Alla inlägg under augusti 2012

Av Maja - 28 augusti 2012 17:30

Rovdjur, älg och vardag handlar detta inlägg om

Hej hej

Vill börja med att berätta att i går kväll då jag skulle åka in och handla kom Pippelina med något i munnen. Jag ropade förtjust till Joakim (det har blivit som en liten tävling om vems katt som jagar). Ser sedan att det är en liten fågel (troligtvis en koltrastunge) som hon fångat och den är dessutom inte död utan då hon släpper ner den springer den runt och pipper, hon fångar den igen och leker lite med den för att sedan komma ifrån rovdjurets tassar och spinga lite till. Fy, dumma katt!! Kan hon inte ta möss istället? enligt mig är fågeln mer värd en musen, eftersom musen kan skada människotillhörigheter. Den stackars fågeln släpps och spinger runt och fångas igen några gånger innan den är helt slut och den inte orkar ge sig iväg på utterligare en flykt. Jag bestämmer mig för att göra lidandet kort för den och hämtar ett vedträ..... Så var det livet förbi.... Det hårda livet som fågel....


Idag var jag på en längre promenad med Diddi. inte den valiga promenaden runt på grusvägarna här utan vi åkte bil en liten bt. Hon tycker verkligen jätte mycket om att åka iväg till andra ställen och promenera. Hon får en helt annan energoi, går lös och springer framför, (annars kan hon gå flexikoppellängden efter), hon springer till än om man ropar och stannar och är uppmärksam på en. Pigg och glad, det är skit härligt att se. Ibland är det lite småläskigt att gå i skogen, jag är uppväxt i ett radhusområde så jag har inte direkt haft skog där man kunde gå utan att se en enda männsika, eller endast någon enstaka, utan det har varit elljusspår med en del folk och hundar nära bostäder. Detta är visserligen också ett frilufsområde men det är verkligen mitt ute i skogen och det rör sig mycket lite människor där. Då vi är ungefär halvvägs får jag se en älg inte alls lång in i skogen till höger. Vi står och tittar lite på varandra. Sedan tar jag upp mobilen för att fota och då blir den rädd och springer iväg.


På måndag börjar skolan igen. Känns både bra och dåligt. Har kommit in i att arbeta nu men samtidigt så har sommarlovet vart mycket långt och jag ser verkligen fram emot de kurser jag ska läsa nu i höst.


Nu ska jag sova

// Maja

Av Maja - 24 augusti 2012 17:30

fredag igen

Hej hej!

Har två veckor med arbete bakom mig. Förra veckan blev det 34 timmar och denna 30 timmar. Nästa vecka blir det endast 18 eller 19 timmar.  Är på en yngrevbarns avdelning och barnen är härliga Cool. Föra helgen var min mamma och mormor här på besök. De kom hit på fredag kvällen och vi åt trerätters. På lördagen blev det en heldag på Öland åkte 10 och kom hem efter 19. På söndagen tog vi det lugnare och de åkte vid lunch.


Vi ska äta här om en stund sedan önskar jag soffa och villa. Imorgon ska jag fixa det sista på sommarkursens arbete. Ska ut i skogen och leta insekter, sedan hem och fixa texten, artlistan samt bildlistan. Sedan ska Diddi ha sin timme och getterna sin. Om jag hinner vill jag även baka någon roligare muffins och sedan är det nog kväll igen. På söndag ska Diddi få sin timme, Getterna sin, jag och Jocke kanske hinner hitta på något på lördag eller söndag och så bakar jag den andra dagen. På måndag är det jobb på förmiddagen och även tisdag och torsdag. Då jag kommer hem ska jag gå med Diddi och jag ska även ut till getterna en stund varje dag. Börjar snart bli dags att börja leta bock aktivt.


Sedan händer det inte mycket här. Nästa helg ska vi på 1 årskalas till mitt kusinbarn i Göteborg. Måndagen efter det drar skolan igång igen. Har varit ett långt sommarlov med mycket jobb, inget bad, lite sol, en hel del regn och ganska lite vila. Kommer antaglkigen bli en mycket intressant och rolig höst då jag ska läsa utomhuspedagogik och hälsopedagogik.


