Alla inlägg under november 2012

Av Maja - 28 november 2012 17:45

onsdag vecka 48

Hej och hå

Idag har jag arbetat många timmar. Dagen började med att jag vaknade av Joakims alarm 5.30 jag själv skulle upp 6.20 Joakim ligger kvar och vrider på sig och jag somnar då inte om, Han går upp 6.00 och då är det ingen idé att somna om   . Går upp! Åker vid 10 i 8 och arbetar mellan 8.30 till 15.30 En härlig dag med goa ungar. Eftermiddagen var lite mer helktisk än vad den brukar att jag redan var vaken 5.30 gjorde sig påmind.


Under förmiddagen var vi på en lekplats och jag genomförde en lek med barnen jag lärde mig igår "robot leken"    kul var det. Vi gjorde den med alla barnen och när vi skulle göra den då vi var tre gjorde den med två av tjejerna och de tyckte den var mycket rolig. Under min rast fick jag ett samtal från tandhygenisten som säger att det blivit något fel vid bokningen då jag bokat om tiden till den  4 december, de har bokat hos tandläkare istället för hygenist. Så hon säger att det finns två tider under dagen och sedan inte förens i januari. Jag tar den senare tiden idag då jag haft ont i en tand sedan i fredags från och till. Jag kommer dit och får reda på att jag har början till tandlossning, mycket tandsten, rejel infektion där det gör ont och infektion i resten av tandköttet med   . Sedan innan vet jag att det är en visdomstand som ligger i mot en annan tand som hon nu har sagt måste opereras. Jag har frisktandvård så det kostar mig inte mer än 135 kr/månad (tror jag det är). Så nu ska jag verkligen ta tag i mig sjäv och INTE äta sötsaker det är verkligen jätte svårt speciellt då jag är hemma på förmiddagarna och ska plugga och går och tar en kaka då och då eller äter några stycken mellan frukost och lunch. MEN nu är det slut på det där. Är ganska ofta jga tar det för att bli lite piggare, men jag ska verkligen sluta med det från och med nu den 28 november 2012 kl 19.42 Inga kokor och godis mitt i veckorna av flera anledningar

  1. För att tänderna inte mår bra
  2. För att det gör ont att ta bort tandsten och att jag inte tycker om att gå till tandläkaren
  3. Vikten!

3 st bra anledningar!!!


Skulle ju försöka att promenera 5*60 minuter och träna 2 gånger i veckan men denna veckan blir det svårt. Miningen var att jag skulle tränat i måndags men då satt jag hos getterna, då tänkte jag att jag tar det imorgon, igår tänkte jag att jag är för trött och MÅSTE lägga mig tidigt så då blev det inte igår heller och insåg då att jag inte skulle orka det ikväll heller.


Jag har jätte många ullhjärtan att göra och sedan  vill jag läsa boken "från valp till vuxen hund"och även en bok som heter "ett med hästen". Sedan måste jag även sitta hos getterna 3-4 gånger i veckan minst och så måste jag titta till mina grejer på vinden så att inte mössen ätit, pinkat och bajat på de.... och så var det ju hemtentan och frågeställningen och förberedelserna inför nästa veckas redovisning och så ska jag jobba imorgon mellan 6.45 till 14.30 efter den har jag en läkar tid och på fredag ska jag jobba 9.30 till 17.30, tar ca 1 timma att köra till detta ställe.... Till helgen ska Joakim bort så då kan jag få gjort en hel del grejer exempelvis hemtenta, förberdelser inför redovisningen samt rensing på vinden och sitta hos getterna.

Bilden ni ser till detta inläggg är mitt fönster

Ha det gött // Maja

Av Maja - 27 november 2012 17:30

Hej Idag har jag arbetat mellan 7 och 12.30 vilket innebar att jag fick gå upp 5.20 för att fixa i ordning fika till dagens utomhuspass som var mellan 13 och ca 15.45 Imorgon ska jag arbeta mellan 8.30 till 15.30 På torsdag och fredag hoppas jag på mer arbete. Nästa vecka ska jag satsa på hälsopedagogiktentan tillsammasn med em pass mån-tor i skolan. Ha det gött

Av Maja - 26 november 2012 17:30

Hej

Sitter hos getterna då jag skriver. Alla 4 är inne så jag vågar knappt röra mig, rör endast fingrarna på siffrorna i telefonen. Nu gick Märta ur, de är inte riktigt sams och det är svårt för alla att få rum innanför grindarna. De har tydlig rang ordning, ev. påverkar det att jag sitter här med. Skriver inte direkt på hemsidan då det inte har kommit en funktion till det ännu så skriver i word och ska sedan skicka det via e-mail till mig själv för att sedan ladda hem dokumentet och sedan kopiera texten in på hemsidan. Teodora är mycket dominant men lite små knäpp kan man tycka då hon kryper in under foderbordet på det sätt bilden visar:). Ska ge de betforen om en liten stund som legat i blöt.


