Alla inlägg under januari 2012

Av Maja - 29 januari 2012 17:00

 Hej

Var en vecka sedan jag skrev här senast och det är nog ganska naturligt att inte skriva så mycket under jul på sociala medier då det är mycket annat under julen. Julafton firades hos mina föräldrar med övernattning. Bilresan hem tog närmare 3 timmar. Juldagen tog vi det bara lugnt likaså annandagen. Torsdag och fredag har jag jobbat. Idag har jag fixat i ordning getternas bostad. Se beskrivning under getternas sida. Nu kollar vi på sagan om ringen men det är ju sjukt mycket reklam.

Ha det så bra// Maja

Av Maja - 26 januari 2012 13:00


Hej hej!

Har under förmiddagn gjort färdigt, (eller ja nästan färdig kanske att jag ska få in någon från föreläsningarna, men ska se vad andra säger om det) det PM som ska vara inne nästa vecka fredag. Gjorde igår färdigt den uppgift vi har tills imorgon och under eftermiddagen idag har jag börjat med en uppgift som först ska in i den 13 feb. Den uppgiften ska jag fortsätta med på måndag och imorgon på förmiddagen, ska först in till 13 imorgon och efter ska jag fika med en kompis. Nästa vecka ska jag då plugga måndag (hela veckan är egentligen till för det PM som jag då blev klar med idag), då jag varit så duktig har ju tid till att jobba, så är uppsatt på jobb tisdag och onsdag. På torsdag ska vi läsa en hel del andra arbeten (PM) och på fredag har vi redovisningen och veckan där på är till för en typ av hemtenta som jag då redan idag har påbörjat. Nu nog om skolan.


Har lagt till ett inlägg om getterna, så det får ni gärna gå in och läsa. Jag har lite nya planer vart de ska bo. Kommer inte att hämta de fören i mars och det känns jätte tråkigt men tror det är det bästa eftersom vi ska bort två helger i februari. Den jag ska köpa getterna av har jag blivit vänn med på fb, så har sätt bilder på getterna, dock var de killingar på bilderna och var såååå söta. Ska försöka att få bilder på de innan jag hämtar de. Pippelina har varit inne en del i huset, lite ute nu de senaste dagarna och resten av tiden i tvätttstugan. På måndag är det dags för styngnborttagningen.

Ha det så bra

Av Maja - 20 januari 2012 17:15


Hej hej! Då vard et fredag igen då. Var en vecka sedan jag skrev här sist. Så låt se... VAD har jag gjor den senast veckan?? I helgen var jag ensam, var skönt att bara tänka på sig själv och få lite egentid. På lördag kväll var jag hemma hos mina "svärföräldrar" på en utsökt middagoch trevligt sällskap. Tack så mycket för det . På söndagen var en kompis här under dagen. Men tiden rinner alltid iväg alldeles för fort. Sedan blev det söndag kväll och jag gjorde en trerätters till Joakims ankoms. I måndags började den nya kursen och det är ingen mjukstart.... Började med två föreläsningar sedan två föreläsningar även under tisdagen. Under onsdagen gjorde jga färdigt den seminarieuppgiften som var tills idag och igår torsdag jobbade jag. Var på en förskola inne i stan som låg i ett villaområde. Var en relativt nybyggd förskola med mcyket bra personal. Man ser verkligen skillnad på ställen där de har olika barnsyn, kunskspssyn och människosyn. Riktigt roligt var det att jobba igår och dagen gick fort. Lekte hajen med några tjejer då vi var ute, läse om den blå traktorn och Alfons Åberg och hade vilan. Som sagt en mycket rolig och givande dag  .  Igår fick jag även reda på att jag var godkänd på den muntliga tentan känns otroligt skönt.


Ikväll har vi redan ätit och snart blir det slappande i soffan . Imorgon lite, lite plugg för min del, då jag har en liten plan om att bli färdig med det PM vi ska skriva flera dagar innan vi ska vara klara för att kunna jobba någon dag även den veckan. Ska skriva 11000-16000 tecken som motsvarar ungefär 3-4 sidor och är nu uppe i 1 men då man skrivit allt ska ju texten läsas igenom ett par gånger för att hitta olika fel. Man ska skriva referenslista och se till så att man tagit med alla referenser som man ska ha med. På söndag ska vi åka och hälsa på Joakims mormor. Föresten Pipis kastrerades i tisdags med. Enligt veterinären ska vi ha henne inne i 13 dagar. Vem vem håller en utekatt inne så länge??? Ska hålla henne inne tills på måndag iallafall. Sedan ska vi ha god uppsikt över henne och nästa vecka måndag ska stygnen bort.


