Alla inlägg under mars 2010

Av Maja - 30 mars 2010 13:23

ja nu är det verkligen vår, eller det har det nog varit i några vekor. Jag ska inte bli långvarig här utan jag ska bege mig ut i solen och promenera med Diddi i två timmar tänkte jag.


Jag kan söka till lärarutbildningen redan till hösten :). Har gjort en inloggning idag till studera.se så nästa vecka kommer det en pin kod som jag använder när jag anmäler mig mm. Vet inte rikigt hur det fungerar än. Känns spännande att kunna söka redan till hösten, men lite lite osäkert att ge sig på en utbildning som leder till ett jobb jag inte har jobbat med. Men det ska nog inte vara någon fara. Jag tycker ju om barn och då är nog lärare på förskolenivå ett bra yrke. Men bara för att jag utbildar mig till lärare tänker jag inte ge upp min dröm om mitt företag. Men för att kunna öppna mitt företag krävs en gård och massa djur, det kostar pengar, för att få de pengarna krävs ett yrke och då är det ett stort PLUS om man gör något man tycker är roligt. Att jobba med hästar, hundar eller som mjölkbonde på en mjölk gård lär inte ge så mycket pengar. JA det känns rikigt pirrigt att JAG kan börja på ett univeristet redan till hösten. Håller bara tummarna för att jag kommer in och att de inte bryr sig om att jag inte har någon eng A och att jag klara universitets studierna ändå...


Ska snart, när jag får motivation nog, ska jag börja öva lite på engelska här hemma. Lyssna lite på några skivor med fraser som jag köpte för några år sedan, läsa lite böcker och kanske gå igenom mina böcker från komvux. Jag kan ju köpa en eng A bok och gå igenom den med.... men detta får jag nog börja med snart för att hinna med innan hösten.


Ska skriva mitt brev till alfa kassa med och skicka iväg det...

OCh söka sommarjobb...

kolla upp hur mycket man får tjäna för att få studiemedel


Men nu ska jag ut i solen,

gå ut och njut du med er...

Av Maja - 30 mars 2010 10:51

Gå till din facebook och gå med i gruppen

"Namninsamling till stöd för våldäktsoffren i Bjästa!"


Av Maja - 29 mars 2010 10:17

hej hej!

Hade skrivit ganska så mycket nyss och vips så försvan det... ska försöka skriva samma sak igen. Jag berättade vad vi gjort i helgen och att den varit full av aktiviteter.


I lördags var vi först på Husseby där vi gjorde ett blomsterarrangemang till våra föräldrar som de ska få till påsk. Efter Husseby åkte vi in till Växjö där vi först gick på en mc-mässa/rea och sedan till maxi för att handla.


I söndags var vi hemma hela dagen för att greja och fixa iordning i lägenheten. Vi satte upp gadiner, möblerade om och bar ner lådor i källaren.


Idag har jag hunnit med en kort promenad med Diddi, det regnar och är allmänt trist väder...


Så har jag funderingar på om jag redan till hösten ska börja plugga till lärare då jag fått reda på att jag inte behöver eng A med mitt betyg. Men jag har fått ett felaktigt betyg så det måste nog göras om för att jag ska kunna söka. Jag vet inte om det måste vara omgjort till den 15 apr eller om det går bra med ett senare datum då man kan komplettera. Väntar svar från min studievägledare jag varit i kontakt med.


Efter lunch ska jag åka ut till Joakims föräldrar för att hjälpa till med fåren. De ska få vitaminer som man ger i en sorts sputa genom munnen. De ska lamma, de närmaste veckorna men en lammande redan i lördags, så kommer ta lite foton med :)


Ska nog ta på mig regnställ och stövlar och gå ut med Diddi och sedan fixa lite mat så att jag är redo när Anders ringer.


Ha en bra dag


Av Maja - 26 mars 2010 20:11

hej hej!

Idag har det varit riktig vår!   

