Alla inlägg under maj 2011

Av Maja - 31 maj 2011 08:26

Sista dagen innan sommarlovet! Snart börjar rörelsen då vi ska vara ute hela dagen, promenera och leka :). Ska bli 25-27 grader så skovalet är valt därefter och inte för promenad... 2 liter vatten, solkräm och keps ligger nerpackat tillsammans med massa god fika :).


Det ända jag har kvar med skolan nu är att skicka in kompletteringen samt lägga till lite extra på uppgiften tills imorgon :). Detta får bli det jag ska ägna eftermiddagen åt. Imorgon seminarium 10-12 sedan är jag färdig :). På måndag efter midsommar får vi reda på vfu uppgifter samt hur det gått med hemtentan. Men det är ingenting att ora sig för nu. Det är värre att jag inte har något jobb bokat... Men förhoppningsvis så behövs jag på någon förskola i Växjö eller på grönkullen i Alvesta. Jag och jocke får en långhelg tillsammans torsdag till måndag. På lördag till söndag ska vi ner till skåne och träffa jockes kompisar, på måndag kommer mina föräldrar hit. på torsdag till fredag vill jag ut i naturen och sova i tält men Jocke vill ägna fredagen åt att besöka sådana ställen som har stängt efte 5. Ska bla köpa en kylbox till bilen in för sommaren. Kanske hinner vi bägge delar. Annars får jag väll vänta med att sova i tält några veckor till.


Ha en bra dag

Av Maja - 30 maj 2011 12:50

Ja då var det måndag igen då och kortvecka. Kortveckan gäller egentligen inte för studenter, men de som är färdiga med tentan blir det kortvecka. OCH jag är färdig med den:) :). Nu ska jag bara skicka in den, läsa konfliktåterkopplingen, skicka den, göra och skicka kompleteringen på lekuppguften samt fixa till texten tills på onsdag. Om jag fixar allt detta idag får jag sommar lov kl 12.00 på onsdag TJOHO!!!! :). Samt så har jag eftermiddagen imorgon ledig.


Imorgon ska vi ha en utedag med rörelsen. Ska vara ute mellan 9 och halv 3. Ska bli roligt, även spännande att se hur många som kommer med paraply och hur många som kommer med regkläder :P haha. Jag anser ju att förskolelärare bör tåla regn... På onsdag blir det det sista seminariet för terminen och som sagt efter det är det sommarlov!!!


ha det bra

Av Maja - 26 maj 2011 17:51

Ja då var det torsdag igen då. Idag var tanken att gå upp 5 för att sitta med tentan en stund innan jag började vid 9. Jag är ganska så morgonpigg och tyckte att jag kunde utnyttja morgonen för att forsätta skriva. igår kom jag en bra bit och tänkte att om det flyter på så bra så kan jag bli färdig innan torsdag. Men imorse då klockan ringde var jag alldeles för trött. Ställde då om klockan fram till halv 7. Men somnade inte om helt då det var hundar, männikor och bilar precis utanför som förde ovänsen. det var några människor som jag uppfattade skrek tillvarandra och en bil som jag uppfattade i mitt halvvakna tillstånd stod på i några minuter innan den körde iväg. Så gick upp kvart över 6 istället och han sitta någon timma.


Var sedan iväg på bildlektion där vi gick igenom programmet fotofilter som är ett gratisprogram där man redigerar bilder. Det är som fotoshop men mycket enklare då det är gratis. Detta program ska vi sedan använda oss av i verksamheten.


Sedan jag kom hem har jag pluggat, pluggat och åter pluggat och nu är jag i princip slut. Jockim kom precis hem och jag hoppas på en promenad och sedan att sova tidigt. Upp tidigt imorgon för att plugga och sedan gå på en annan bildlektion.


ha en bra kväll

Av Maja - 25 maj 2011 11:33

hej hej! Onsdag idag då. Veckor och dagar går fort. Det är nu endast 1,5 vecka kvar av denna terminen har då pluggat i ett helt år, shit!!! :).