Imorgon ska jag arbeta mellan 7 och 12.30 Kl 13 ska jag ha utomhuspedagogik fram till 16 sedan blir det hemfärd och promenad med Diddi om kraft finns kvar till det. Gick med henne i förmiddags 80 min och gått tidigare i kväll ca 20 min. Om inte Joakim går så får en halvtimma av mig i alla fall.


Är ganska trött nu så ska lägga mig tidigt. Köpte en mysig pyjamas igår på Gekås och en mycket gulligt lamm som man värmer i mikron, då luktar den lavendel och värmer gott.

nu ska ge getterna och sedan gå in för att slå på datorn och kolla om vi fått besked om artkunskapen, lägga in detta inlägg på hemsidan samt packa lite för morgondagen.

Ha det så bra // Maia

Av Maja - 25 november 2012 17:30

Hej

Här kommer min helg. I fredags var vi i väg hos en kompis och åt middag, det var trevligt. Eftersom han och Joakim har gått samma skogliga utbildning var det 99% skog och arbete de pratade om men de kan de väl vara värda. I lördags förmiddags var jag i väg och var hjälpknytte. Det ver mycket roligt  tycker det verkligen är roligt att hitta på aktiviteter med barnen i skogen. Jag gjorde en övning som går ut på att barnen ska leta efter saker som hör till naturen och inte hör till naturen. Sedan pratar vi om vad som händer om man lämnar saker i naturen osv...


när jag kom hem åt vi och sedan bar adet i väg till ett bo på lantgård ställe av finare klass som också har rum och frukost. Det var ett mycket mysigt och hemtrevligt ställe. Anledningen till att vi åkte iväg på detta var att vi firade 4 år i torsdags   . I morse var jag ute med Diddi i ca 45 minuter och sedan var det frukostbuffé som var mycket god. Sedan bar det av till gekås. Joakim gick lite med Diddi och var även inne lite i affären.


Ha det gött // Maja

Av Maja - 20 november 2012 17:30

 

Plugg hela långa dagen

Hej hej

Tog lite sovmorgon idag och sedan har jag fått gjort mycket. Är i princip klar med hemtentan till vecka 50 och så har jag även suttit och kopplat vår munliga redovisning till en del litteratur så att vi ska kunna få VG på den . Det enda som är kvar på hemtentan är att läsa i genom och rätta stavfel och sådant. Imorgon ska jag in och träffa min grupp i ett annat grupparbete och sedan ska vi ha lite handledning inför den munliga redovisningen i vecka 49 eller 50. I morgon ska jag upp tidigt vilket innebär ca 6.00 för att påbörja nästa hemtenta så smått innan det är dags att åka in till skolan.

På torsdag ska jag fortsätta med hälsotentan och sedan även om det behövs koppla mer litteratur till en munliga redovisning ang. gröna skolmiljöer i nästa vecka. Vi har alltså en muntlig redovisning i nästa vecka och en inlämning av ett större arbete. Veckan därpå (vecka 49) då vi för övrigt redan kommit in i december har vi den andra munliga redovisningen om vi inte har det veckan efter det då också utomhustentan ska in, men jag satsar istället på att ha klar hälsotentan tills dess (då utomhus ped. tentan är i princip klar).


Under dagen idag har jag även gått en långpromenad med Diddi i drygt en timma. Vi gick en bit där vi brukar gå och sedan in på en väg där jag sätt att någon ridit och någon gott med en hund. Det blev en mycket trevlig runda på stor del grusväg utan bilar där jag kunde ha henne lös. Bilden tog jag i samband med att jag gick och hämtade posten. Fåren gick ut ur ladugården och var nyfikna på framförallt Diddi. Nu ska jag ut till getterna.

Ha det så bra//Maja

Av Maja - 19 november 2012 18:00

Hej hej

Nu har jag kommit in i en extrem hekktisk periord i skolan. Nästa vecka ser ut så här: Måndag, heldag plugg,

Tisdag examinerande seminarium + inlämning av artlista med 50 arter, 

Onsdag gruparbete, tills dess ska jag ha skrivit upp pungter som jag har sätt ut genom att läsa ett antal texter som handlar om stress hos pedagoger i förskolan. 

Torsdag, en samtalsövning där vi ska leva oss in i ett häslosamtal. Jag ska vara samtalsledaren som ska hjälpa två andra.

Fredag, antagligen jobb.