På måndag är det ridning igen. Ser framemot att åka dit igen. Är så roligt!! Då men var ungefär 14 och gick på ridskola lägtande man redan efter nästa gång typ dagen efter. Nästan så är det nu med. Ska bli spännande att se om jag får samma häst. Den hästen jag haft de två gångerna hittils känns det som om jag och hästen har passat ihop. Hoppas på att jag får henne en gång till.


Ha en bra helg

Av Maja - 13 januari 2012 13:00


Hej hej!

Fredag idag då! Joakim har åkt iväg och kommer hem på söndag igen. Han är iväg och träffar några vänner från sin universitetstid. De skulle bla åka långfärdsskriskor. Jag fick reda på i söndags att de skulle iväg och då var det lite kort tid att fixa skriskor och att fixa hundvakt. Dessutom så skadade sig Diddi i måndags och viste inte tidigare i veckan om jag kunde lämna bort henne, dock hade jag säker kunnat det då hon inte verkar ha speciellt ont.


Såg en helt fantasitisk djur och natur film i morse. Pappa är farsinerad av natur/djur filmer och jag fick låna en av honom. Det är många timmars film på 4 skivor och i morse såg jag en av de fyra skivorna dock var det 3 eller 4 olika filmer på den. Det är helt fantastisk hur djurvärden är. Fick se hur en apa hade lärt sig hur han skulle göra sönde en stor nöt/hård frukt. Först tog de bort det översta skalet, sedan fick den torka i ungefär en vecka och då hade apan förberett så han tog upp en annan som legat där en vecka. Han/hon gick sedan för att göra sönder nöten/frukten och då la han den på en stor sten, tog upp en annan sten och använde som hamare. Helt otroligt!!! Fick även se hur en stor ödla (varan) anföll en vatten buffel som var många gånger större en han själv, han bet i benet och ett par veckor senare var bufflen död pga av gift. FY vilket lidande, var djurvärden är grym. En annan helt fantastisk sak de visade var hur en groda i djungeln flyttade sina yngel. Pölen där ynglen var höll på att torka ut. Hon tog då ett och ett av sina yngel och klättrade upp i träd och la ynglen en och en i en växt där vatten samlats. Hon hade nio yngel så hon klättrade upp och ner nio gånger till olika ställen. För att ynglen skulle få näring så la han ett obefruktat ägg hos varje yngel. Djurvärden är verkligen fantastisk. Kanske går bli en av de andra filmerna imorgon. På den filmen visade de även hur de spelat in och de har varit många filmtem som varit på alla kontinenter.


Ha en bra helg

Av Maja - 11 januari 2012 13:00


Hej och hå allihopa! Ni får gärna lämna en kommentar efter er. är nyfiken på vem just du är som går in och tittar och läser saker på min hemsida. Är det något du saknar? eller har du idér på vad jag kan ha här på hemsidan?

 

Idag har jag gjor allergitest, det gick bra då jag inte reagerade på något. Ska gå vidare i utredningen om varför jag alltid är tät. Ska vidare till öron, näsa, hals. Var rädd att jag skulle reagera på pälsdjur men det gjorde jag inte så det var jätte bra. Har även fått köpt den sista boken jag behöver till kursen som börjar på måndag.

 

I helgen var jag iväg hemma hos mor och far. Var en bjudning för min morbror som fyllt år. Träffade mina yngsta kusiner, moster med man samt morbror med fru. Det var mycket trevligt. Dagen efter åkte jag iväg tidigt till Mydog, fick köa överallt innan jag väll kom in på mässan. Efter några timmar kommer min moster med min kusin. Han uppskattade verkligen polisens uppträde (han är 5) underbart  .

 

Jag körde hem på kvällen och så var det plötsligt söndag. Vi tog det lungt och gick en långpromenad med fika :), mums. På måndagen satt jag och gruppen med alla förberedelser in för redovisning och opponeringen som var i tisdags. På kvällen på måndagen började jag på ridskola. Sist jag gick på ridskola var fram till och med vt 2006. Men nu är jag då igång igen. Hoppas och tror att det kommer att gå bra. Vi tog det mycket lugt, arbetade med hästarna mycket i trav. De andra i gruppen har ridit då de var yngre för många år sedan. Om det fortsätter på samma sätt, att vi inte får galopera och att vi endast gör skänkelvikningar så ska jag be om att få byta grupp för då behöver jag mer utmaning om jag inte ska tröttna. ANtar att vi inte fick galopera för att både vi rytare och hästarna bör sättas igångh långsamt. Hästarna har ju varit ledig över jul och  de flesta ryttarna i gruppen i flera år.