Ha det så bra// Maja

Av Maja - 15 augusti 2012 17:30

hemma med värk i ryggen och kollektivtrafik och cykel

Hej hej

Jag har bestämmt mig för att nu åka kollektivt trots att jag har bil, för många känns det säkert som någon man inte skulle göra, men finns det förbindelser som fungerar så är det så mycket billigare. Tankade igår en full tank och det gick på närmare 600 kr. Det är 5 mil tur och retur där jag jobbar denna och nästa vecka. Vet inte hur länge tanken skulle räcka men tror det knappast räcker i de dagar som återstår av denna samt nästa. Ett busskort som är student rabaterat  kostar 513 kr och då får jag åka i de zoner som det är in till stan hur mycket jag vill under 30 dagar. Med enkel matematik blir det MYCKET billigare.



Bussförbindelse logistk är inte det enklaste absolut inte när man har en exakt tid att passa  så som det är när man har föreläsningar och jobbar. Att då lyckas att byta buss är ganska så svårt. Där jag jobbar tar det ca 20-25 minuter att gå. Det är en stund inga problem om man vill ha en promenad och har tiden men om det innebär att man måste ta bussen innan som kanske går en timma innan och sedan komma 30 minuter för tidigt till jobbet känns det inte som ett alternativ. Att byta buss skulle innebära att jag är på närmaste busshållplats 3 minuter efter jag börjar, inte heller detta blir ett alternativ. Så jag funderade och funderade och kom fram till  att CYCKEL är min lösning. Så i går morse cyklade jag ner till vår hållplats tar max 1,5 min. När jag kommer dit upptäker jag att jag glömt nycklarna, jag cyklar hem snabbt, springer in och hämtar nycklarna, hoppar upp på cyckeln och hinner till åkerkanten och ser då att bussen passerar på vägen..... Så i morse hade jag med nycklarna och var ute i bättre tid. Då bussen kommer frågar jag om jag får ta med cyckeln och det går bra. Jag antar att chafören ska komma och hjälpa mig upp för de 4 branta trappstegen men nej, jag får ner plånboken i fikan och börjar sedan försöka att lyfta den, en medräsenär reser sig och hjälper mig. Sedan dess har jag haft on i ryggslutet så att jag inte kan göra vissa rörelser. Kände det lite på bussen men framförallt under dagen. Tog en iren på rasten vid kvart i 12 men den har gått ur kroppen för nu känns det mycket. Det känns dessutom då jag både står, går och sitter. Det är säker en sträckning och är säker bota på en vecka. Men det är ändå jobbigt.


Nu hoppas jag att Joakim kommer hem snart. Han skulle kompleteringshandla lite. Ska steka lite grönsaker men hade ingen sqvars.

Ha det gött// Maja

Av Maja - 13 augusti 2012 22:00

hemma från kurs och en dags jobb

Hej hej

Kom hem från kursen igår eftermiddags, visade en kursare som var lite nfiken gården och sedan åt jag och Joakim middag mycket gott. Har jobb nu under två veckor tid. Det ska bli roligt. Har bestämmt mig för att ta bussen då det är så hiskeligt mycket dyrare med bilen. Ska ha kvar bilen för att kunna ta arbete utanför stan men även för att kunna åka och rida, gå med Diddi på roligare platser, handla samt hälsa på släkt och vänner. Nu är det egentligen hög tid till att sova.


Godnatt

Av Maja - 10 augusti 2012 12:30

Semester och snart iväg igen

Hej hej. Igår kom vi hem från vår sommarsemester detta år. Vi var iväg i tre dagar och vi har haft det bra. Jag ska iväg på sommarkursen i helgen och har bestämt mig för att sova på vandrarhem i två nätter den första natten för att slippa åka halv 7 imorgon och den andra nattenm för att jag ska veta att jag får sömn vilket jag inte fick sist. Till klockan tre ska jag ha klart maten för att åka direkt efter det. Innan dess ska jag packa och ducha. Till middag blir det någon pasta med cremefrech sås.


Ha det bra// Maja

Av Maja - 5 augusti 2012 17:30

Os och utmockning av getbox

Hej hej

Under större delen av dagen har jag tittat på os alltså hoppningen. Sedan for jag in till stan närmare bestämt till Jula och köpte en skottkärra, en grep, ett par skor med stålhätta samt ett par arbetsbyxor. Sedan har jag mockat ut 15 kärror hos tjejerna. Imorgon ska jag fortsätta att greja hos dem. Mer om det kan ni läsa under getterna. Då jag stod och mockade höll Pipelina på att jaga en insekt i getternas vattenkar som ni kan se på bilden.

Ovido - Quiz & Flashcards