Under förmiddsgen har hunnit med att köpa en bra regn och vindjacka som dessutom andas. Behöver en bra jacka och inte en sådan skitjacka från Ullared för dryga 100 lappen. Denna jacka betalde jag 599 för så har högre förväntningar p den än på den från Ullared. Den från Ullared får bli den jag använder i förskolan.


Sitter nu och väntar på att klockan ska bli 12 då vi ska prata om vår kambratåterkoppling, kvart över 1 är det dags att redovisa/lämna in nästan alla vfu-uppgifter. Sedan ska vi även få tillbaka tentan, gruppuppgiften samt den individuella uppgiften. Hoppas att det går bra på den individuella och gruppuppgiften så kan jag släppa det. Hemtentan vet jag att jag kommer ha en del att göra i augusti men hoppas på att de jag skrev räcker till ett godkänt.


I eftermiddag släpper de även den efterlängtade hemtentan. Så blir till att sitta med den tills ikväll från det jag kommit hem vid 5. Sedan ska jag även sitta med den då jag inte är i skolan på seminarium torsdag och fredag, ska även ägna lördagen åt tentan. Joakim ska till skogselmia och det roar inte mig, så ska försöka ägna mig åt tentan så kanske, kanske kan jag bli ledig den fredag den ska in. Men har inga stora förhoppningar för det.


Nu önskar jag er en bra dag!


Av Maja - 24 maj 2011 18:24

Hej hej! Idag har jag varit iväg och arbetat på en förskola i Växjö. Fick ett sms halv 9 där det stod att jag skulle börja 9 dock har jag en timma på mig från den tiden. 20 i 9 fick jag bekräftelsen att det var jag som fått jobbet. Bussen skulle gå 7 över 9 så blev till att rappa på. Jag han med bussen och dagen har gått jätte bra!! Det är sååå roligt!!! Ser skillnad på min vfu plats och där jag jobbat idag.


Imorse fick jag även reda på från några kurskanbrater via facebook att vi inte får reda på tentan fören imorgon eftermiddag. Varför vi först får den då vet jag inte. Har skickat den frågan till kusrsansvariga nu under kvällen. Har även skicat ett manil till min basgruppslärare som skulle lämnat tillbaka uppgifter den 23 som inte har fjort det. Ställe f¨rågan till henne när hon tänkte lämna de till oss, men antar att vi får det imorgon, men kan ju påpeka att hon är sen med uppgifterna. De får faktiskt ta och sköta sig och lämna ut uppgifter som de läst om vi studenter ska sköta oss. Om jag lämnar in en uppgift 2 dagar sent lär jag ju bli underkänd. Men jag kan inte underkänna de för att de inte lämnar ut uppgifterna i tid.


Jockim kom loch möte mig på stationen så Diddi har fått en timmes promenad och jag en halvtimma+ den tid det tog att gå till och från förskolan där jag varit idag. Nu är det bara avkoppling som gäller resten av kvällen.


Ha en bra kväll

Av Maja - 23 maj 2011 17:03

Hej hej! Sitter och väntar på att de ska släppa hemtentan. Den ska släppas denna vecka så vet inte ens om den kommer idag. Vi har inläsningsdag imorgon så kan hoppas på att de är snälla nog att släppa den innan dess, annars får jag en dag att inte göra något och alldeles för mycket att göra till helgen. Hade velat jobba imorgon om jag inte ska sitta med hemtentan. Fick en förfrågan om att jobba på en förskola i Växjö men då jag inte visste vart den låg och därför inte visste om jag kunde ta mig dit i tid så vågade jag inte svara fören jag kollat det, men innan jag kom hem så fick jag ett nytt medelande där det stod att jobbet blivit tilldelad någon annan.


Idag ska vi få reda på 3 tidigare examinationer. Gruppuppgift, en individuell uppgift samt tentan. Tentan har jag själv valt att få först på onsdag då jag inte ville stanna kvar och vänta i 2,5 timma. De andra två måste jag egentligen få reda på idag därför att lärarna bara har 15 arbetsdagar på sig och det har det gått idag men får antagligen vänta tills onsdagens seminarium och då kommer allt på samma gång....


Tycker det är dåligt att de inte ger oss hemtentan idag då de vet att vi har en inläsningsdag imorgon samt att vi inte får tillbaka uppgifterna i tid. Ska kanske bli medlem i kåren nästa termin....


