Alla inlägg under mars 2013

Av Maja - 31 mars 2013 22:26



Mitt mål är 7 kg på 3 månader så här ser jag ut idag den 31 mars 2013




      


 





Av Maja - 31 mars 2013 22:15

ÅÅÅ kan ni kan ni ge mig motivation till att komma igång med motion och träning igen? Har just nu dålig kondition och vikten bara ökar   . Jag vill inte gå uppp i vikt. Just nu väger jag ca 66,3 vilket är kvällsvikt efter middag. Jag vill ner till max 57kg men som morgonvikt. Hjälp mig att nå mitt mål! Ge tips på bra mat och rolig motion som inte får kosta. Imorgon är det den 1 april, kan jag nå 57kg morgonvikt den 1 juli? 2 månader och 8 kg (räknar med att min morgonvikt är 64.) Tror att 8 kg på 2 månader är mycket kämpigt. Till den 1 augusti då? Ca 2,6 kg/månad viktnedgång. Hjälper du mig? och hejar på? Jag börjar i morgon.


Mål April månad 1

  • Yoga 15 minuter varje dag
  • 15 minuter med Diddi morgon
  • 60 minuter med Diddi eftermiddag
  • 15 minuter med Diddi kväll

Allmänt

Ridning 10ggr under våren på onsdagarna

Gummibandsträning hemma till än början 1 dag i veckan och sedan 2 för att sedan öka till 3ggr/ vecka allternativt jogga 1 gång/ vecka istälet för den tredje gummibandsträningen. Har skor och träningskläder.


Jag ska minska på godis och annat söt. Kan göra yoghurt smoothi med frukt till mellanmål istället för att äta kaka och bulle. I allmänhet äta mindre godis och mer frukt. Man ska ju äta 500g frukt och grönt/ dag. Ska börja med att försöka att äta det genom att äta tre frukter och grönsaker till måltiderna. Ska handla på tisdag när jag ändå ska in till stan.


8 kg 3 månader max 57 kg den 1 juli med början den 1 april. 13 veckor det blir i snitt ca 0,6 kg/vecka. Detta ska jag nå genom ökad motion, mer frukt och grönt men framförallt mindre sötsker.


Följ min väg till motion och viktnedgång, kommer skriva här kring detta ämne så ofta jag hinner!!


// Maja


Av Maja - 31 mars 2013 21:26


Varför stannar Missan kvar när hon ser så rädd ut?



 



 


 


   

Lamm endast under en timma gamal


Av Maja - 31 mars 2013 20:04

detverkar ha blivit något fel på lammbilderna   . Kanske att jag glömmde ta bort linsskyddet   

so sorry

Men det är många lamm kvar som ska födas så kommer att få fler chanser.


Nu mäsarnas mästare.

Av Maja - 31 mars 2013 18:55

Dagen började med sovmorgon till ca 9. Sedan åt vi en god frukost och jag bar upp foderbordet till getterna för och gav de frukost ute. De dröjde inte länge fören Brutus gav sig på foderbordet och skullle ha sönder det eller vad han nu ville, han ville iallafall välta det så att det skulle gå lättare att äta kanske. Jag fick då gripa in och sätta stenar på "fötterna" på foderbordet så att det skulle bli en tyng och inte lika lätt att välta, då får han istället sönder en av spjällerna och jag får springa efter skruvdragaren och skruvar fast den igen. Sedan har det fungerat bra och de har varit ute hela dagen. Efter frukost skulle vi gått en långpromenad med fick vilket vi istället gjorde efter krånglet med foderbordet.

Vi var ute ungefär dryga timmen och sov sedan middag i en och en helv. Sedan åt vi sen lunch vid 15 och sedan har jag varit ute och satt upp nät runt träden i gethagen. Jag försökte att sätta ner några enklare platsstolpar i marken som jag ska ha för att dela av hagen i vinter och sommarhage men det var alldeles för hårt i marken än så länge så jag får vänta ett par veckor till på källosningen under tiden jag väntar ska jag ändra staketet. Vilket jag påbörjade idag. I nu läget har de eltråden utåt men jag ska ändra så att de har den på insidan istället så att jag kan ha nät på utsidan. Anledningen till att jag ska ändra detta är att jag tror att killigingarna är ganska så rymningsbenägna och detta kommer hindra de att ta sig ut från hagen. Jag har ett såkallat rådjursnät i plats med 1kv cm rutor ungefär som jag ska klippa på hälften och jag tror att höjden då ungefär blir strax ovanför knät. Jag kommer att fotografera denna process och lägga ut fotona här. Alla inlägg som ha med djuren att göra går att hitta under "Text och bild om och kring djuren på gården".

