tände eldar och smällde av raketer. Senare på året då solen, som alla dyrkade stod som högst på himlen, klädde de en stång med blad och blommor och reste den mot himlen. Sedan dansade de och sjung, speciellt en då de härmade grodor med läten och rörelser. När det gick mot höst samlades människorna kring enkla ljuskällor. De vuxna hade haklappar och små mössor på sig. De djur som de nu hyllade var små dyra skaldjur, som de å tillsammans med de starka drycker som detta folk älskar. En natt då natten nästan var som längst öppnades dörren och en mängd kvinnor klädd i vitt steg in. En kvinna hade ljus i sitt hår, de sjöng om hästar och pratade om katter. De talade inte så mycket om sin gud i detta land. De firade den stora grisfesten, tillagde grisen på många olika sätt, när de hade ätit kom deras gud.  De sa aldrig att det var guden som kom men man kunde tro det. Han liknade en medicinman, med mask för ansiktet och med underliga kläder. Han hade dyrbara gåvor med sig till människorna, som blev glade och lyckliga. Sedan försvann han igen. De sa att han brukade komma till dem en gång om året. Detta folk är mycket underligt och exotiskt.


Detta är taget från en del av en bok jag har i ett såkallat kompendium jag läser till min hemtenta. Boken heter ”Etnisk maktordning i skola och samhälle” Av Elmeroth E. Jag har skrivit om texten lite. Ursprungligen kommer texten från en man som kommer från Afrika som varit på besök, ja landet vet ni nog nu, när ni läst om kycklingar, skaldjur och en konstig man som ger gåvor. Så kan alltså Sverige uppfattas utifrån, det är klart att vi är lika annorlunda i andras ögon som vi tycker att dem är. Våra vanor är lika konstiga som vi tycker att deras är. Om människorna i vårt samhälle och i vår värld skulle acceptera varandra och hjälpa varandra skulle säkert världen se bättre ut.


godnatt

Av Maja - 27 december 2010 20:33

hej hej! Hade ni en bra jul?  Det hade jag. Vi åkte upp till mor och far den 23 och sedan kom mostrar, kusiner, mormor och morfar vid lunch på julafton. Vi firade en klassisk julafton med god mat, kalle anka och sedan utklädd tomte :). Har bara yngre kusiner den yngsta 9 månader. Fick många fina julklappar. På kvällen begav vi oss hemmåt igen, vi öppnade våra packet från varandra.


Den 26 var jag iväg och köpte en ny mobil UTAN ABONEMANG så nu ringer jag för 29 öre istället för 69 öre och skickar 3000 fria sms istället för att betala 69 öre för dem. Det blev en Nokia 5230. Har inte haft en nokia sedan då jag hade min 3310, men det var länge sedan. Dessutom var det rea på mobilen så var ett riktigt kap :).


Igår fick jag reda på att min kusin inte kunde komma idag pga tågen, hon var rädd att tågen skulle stanna och att hon inte skulle komma fram, är jätte tråkigt att hon inte kunde komma. Jag hade planerat för mellandagsrea, bowling och lunch på stan men det blev det ju inte, så istället åkte jag och Joakim åkte in en stund till rean igår istället. Jag hittade ett par skor, ett underställ och ett par jeans och även en mobilväska/mobilskydd. Jeansen och mobilväskan var dock inte på rean. Har även hunnit med lite plugg imellan mina inköp. Har ju en hemtenta på 8 sidor att skirva under jul, nyår och trettondagshelgen. Idag var menningen att jag skulle sitta större delen av dagen och plugga men har inte haft någon vidare motivation till det. Har gjort en hel del och hoppas att bli färdig med fråga 1 imorgon som ska vara på tre sidor. Har skrivit nästan 2 sidor men har inte fått med hälften av det jag ska få så får antagligen ta bort en del för att få plats med annan text.


Imorgon ska vi gå upp i hyfsad tid, jag ska plugga under förmiddagen och Joakim åka skidor. Vid lunch ska jag hämta mentorsbarnet och vi träffas antagligen fram till eftermiddagen. Eventuellt hinner jag med lite plugg även under eftermiddagen. På onsdag blir det plugg hela dagen och på torsdag kanske skidor i Hestra backen om det inte blir för kallt.

God forsättning på julen

Av Maja - 23 december 2010 11:23

ja imorgon är det julafton. Nu är de flesta stressade för att hinna med allt inför imorgon, en del är och panik köper sina sista julklappar. Jaokim är i stan och köper sina sista. Jag har plockat och grejat lite här hemma. Är nästan färdig för att åka. Dock måste jag nog plugga en liten stund innan vi åker. Så ska bara skriva detta inlägg för att sedan sätta mig och läsa om genus som jag ska ha till hemtentan. Vi ska försöka att åka vid 1 mot Alingsås. Ska stanna och uträtta ett par grejer på vägen. Så räknar med att vi är framme 4, halv 5. Så blir nog ingen jul på lisseberg för oss. Passa på att svara i min omröstning då ni läser detta inlägg.


