Alla inlägg under juni 2012

Av Maja - 19 juni 2012 17:15


Hej hej

I Söndags kväll kom jag hem från en intensiv helg med sommarkurs, Artkunskap för lärare. Det  var roligt och det gav verkligen insperation till att lära sig mer. Dock lärde man sig inte speciellt många arter där på plats, eftersom de bara sa arten någon gång och sedan var det ingen repetion. Vi har en stor uppgift vi ska arbeta med fram tills om drygt en månad. Uppgiften omfattar ca 2 hp vilket motsvarar sa 2 veckors heltidsstudier. Uppgiften går ut på att välja ett område, beskriva området, beskriva varför jag valt det området, kolla vilka arter det finns där samt hur jag skulle använda det i min undervisning. För VG krävs dessutom att man funderar kritiskt över biologisk mångfald i relation till hållbar utveckling, kunskpa om vår kultur- /naturhistoria i förhållande till dess flora och fauna samt värdet av artkänedom.


Min intesiva vecka består i att idag hälsa på en kompis, imorgon jobba samt fortsätta med att titta in arterna i naturreservatet jag valt som mitt område. På torsdag hälsa på en kopis samt ev jobba och handla inför midsommar. På kvällen kommer två kompisar med deras barn som vi ska fira midsommar med. På fredagen kommer det 5 pers till som ska stanna över tills på lördagen.

Ha det så bra

Av Maja - 14 juni 2012 18:45


Hej hej

Dagen började med att jag gick upp vid halv 8 och kom iväg på långpromenaden vid halv 9 och promenerade sedan till ca 11. Handlade på hemvägen och lagade lunch för att sedan åka vidare till jobb melan 13 och 16.30 Jag tänkte gått 10 km. Tror jag har gått hela rundan eller nästan som är en markerad led uppdelat på två gånger. Så nu tänkte jag att jag då skulle gå hela. Men när jag gått en del av det jag gått innan tappade jag bort markeringen och förskte sedn leta rätt på den, men hitade den inte. Blir ingen försök igen fören i nästa vecka kanske under tisdagen beroende på jobb. Har inget jobb än så länge nästa vecka och det känns inte alls bra. 

Ha det så bra

Av Maja - 10 juni 2012 17:15


Hej hej

Dagen började med att jag åkte till Ikea där jag köpte vinglas och vattenglas till midsommar. På vägen dit skulle jag tanka samt köpa olja motorolja till bilen. Insåg att det vara bäst atttanka på en obemanad och sedan med bensin i tanken leta efter en bemanand station. Men riktigt så enkelt var det inte. Den första besin station jag stannade vid verkade inte acceptera mitt kort, så åkte vidare, den andra var skärmen släckt och antagligen avstängd och på den tredje kunde man välja mellan 95 och 97, blev då osäker på vad jag skulle ha och ringde Joakim som inte svarar. Jag ger upp och åker tll Ikea. Är där strax efter 10 och mycket lite folk. Jag går upp för trappan inne i varuhuset och komme på att jag inte låst passagerardörren, vänder mig om och ska gå ner, snubblar då i trappen och tappar balansen. Tack vare att det är en stolpe framför mig kan jag ta tag i den och återfå balansen. Kan nu gå och låsa. På hemvägen tankar jag och köper motorolja på två olika ställen.

Har nu under eftermiddagen suttit och pysslat lite. Har gjort fyra kort och ska lägga ner för dagen. Ska byta om för att gå med Diddi och sedan sitta en stund hos getterna innan det är dags att fixa middag.


Imorgon och på tisdag blir det jobb på ett ställe och på torsdag och fredag blir det jobb på ett annat ställe. På onsdag plugg inför sommarkursen. Missan har varit borta sedan förra tisdagen i över 1,5 vecka. Men så igår när jag var ute och gav getterna knäckebröd hörde jag en katt och tänkte att det var Pippelina men så var det Missan. Hon var inte smal så hon har fått mat. Vi undrar vart hon har varit men det får vi nog aldrig reda på.


Ha en bra dag

Av Maja - 9 juni 2012 17:45


Hej hej

Idag har jag fått gjort mycket. Förmiddagen började med att jag har samanställt/bokfört maj och april månad. Jag är slarvig och slösig och måste nu verkligen ta tag i att bättra mig. Om jag ska kunna köpa häst och valp innom de närmsta åren kan jag inte slösa på det sätt jag gör och har gjort. Hitils denna månaden har det varit mycket tajt, tack och lov fick jag lite skatteåterbäring så då blir det något bättre.


