Alla inlägg under mars 2011

Av Maja - 31 mars 2011 15:30

En lagom lyxig torsdags trerätters middag... :)


Förrätt

Avokado med creméfrech ala vitlök

*2 Avokado

*ca 2msk cremefresh

*1 vitlöksklyfta


Dela avokadom men akta kärnan i mitten. Blanda cremefeshen med vitlöken.


Huvudrätt

Grönsakspaj

*1 Paprika

*1 Brokolihuvud

*1 fetaosförpackning


Skär och skölj grönsakerna. Gör degen. Häll allt i pajformen. Gör en redning på ägg och mjölk, häll på den och sist lite ost. MUMS


Efterrätt

Kladkaka med glass



Smaklig måltid

Av Maja - 31 mars 2011 15:27

Tip på en god pastasallad :)


*Pasta

*Bladspenat

*Fetaost eller mozarellaost

*Soltorkadetomater

Skiva och blanda så har du en god sallad på ett kick :)

Smaklig måltid


Av Maja - 31 mars 2011 11:59

Hej hej. Sitter i skolan och pluggar. Om en liten stund ska jag faktiskt bege mig hemmåt då jag känner att jag inte kan få ut mer av denna dag. Är nästen färdig med de två smeinarium uppgifterna som ska vara inne i nästa vecka. Ska skriva lite till samt läsa igenom och rätta lite fel. Men ska skriva ut texen innan jag gör det samt ska jag be att Jocke läser det också. Har kommit en liten bit på den uppgift som ska vara inne den 29 men egentligen måste jag ha varit på en föreläsning och ett seminarium innan. Ska forsätta med det i nästa vecka.


Ha en bra dag 

Av Maja - 30 mars 2011 12:24

Oj vad tiden går. Det är redan 1 april i övermorgon. Det är vår här nere i småland och det ska bli riktigt varm till helgen. Men jag åker upp till GBG och Alingsås så hoppas solen och värmen kan visa sig även där. Idag har det gått riktigt bra med pluggandet. Har gjort nästan hälften på en liten uppgift och en del på en annan. Ska göra klart den ena imorgon då jag inte har med den andra boken jag behöver. Kan hinna färdigt helt med a uppgiften på den lite större idag om jag är lika effektiv som jag varit på förmiddagen.  Om en stund blir det lite lunch. Fram tills dess ska jag läsa. Ikväll ska jag och Jocke på fika hos några kompisar.


Ha en bra eftermiddag och kväll

Av Maja - 29 mars 2011 19:26

Oj idag är det tisdag. Vi har haft rollspel idag och blev färdiga ett par timmar tidigare en shemat va. Vi skyndade även på gruppindelningen för ett grupparbete som ska påbörjas nästa vecka onsdag. Vi blev uppdelade efter hur vi bodde så nu slipper vi som pendlar åka in till stan. Vi har bestämmt när och vart vi ska träffas de kommande två veckorn. Sedan har vi två seminarie uppgifter jag sk få ihop imorgon och på torsdag. Nästa vecka har vi inläsningsdag 1 dag och den dagen ska vi lägga åt grupparbetet så vi slipper plugga på skärtorsdagen.


V15 är det grupparbete och en individuell uppgift som ska göra. Egentligen ska inte det individuella in fören den 29 men eftersom det är omtenta sammma dag så är det nog bra att ligga lite före.

V16 blir det även då grupparbete men har bara bokat reserv tillfällen. Så om vi inte behöver utnyttja de så blir det den individuella uppgiften och hoppas då få det färdigt innan påsk eller i påskhelgen.

V17 omtenta plugg, gruppredovisning samt inlämning av den individuella uppgiften.

V18-20 VFU 100% + en hel del uppgifter som ska göras under tiden. Så det får jag antagligen ta minst en helg till.

V21 redovvisning av VFU uppgifter, föreläsningar och seminarium samtidigt som vi får veta hur hemtentan ser ut.

V22 seminarium och inlämning av tentan på fredag. Sedan sommarlov eller sommarjobb vet dock inte vilket som är bäst.


Ska bli skönt att sova i vecka 23 :) bara 10 veckor kvar.....


Ha en skön vår....