Så önskar jag er en riktigt god jul, försök att inte stressa ihjäl er, kör försiktigt och ha god tid på er.

Av Maja - 21 december 2010 21:00

Hej hej!

Idag har vi slutfört ett av våra grupparbeten. På det andra är det endast opponeringen kvar. Dvs alla ska skrivanegativ och positiv kritik på den andra gruppens arbete och sedan samma dag som vi ska säga detta till den andra gruppen och läraren ska vi träffas en stund innan och sammanställa allt. Imorgon släpps hemtentan kl 10. Kl 12 ska jag klippa mig, för att ta mig dit krävs det en timmes promenad, innan ska jag hämta pengar och lämna tillbaka böcker vilket betyder att jag måste gå ungefär kvart i 11. Så innan hinner jag i princip skriva ut frågorna och läsa igenom dem. Kommer hem strax innan två räknar jag med. Då måste jag äta, sedan vid 5 ska jag vara inne i Alvesta igen för att utföra ett ledsagar uppdrag. Så tyvärr hinner jag inte med hemtentan så mycket imorgon. På torsdag är Joakim ev ledig och ska då in till Växjö och köpa sina sista julklappar, jag kanske följer med då jag vill ha en jultopp/julskjorta? Eller så får jag strunta i det och satsa på hemtentan. Vid luchtid så ska vi antingen åka ner till göteborg och möta mina föräldrar vid Lisseberg eller åka hem till dem för att sedan åka ner till GBG och Lisseberg. På julafton är det firande med de flesta på mammas sida dvs mostrar, kusiner, mor föräldrar.


Det är 22- ute, Birrr. Var ute och gick för en liten stund sedan, det är fullmåne och snön lysser också upp mycket, så det var nästan ljust. idag är det även vintersolstånd dvs den mörkaste dagen eller den kortaste, vilket också betyder att det nu blir pytte, pytte, lite ljusare för varje dag.


Vårterminen kommer gå såååå fort. Först nu över jul har vi ju hemtentan, sedan en tema vecka om mobbing och kränkande behandling. Den 17 börjar vårterminen och då går vi 5 veckor innan det är dax för våran andra VFU, sedan går vi 6 veckor innan det är dax för VFU igen, efter den VFU är det endast två veckor till sommarlovet :). Det kommer att gå sååå fort. Efter nyår sk jg börja söka lite jobb innom barnomsorgen och hoppas jag kan få det som sommarjobb, ska även säga till där jag är anställd nu som personlig assistent att jag är intresserad av jobb även under sommaren. NU går det vara mot ljusare tider, Hoppas på att hemtentan inte är jätte svår och jobbig.


Ha en bra kväll

Av Maja - 20 december 2010 17:07

Julafton på fredag! Känns verkligen inte så. Känns nästan som en vanlig vinterdag. Har inte julpyntat och har inte fått någon julstämning än. Hoppas på att vi kan hinna julpynta ikväll. Idag har jag och gruppen pluggat lite på grupparbetet, det ena är redovistat, det är bara lite smågrejer som ska fixas, men vi är godkända även i nuläget. Imorgon ska vi fixa till dem små sakerna och sedan sitta med det andra arbetet en stund under eftermiddagen. Även de arbetet ska vi opponera på och det måte vi göra runt den 7 jan och jag såg precis att jag är i gteborg på mydog då och även hos mina föräldrar och hälsar på. Hmm det var inte bra!!! Fan också gruppen kommer inte bli glad. Ska kolla datumen i studieguiden för säkerhetsskull.


Hejdå

Av Maja - 17 december 2010 08:45

hej hej!

Då var det fredag idag. Vi skulle egentligen ha börjat 8 men fick ett sms om att vi skulle börja kl 9 istället. Och nu fick jag reda på att en är sjuk, en kommer halv 10, en tredje är sjuk och att den fjärde troligtvis kommer 9. Hmmm. Idag är jag gör trött. Ska på julbord halv 6 ikväll vilket betyder att jag måste åka här ifrån redan halv 3 och då gå kvart över.... Så hoppas att dessa timmarna fram till dess kan bli effektiva. Vi ska opponera på den andra gruppens text samt om vi hinner forsätta på grupparbetet om historiskt rollspel.


IKväll ska vi på julbord med Joakims jobb. Imorgon hoppas jag att vi bara kan vara hemma och ta det lungt, julpnta och kanske baka pepparkakor. Nu måste jag nog ta ett grupprum.


Ha en bra dag

Ovido - Quiz & Flashcards