Sedan har jag klippt i den film Joakim filmade i onsdags då jag hyrde häst och red på ridskolan. Har även försökt att lägga upp det klippet här på hemsidan utan att lyckats. Jag har varit ute med Diddi i en timma. Sedan har jag gjort ost och vallmofrö tilltugg av smördeg som vi ska ha på midsommar. Har bakat två sortes bröd. Gjorde 4 dubbel sats så blev ett antal av varje. Bakade en grov fralla med russin och och ljus fralla. Detta är också tänkt att ha till midsommar.

Sedan har jag även lagat mat. Det blev cournfile i smördeg som jag tillagade i ugn, till det stekta grönsaker (squvars, paprika och brokkolie), championsås (egentillagad) och färskpotatis. Sedan har vi slappat framför tvn. Nu tittar Joakim på fotbollen och jag ska strax återvända till tv efter att jag lagt allt bröd i frysen.


Godnatt

Av Maja - 5 juni 2012 17:00


Hej  hej

Är super förskyld, trots detta arbetade jag under dagen. Var inte ett jätte bra beslut men då jag fick förfrågan var jag mycket bättre än vad jag är nu och kända att jag inte kunde avboka arbetet. det var trots min förskylning mcydekt roligt att arbeta idag. Har försökt att lära alla ungar lite om naturen. Har visat de gran och tallkotte, visat kottar som ekorrar ätit på samt en skogsmus. Har även visar blåbärsris och pratat om vad skräpet hör hemma och de var mycket överens om att skräpet skulle ligga i papperskorgen.


Förklarade att genom skalbaggars och insekters hjälp så blir löv, pinnar och barr jord och det det tar lång tid. Sedan förklarade jag att skräp (som jag och barnen hittat i skogen) att det tar jätte, jätte, jätte, jätte, jätte, jätte lång tid innan de blir jord. Jag frågade sedan barnen vad man skulle göra av skräpet efter picknicken. Slänga det kom det från barnen. Vart blev min följdfråga. Några svarade då papperskorgen Cool. Jätte roligt att redan nu se vad för kunskap och erfarenhet av naturen och miljön man kan överföra till barnen. Ska bli riktigt roligt att gå kuren i sommar "Artkunskap för lärare" och sedan hälso och utomhuspedagogik i höst. Hoppas på att jag har mycket mer artkännedom efter kursen i sommar och att jag får ännu mer med mig efrter höstens kurs.


Tycker att det är jätte mysigt att vara på en syskon avdelning. De stora är så guliga mot de små barnen och det är praktiskt att kunna vara med de stora då man får lust till det ochs edan vara med e små. Självklart blandar man och försöker att se alla barn och lära känna alla barn. Är inne på att jag vill arbeta med storbarn men de små är ju ävend e underbara på sitt vis. Att då få möjlighet att arbeta på yskonavdelning gör det hela än lite roligare då man kan lite av bägge delar.


Sitter här med en ordenlig förskylning. Är så tät i näsan att jag inte får någon luft och nyss frös jag trots jens, t-hirt, fliströja och filt. Blir strax läggdags. Imorgon ska jag hyra häst är det bestämt med en i ridgruppen, men om jag blir sämre kommer jag inte att orka det. Hoppas innerligt att jag är sämst nu. Har varit ganska dålig under eftermiddag och kväll. Under förmiddagen var jag ganska pigg då vi var ute i skogen med alla goa ungar   . Försesten den häst jag ska rida imorgon blir Winne    jippi. Hoppas verkligen att jag är pigg nog.


Har blivit rejäla ändringar ang jobb. Var lovad 6 dagar i en mindre ort i en fsk men det blev bara 1,5    är skit dåligt och vill inte gå in och jobba där med då de säkert kan fortsätta på samma sätt. Nu hade jag tur att få annat jobb under samma tid. Är osäker på om de verkligen får lov att göra så. Ska kolla detta med lärarförbundet för jag är ju medlem där som student så de borde kunna svara på frågor tycker jag. Idag har jag som jag skrivit tidigare varit på en syskon avdelning som jag trivs bra på. Torsdag-fredag ska jag till en blandad avdelning med ålder 2-6 så det blir lika bra det om övrigt är bra. Måndag tisdag nästa vecka ska jag till samma som idag och nästa vecka torsdag-fredag ska jag och göra den där 1,5 dagen med totalt 9,5 timma. Var tänkt att jag skulle vara på en sommarförskola 28-31 men nu blir det bara 29-31 men det är så låg tid kvar och så mycket personal inblandat så det tycket jag är ok. Om jag inte får jobb då (vecka 28), tänker jag plugga på sommarkursen. Vecka 26 ska jag vara på en förskola, vekcka 25 är det ju midsommar på fredagen och tänker ägna mig åt sommarkursen del av den veckan iallafall. 27 åker jag troligtvis och träffar lite kompisar och vecka 28 får jag som sagt förhoppningsvis annat jobb. 32 ska jag och Joakim ha genensam semester och den helgen är det träff på sommarkursen igen. Vecka 33-35 är jag uppsatt på vikarieförmedlingen och hoppas på så mycket jobb som möjligt. Dock gäller det då att skaffa info och litteratur för hösten då ht börjar igen den 3 september.