 

Då jag kom hem från ridningen hade Diddi snubblat i trappen och tappat en hel klo   jätte synd om henne. Hon har ont då man tar där klon satt, men hon går på tassen. Hon får ha krage på sig så att hon inte biter upp det förband jag lagt. Hon har kragen iallafall då vi inte är i närheten. Jag har lagt om det med bandage, en strumpa och sedan en pastpåse. Har idag köpt en hund strumpa/sko och hoppas på att det blir bättre än det jag lagt, måste självklart ha bandaget tills det läkt. Igår var hon med Joakim ute hos olika skogsägare och idag är hon med på kontoret. Hoppas att hon kan vara med honom imorgon med, då jag har muntlig tenta. Igår tisdag hade vi redovisning, det gick såär.  Nu ska jag läsa lite tills tentan imorgon. ÖNSKA MIG ALL LYCKA så att jag klarar det och så att jag slipper den kursen sedan. Dock har jag/vi lite att rätta till efter oponeringen. Ha det bra

Av Maja - 3 januari 2012 20:34

Kolla in min hemsdia där finns det senast om djuren, min dagbok/blogg och om göingegetterna http://www.123minsida.se/maja88.

Av Maja - 3 januari 2012 13:00

3 januari

hej hej där ute i stormen. Ja i natt kommer det agtt storma ordentligt, kan blåsa upp till 25m/s sent inatt och imorgonbitti menar Smhi, de skriver också på sin hemsida att vinden kommer att avta fram på förmiddagen och de har utfärdat en klass 2 varning. Hoppas att man inte vaknar av allt blåsande och att strömmen inte går, men det återstår att se. tanken imorghon är att sitta och plugga en del. Först ska jag läsa en drygt 50 sidor lång rapport som jag ska skriva kommentarer på/ opponera. Kan exempelvis vara att det var intressant eller att de kunde haft med de och de också. Då jag gjor det ska jag sätta mig med att försöka förbereda mig till den munliga tentan. Ska då skriva om några begrpp som vi gått igenom detta läsår och sedan läsa en hel del arbeten som jag gjort eller som vi gjort i grupp detta läsår.


Till helgen är det en stor hundutställning i GBG. Kanske att jag åker ner med en kompis, väntar bara svar från henne. Fick tag på ridskolechefen på den lokala ridklubben idag. Det blir att jag ska börja rida på måndag. Blir inte att jag ska rida i en grupp där de endast är 5 utan blir i en grupp med 5 eller 6 andra (den ena rider bara varanan vecka) dessutom är lektionen på 70 minuter istället för 60. Tror och hoppas på att det kommer bli jätte bra. Om jag inte pasar i den gruppen kommer jag säkert att kunna byta. Ser verkligen fram eot att börja rida igen, ska blir jätte roligt. Idag har även min mini laptop kommit. Så den är nu installerad och klar att använda. Så länge jag har denna på samma ställe är det bättre att använda den då den är större. Då det blir föreläsningar om några vecka och grupparbete på måndag ska jag använda den lilla.


Litteratur för kursen som börjar den 16 har dem nu släppt och jag har redan letat upp en hell del av litteraturen. Om man är ute i god tid kan man få tag i begagnat annars får man köpa nytt. Har betalat en bok och två andra är på gång, återstående av böckerna väntar jag svar från eller så finns de inte ute på blocket ännu. Ska leta i några dagar till annars så får det bli nya böcker iallafall. En del av litteraturen i denna kurs som håller på fram till och med vecka 13  finns att ladda ner från skolverkets hemsida. Att ladda ner blir en syssla åt morgondagen (om vi har ström).


Ha en bra kväll

Av Maja - 2 januari 2012 13:00


Hej hej! Då var jul och nyårs helgerna slut och arbetsveckan har börjat för de flesta är min gissning, dock börjar den med en liten mjukstart med röddag redan på fredag igen. Jag går och väntar på min dator, den har stått stilla i GBG sedan den 30 om man ska tro postens godssökning. Det står även "transporteras" så kanske att den är påväg (oandra sidan har det stått så heladagen så det var en fruktansvärt omväg ner hit isåfall. Kanske, kanske att den anländer imorgon då. Har suttit med det **** grupparbetet en del under dagen. Varför är inget enkelt för? SUCK!!! Som tur är kan vi lämna in det imorgon med. Vill jobba imorgon egentligen men vi får se om jag blir färdig med detta ikväll för det är inte säkert....

Har varit ute på en riktig långpromenad idag, var ute 1,5 timma. Gick en ny sväng där jag inte gått tidigre. En trevlig runda där det var grusväg nästan hela tiden på en bilfriväg eller ja skogsbilsväg skulle man kunna säga, så kanske att det kan komma en bil någon gång. Hade Diddi lös, som hon älskar, så det var roligt!!

Ha det nu så bra

Ovido - Quiz & Flashcards