Jag har suttit ute en del av dagen. Har varit mycket härligt . Skrev förut att jag har problem med min dator, just nu håller jag på att defragmantera den så får vi se om det blir bättre, jag har även gjort en diskrensning. Så småningom kommer jag att avinstallera 3connect eftersom jag inte ska använda det nu när jag har internett på annat vis. Betalar bara 3tre månaden ut. men även där har det uppstått problem då min dator inte vill få kontakt med något internett, jag tror att det är 3connect som sätter stop för det... så vi får se...


Om inte prestandan förbättras av de tre återgärderna så ska jag kanske köpa ett ramminne. Kanske att man får invester i en ny dator till sommaren om jag får något jobb...


Ha en bra kväll

Av Maja - 26 mars 2010 12:09

jag blir galen! Datorn är sååå seg! Allt tar jäte lång tid och jag vet inte vad jag kan göra för att få den att gå fortare och "må bättre". Man kan ju formatera om den, då raderar man hela hårddisken och ALLT försvinner. OCh då även vista... för att kunna få vist igen måste jag då köpa vista och det verkar inte finns på netonnet, bara updateringar och windows 7. OM det inte finns på netonnet, finns det någon annan stans då?? Kan man radera de mesta och spara vista och andra grejer som behövs för att datorn ska fungera? Finns det någon dator expert där ute?


Av Maja - 26 mars 2010 09:32

eller så blir det godmorgon. JAg somnade faktiskt omidag när Joakim åkt, har inte lyckats med det tisigare i veckan. Så jag sov till ungefär halv 9. Det går knappt att använda datorn för att den e så seg, får fundera ut vad jag ska göra för att den ska fungera bättre. Köpa en ny kostar ju en förmögenhet. Inte något jag har råd med då jag är arbetslös direkt. Kanske spara allt på den exerna hårddisken och diskfragmantera den eller vad det heter... Får prata med Jakim senare.


Nu ska jag ge mig ut i solen

ha en bra dag

Av Maja - 25 mars 2010 16:26

satt just och skrev lite på facebook och tittar ut genom fönstret. Jag ser en pappa med två små barn och en valp komma hem från en cykeltur. Hur gamal ska hunden vara för att man ska få spinga med den? Ska den inte ha växt färdigt?


När jag tittar ut genom fönstret ser jag en liten parkering och ett cycklställ, gräsmatan som går ner till sjön där det är en liten äppelodling. De trötta vinter gräset övergår till vas och sedan breder sjön ut sig som just nu har ett istäcke, isen är vitblå och på andra sidan ser man kala björkar som inte fått något grönt på sina trötta viter grenar ännu. Men snart blir det nog grönt både här och var. Utanför växer det redan snödroppar och krokus...


Idag har jag varit ute på en två timmars lång promenad, mycket härligt, fåglarna kvittrade och vårsolen värmde. Sedan satte jag mig i solen, i lä och läste en tidning. Om ungefär en timma kommer Joakim hem och då ska vi åka till hans föräldrar coh äta våfflor. Innan ska jag köpa mjölk  till frukosten imorgon och posta mina arbetsgivarintyg till a-kassan. Hoppas på att jag kan få en grundertjätning även fast jag sagt upp mig själv och att anledningen är att jag flyttat 20 mil för att bli sambo. Kanske inte än giltig anledning men jag kan ju hoppas.


ha en bra eftermiddag och kväll

gå ut och njut av våren

Av Maja - 24 mars 2010 21:07

hej!

Har sett uppdrag granskning nu! Och men blir så arg och ledsen. Det handlar om en ung flicka som blev våldtgen på en skoltoalett, skolan och det lila samhellet trodde henne inte, hon blir sviken av kompisar, killen blev dömd i tingsrätt och hovrätt de tror fortfarande inte på henne. Killen våldtar ytterligre en tjej, de tror inte nu heller på att han är skylldig. Hur kan det bli så? Att vuxna människor tar den skyldiges parti.


Den första tjejen och även den andra har blivit mycket trakaserade på bla  bilddagboken och facebook. Den ena tjejen fick flytta, skolan har inte gjort något, kyrkan tillät den skyldiga killen att delta i skolavslutning och samma kväll våldas den andra flickan. Sååå fruktansvärt!! Hur kan detta ske i Sverige?

Ovido - Quiz & Flashcards