Vet inte vad jag ska hitta på nu resten av kvällen. Jockim kommer vid halv 7 och då ska jag ut med Diddi. Men vad ska jag göra tills dess??


Ha en bra kväll

Av Maja - 23 maj 2011 07:06

Godmorgpon Godmorgon! Då vard et måndag och skolan börajar idag med. Är färdig med alla VFu uppgifter utan en. Det är att vi ska göra en kambratåterkoppling på en kurskompis text. Ska sitta med det i eftermiddag. Om ca en timme går tåget till stan och sedan bussen till campus.


I fredags var en kompis här på fika och sedan även middag, var mycket trevligt, hoppas att vi gör om det snart. Under tiden hon var här fick jag ett medelande från Joakims mamma om att Missan (katten) fått ungar. Så jag och Anna åkte dit ut med en gång för att titta på de. De är ju sååå söta men de blir bara sötare.


I lördags åkte jag och Joake in tills tan och handlade tält, vandringsryggsäckar, vandringskängor till mig, jag byttte en t-hirt jag fått i födelsedagsprecent till en snygg frilufssjorta :). Ni vill in ens veta vad detta gick på.... Under eftermiddagen packade vi ihop sovsäckar, liggunderlag, mat mm för att bege oss ut i skogen för att provsova och testa tältet. Det var otråligt mysigt att sova ute. Frisk luft och fågelkvitter som man både somnade till och vaknade till :) sååå härligt. Längtar tills sommaren. Kanske, kanske att vi hinner med att övernatta en gång till i skogen innan semestern.


I går åkte vi hem under förmiddagen från skogen. Jag var ordentligt trött av all frisk luft och halvsömnen jag fått i tältet så lite vila belv det. En stund under eftermiddagen var vi hos Jockers föräldrar och tittade på kattungarna. Sedan satt jag och pluggade lite. Skickade in en text som ska vara inne idag. Nu ska jag plugga lite innan det är dags att ta tåget, (eller bussen om tåget är sent).


Ha en bra dag

Av Maja - 19 maj 2011 19:00

Hej hej. Var nästan en vecka sedan jag skrev här senast då låg jag i en jätte förskylning. Nu är jag jätte mycket bättre men inte helt okej. Funderade innan det bröt ut om det är alergi mot pollen och de tankarna är nu tillbaka. Men jag har egentligen ingen aning, är söker bara lite barn baskelusker är bra att jag bygger upp mitt immunförsvar mot de redan nu :P. Bullarna står i ugnen och rulltårtan i kylen imorgon kommer en kompis på fika. Exprementerar med den ena plåten och har i kakao samt smör och vaniljsocker som jag brukar ha i :) får se om det blir lika gott som det borde bli :).


Har kommit ganska långt med mina uppgiften ska sitta lite ikväll, så får hoppa över dagens timma med Diddi. Satsar på en uppgift ikväll, det är en uppgift då jag ska skriva om den problemlösningssituation jag genomfört med barnen idag. Imorgon ska jag skriva färdig loggboken och finslipa övriga uppgifter. Sedan hänger det på en studiekanbrat när jag kan få klart den såkallade kanbratåterkopplingen. Hon skrev till oss andra två att hon ville att vi skulle skicka de till varandra i söndags. Jag var med på det och den andra tjejen skulle försöka att bli färdig med texten tills dess. Idag är det torsdag och det är 5 dagar sedan hon skulle skickat texten till mig. Vi ska dessutom bestämma när vi ska ha ett seminarium i nästa vecka men även detta har hon inte svarat på. Jag har skickat mail til henne i det program vi använder samt även på facebook. Vad ska jag göra??? På måndag står det i vår studieguid att det är sista dagen för att sicka texen till varandra. Om inte texten kommer på måndag får jag kanske återkoppla på den tredjes text. SÅÅÅÅ jävla störande är det. Jag ville varit färdig med alla texter tills imorgon. BLÄÄÄÄ


nu ska jag ta hand om bullarna. Ha en bra kväll

Ovido - Quiz & Flashcards