Vid halv 7 ska jag påbörja varma mackor och sedan ska viäta framför mästarens mästare. Imorgon ska jag plugga klart på uppgift 3 och 4 och så tror jag att jag åker in med texterna på tisdag istället för att posta dem. Jag ska ändå åka en tredjedel av sträckean då jag ska till tandläkaren och känner att jag då lika gärna kan åka hela vägen in till stan och universitetet. Kan även passa på att köpa en till foderkrubba till getterna. Föresten jag ska även vid tillfälle ändra getternas foderbord de har inne. Jag ser att det fungerar bra med endast 10-11 cm mellan spjällorna så ska ändra så att även de där inne får samma mått imellan.

Nu tänkte jag påbörja varmamackorna och ladda in gårdagens foton på det nya lammet här.

// Maja


      mina små "änglar"   

Av Maja - 30 mars 2013 22:39

Ja här kommer mer ang lammningen. Joakim har nu varit ute igen och jag med föresten. Tackan hade mjölk, efterbörden ahde kommit, det blev en vacker bagge med vitt i pannan som kommer att heta nåot med 20... tyvärr blir det inga personliga namn. Baggarna kommer att slaktas i höst men fram tills dess får han leva efter mycket bra förutsättningar. Jag fotade en del, belv en del dåliga foton med min enkla dirgitalkamer och en del bättre med kompaktkameran. Jag vet inte hur stora bilder man kan ladda in här men om det fungerar bra så kommer jag visa bilder på denna vackra bagge och hans halv syskon inom de närmsta dagarna kan jag iallafall utlova.


Imorgon är nummer 1 att bära upp getternas foderbord på kullen, 2 är att plugga klart och sedan kan jag fota lammen och ladda in de i datorn.


Godnatt // Maja

Av Maja - 30 mars 2013 22:09

nu var Joakim ute och hon har fött framd et första lammet. Nu vet man inte om det kommer fler och om det kommer fler kan de ta alltifrån kanske 30 minuter till två timmar. Det som är viktigt nu är att lammet få i sig råmjölk som innehåller en hel del viktiga saker mot sjukdomar samt vitaminer. Joakim ska gå ut om en stund igen för att se så att tackan har mjölk och att lammet diar, men även för att se om efterbörden har kommit, om den har kommit blir det ingen lamm nummer två om den inte kommer kan det komma ett kamma till.


// Maja

Av Maja - 30 mars 2013 21:48

Godkväll

Hoppas ni haft en bra påskafton. Det har jag haft iallafall. Vi åkte upp till mina föräldrar under förmiddagen, tar ca 3 tmmar. Sedan har vi umgåts med mina föräldrar och min moster med familj. Mina kusiner är fantastiska, blir under vår och sommar 3 och 7, Vi tog en härlig promenad i solen och stannade vid några söta lamm och pratade med dess ägare en bra stund så vi fick vända och gå hem för att hinna till middagen som det ironiskt nog serverades just lamm. Jag hoppas inte tre åringen gjorde kopplingen och 7 åringen var inte med på promenaden. Jag har valt att inte äta kött och det känns bra, speciellt bra känns det då man föst står och tittar på de fantastiskt söta lammen i hegen och sedan inte äter det nerskurna, kyddade och grillade lammet på bordet. Jag avnjöt lax istället som jag hoppas levet ett mer frägligt liv än lammen. De har nog lidit mindre är lammet ialalfall.


När vi kom hem går jag och stänger in samt ger getterna mat. Sedan följer jag med Joakim ut till fåren och då är det en tacka som håller på att lamma men som ställer sig upp då hon blir orolig för att alla springer runt och det är allmänt oroligt då de vill ha mat. Vi ska vara vaken en stund till för att se så att allt går väl. De vill gärna lamma i fred. Jag hade tyckt det varit fantastiskt roligt att filma en lammning men jag tror att det är svårt. De lammar ofta på natten eller morgon då man inte är i stallet.


Imorgon hoppas jag på fint väder så att jag kan servera mina sötnosar frukost i nytt foderbord ute i solen på kullen... Det låter väl idyliskt   . Ska även plugga lite imorgon för att sedan skicka ivöäg texterna med brev till våran omoderna lärare....


// Maja

Ovido - Quiz & Flashcards