Godnatt

Av Maja - 4 juni 2012 10:45


Hej hej!

Har åkt på en föskylning och har inte jobbat idag. Fick en förfrågan från det ställe där jag trivts så bra men kände att jag inte kan gå dit så förskyld. Vill ju inte smitta barnen. Dock är jag inte sämre nu än i förmiddags så ska jobba imorgon. Ska på möte ang jobbet i sommar. Hoopas att det är lite ordinarie personal som ska jobba. Antar att de inte bara kan sätta in vikarier. Men det ser jag ikväll hur de tänkt. Direkt efter mötet ska alla vi som ska jobba på detta stäle träffa föräldrar och barn. När det är avklarat ska jag till ridningen, men ska ta det lugnt och inte anstränga mig speciellt mycket. Ska inte bli kvar i stallet speciellt länge utan först och främst göra iordning den häst jag får. Om jag har tur blir det Winne annar blir det väl Ratina.


Ha det så bra

Av Maja - 3 juni 2012 17:45

Hej hej

Idag är det en bakdag. Joakim har bakat bullar och havreflarn. Han hann med havreflarnen då jag var och kompleteringshandlade till mitt bak. Jag har bakat chokladmufins med kola och mandel MUMS. Men det var mycket svårt att få kolan bra. Stod att den skulle koka under 10 minuter och sedan skulle den svalna. Jag började koka den men glömde att titta på klockan, så den kan säkert ha kokat 15-20 minuter. Ja ni förstå den blev hård och seg. Blev 12 mumis med kola och de blev bra. Ska göra om dessa goda kakor innom den närmaste tiden. Joakims bullar har jag inte smakt på ännu men de är ju alltid gott med bullar. Nu jäser min langos deg. Degen består i princip av potatis, vetemjöl, jäst, vatten och salt. Den ska jäsa en timma och sedan ska jag fritera de i stekpanna, det kan med bli mycket spännande.


På detta bröd ska vi sedan lägga pesto som jag blandat ihop själv, den består av solroskärnor, olivolja, salt, vitlök och parmesanost. Sedan ska vi lägga på soltorkade tomater och fetaost, men skulle även kunna lägga på vremfrech och tonfisk.


Vill tillägga i detta inlägg att kärlek och förhållanden är komplecerat och svårt. Var rädda om varandra och ta hand om varandra. Njut av tiden ni har tillsammans. Strunta i alla småsaker ni stör er på det är inte värt att ha konflikter om det....

Av Maja - 1 juni 2012 17:30


Hej hej.

IDag harn jag arbetat på en avdelning med barn i åldern 3-4. Barn är underbara och det är en erfarenhet att arbeta med barn i olika åldrar just åldern 3-4 var mycket spännnade idag. Detta trots och "jag kan själv" inställningen var spännande. Men de är ju så nyfikna och vill lära sig saker. Jag tog en spontan samling där vi övade på veckans dagar och det var lite svårt endast någon enstaka av 7 som kunde rabla veckans dagar och kunde säga en dagen efter även fast jag sa onsdag... Vi övade genom att de fick säga veckodagarna efter varandra, en började med måndag och så sa nästa tisdag och så vidare.


Fick under dagen samtal från en förskola med förfrågan om att arbeta några dagar under nästa vecka. Eftersom det inte finns någon chans att svara i telefon under tiden man arbetar lyssnade jag sedan av det och jag ska ringa upp  på måndag. Tänker då redan ringa tidigt för att få reda på vilka dagar och tider det gäller. Har i nuläget endast jobb på fredag nästa vecka till och med fredag veckan där på sedan har jag inget under en vecka för att sedan ha jobb under en vecka, inte ha någon under en och sedan jobba i fyra och därefter ha semester i en är tanken. De veckorna här närmast jag inte har något vill jag arbeta men måste även hinna med lite plugg mellan vecka 25 och 32 då jag läser en sommarkurs på några hp.

Har inget inplanerat i helgen men Joakim har antagligen som vanligt fullt upp med allt annat. Jag vet inte vad jag ska hitta på. Om vädret duger blir det lång promenader med Diddi.


Ha en bra helg

Ovido - Quiz & Flashcards