Av Maja - 25 mars 2011 19:45

jaha då var det fredag igen då. Jag åkte ut till Joakims föräldrar och hämtade bil och hund, sedan in till Alvesta och gav cykelnyckel till Jocke som kom med bussen då hans bil är på verkstaden. Den ska få en ny startmotor och jag konstaterar igen att det är nog billigare att åka buss om bilen ska gå sönder... Tentan gick åt.... ja det gick inte alls bra. Men min förväntan var ju inte det heller. Hade dock en förväntan på att jag kunde klarat någon fråga men tyvärr blir det inte så. Tre av de fem frågorna kunde jag inte svara på alls pga att jag inte trodde att det skulle komma och inte pluggat på det då. De två första skrev jag litegran på men kunde inte ge ett fullständigt svar så kommer med säkerhet inte bli godkänd på det heller. Men det är bara att konstatera jag har svårt med inlärning. Jag ska maila min basgruppslärare innan måndag och berätta om mina svårigheter under min skoltid och hoppas på att det finns någon hjälp man kan få.


Det borde ju finnas det. Förhoppningsvis kan jag då få hjälp tills omtentan. Då omtentan ges är det VFU vilket innebär att jag har VFU 100% och sedan (om jag minns rätt) 3 stora VFU-uppgifter varav en måste man samarbeta med några andra och då hänger det även på de när man kan göra uppgiften. Förutom de så blir det även omtenta plugg. Kan ju passa på att njuta av stillheten före stormen vecka 18.... Efter vfun ska alla uppgifter redovisas samtidigt som vi får reda på hemtentan och den ska göras de två sista veckorna innan sommarlovet. Kanske att det blir ett sommarlov eller så får jag jobb vilket egentligen är det bästa men ibland känns det skönt när man tänker att man kan koppla av, slippa tänka på plugget, bara slappna av och promenera med Diddi. Men det kanske inte blir så avslappnat och skönt då jag inte får någon inkomst och måste trolla fram pengar tills semestern....

Nu är det snart så ska de låta. Ha en bra fredag kväll

Av Maja - 25 mars 2011 09:57

oj oj oj!! Om några timmar är det dax för min första salstenta någonsin på universitet. Sedan är det HELG!! Imorgon våfflor hos Jockes föräldrar :). Även långpromenader med Diddi i helgen. Har fått veta att jag måste kompletera lite på VFU uppgiften. Kände det innan så inte så överraskande tror inte att det ska vara så omfattande. Kanske kan sitta med det i helgen.


Ha en bra dag

Av Maja - 24 mars 2011 13:40

hej! Om ungefär ett dygn kl 14.00 börjar min tenta imorgon. Har pluggat hela veckan men känns som inte mycket gått in. Är 360 sidor vi ska läsa. En del har de gått igenom på föreläsningarna. Så har mest satsat på att läsa de som har varit med på de. Det tar lång tid och läsa och man blir så seg och trött i ögonen. Dessutom vet jag inte om jag lär mig genom att bara läsa. När jag läste allt i förra veckan antecknade jag. Men hur ska man minnas 360 sidor text? Vet inte hur jag ska plugga. Är det bara att ge upp och göra sitt bästa imorgon? Eller ska jag forsätta att läsa under eftermiddagen? Eller ska jag bara läsa anteckningar och lärarnas underlag till föreläsningarna? Det enda vi vet om tentan är att vi har på oss 4 timmar. Sedan vet vi inget mer eller jo sal förstås och att föreläsningarna i förra veckan var viktiga. OJ och hjälp det här e jobbigt. Om jag hade svårt för att bli godkänd på högstadiets so, no, sv och alla andra prov vi hade då. Hur ska jag då klara ett prov på universitetet där vi ska sitta och skriva i 4 timmar? Borde inte undervisningen anpassas efter studenterna? Det passar faktiskt inte alla att skriva salstenta. Jag vet att man kan få hjälp på något vis, men inte hur och inte vem man ska vända sig till.


Jag försker få ledsagaruppdrag men det är nästan hopplöst igår svarade jag innom 10 sek och fick det inte. Hade mobilen i fikan.... Antagligen sitter de arbetslösa tjoka tanterna i tv soffan med mobilen i haden. De har väll inget annat liv! Men jag kan inte svara på uppdragen på 2 sekunder. Det tar 2 sekunder att få upp mobilen ur fikan och sjuta upp luckan... Sedan ska sms poppa upp och jag ska klicka på att jag vill läsa det. Sedan läsa datum, klicka på svara skrva in ok och skicka. Det fixar jag inte på mindre tid. Jag kan inte gå omkring och hålla telefonen i handen. Hoppas att jag kan hitta något annat jobb...


nu kanske det är dax för lite mat och sedan får jag väll sätta mig och läsa lite igen. USH, VILL INTE!!


Ha en bra dag

Ovido - Quiz & Flashcards