Sedan har vi en hemtenta som ska vara 7-10 datorskrivna sidor. Vi ska koppla till kurslitteratur samt litteratur som är utöver kurslitteraturen. Detta ska vara inne vecka 50. En annan hemtenta ska in vecka 1 och sedan har vi en inlämning på grupparbete i vecka 48 och en muntlig redovisning på det i vecka 49 eller 50. Förutom det har vi även ett annat grupparbete som ska redovisas i vecka 48. Så det är verkligen MYCKET just nu.


Jag har arbetat idag och ska även göra det imorgon. Detta bestämdes för ett par veckor sedan och sedan har jag känt att jag inte hinner arbeta bägge dagarna, men vad ska jag göra, jag har ju lovat. Sedan visar det sig att de endast varit två pedagoger på 11 barn de andra dagarna i veckan och de egenltigen inte hade behövt vikarie verken idag men heller inte imorgon. De är besparingar med vikarier så egetnligen vill de att jag inte ska jobba imorgon fredag, men om jag blivit lovad jobb så har jag rätt till att jobba. Så den ena pedagogen hör med den andra om hon vll vara ledig eller sluta tidigt. Jag fnderar på om jag skulle kunna hoppa att jobba och sita hem och plugga och säger sedan det till den ena pedagogen. Vi bestämmer att jag inte ska komma på fredagen och en pedagog ska gå tidigt. Sedan ringer den andra pedagogen som nu gått hem och berättar att hennes dotter är sjuk. Så nu ska jag jobba iallafall och jag blir delvs ensam under eftermiddagen då den pedagog som arbetar slutar tidigt och dessutom jobbat över en del i veckan och då vill kunna ta ut den tiden. Jag kommer att få hjälp från avdelningen bredvid då de har mycket få barn eftersom det är sporttlov och jag kommer max ha 8 men det är lite många på en person som dessutom inte känner barnen helt och hållet.


Min bil har börjat låta mycket märkligt då jag bromsar och idag har jag inte vågat att köra den utan har låtat Jockes gamla bil som han ska sälja. Ska ringa till ett ställe och höra om jag kan komma in så de kan undersöka vad som är fel och berätta hur mycket det kommer att kosta att rätta till felen. Jag måste ha bil! Det tar sådan tid att ta sig till skolan annars och då kan jag heller inte jobba. Viserligen jobabar jag för lite för att jag ska tjäna på att ha bilen... men men. Jag har pendlat med kollektivtrafiken under gymnasiet, sedan efter det, och sedan hit då jag och Jocke träffades för att sedan pendla till universitetet mellan aug 10 till maj i år.


Ha det bra// Maja

Av Maja - 19 november 2012 17:45

Hej hej

Här intill kan ni se några av de kort jag tillverkat. Jag har inte gjort färdigt alla kort ännu. Om du vill veta vad jag andvnt för material eller få tips och inspiration så hör av dig gonom kommentar här på sidan eller i gästboken du kan även skicka ett mail.

Ha det så bra // Maja

Av Maja - 19 november 2012 10:30

Hej hej

Ska egentligen sitta med hemtentan var min tanke i allafall men utan motivation kommer man inte långt. Är klar med dagens seminari uppgift, klar med nästa veckas redovisning innom samma ämne nämligen gröna skolmiljöer. Vi är i pincip klara med en inlämning som ska in nästa vecka torsdag. Så denna veckan ska jag få klar en hemtentamen som ska in vecka 50. Anledningen till att jag är ute så tidigt är att jag vill bli klar med en annan hemtentamen vecka 50 som ska in vecka 1 och anledningen till att jag vill bli klar med den så tidigt är att jag vill jobba vecka 50 och 51 för pengar = VALP     och värdefull erfarenhet    den är toppen att ha sedan när jag ska börja jobba på riktigt. Jag lär känna personal på fler ställen och de får reda på vem jag är och att jag finns så att säga vilket kan leda till jobb. Desstuom är det ju sååå roligt att arbeta inom förskolan   .


Nu ska jag ta 3 djupa andetag och skriva in rättningarna i word och sedan ta fram Lpfö98 rev 2010 och leta rätt på saker som som jag kan koppla till utomhuspedagogik, har en magkäsla av att det skulle kunna vara hela läroplanen, har 3 sidor kvar att skirva inanjag är uppe i max så ...    nä jag kan inte skirva tre sidor till om läroplanen men 1/2 till 1 kan jag säkert skriva. Om en dryg timma ska jag börja med lunch, ja det är tidigt men jag måste åka strax efter 12 för att hinna i tid till skolan till kl 13.


Ha det gött// Maja

Ovido - Quiz & Flashcards