Alla inlägg under februari 2012

Av Maja - 15 februari 2012 13:00

Det flerstämmiga klassrummet

Justb nu sitter jag och läser en del ur en bok som heter det flerstämmiga klassrummet. Ett flerstämmigt klassrum är enkelt beskrivit då eleverna samspelar och pratar med varandra. Det är INTE en envägskommunikation. Då jag gick i skolan som egentligen inte är jätte lägesedan eftersom jag i år fyller 24 men jag tänker på min mellanstadieperiord. Där var det verkligen envägskommunickation. där pratade läraren och vi skulle ta in. Detta är då 98-00 jag går på mellanstadiet. Där skrev vi engelska glossor i en bok varje vecka för att redogöra vard vi lärt oss även hela högstadieperiorden skrev vi glosor. Jag vet inte hur man annnars kan ta till sig sådan kunskap men det finns SÄKERT fler alternativ. Nu ska ju inte jag undervisa i skolans engelska utan jag ska arbeta med de yngre barnen alltså de som går i det som nu kallas förskolan, som för ett antal år sedan hette dagis eller lekis, de orden är nu förbi.


Då vi kommer ut på vår vfu vecka 9-12 ska vi genomföra en aktivitet som är flerstämmig. Detta ska vi förbereda denna veckan för att under fredagen diskutera detta i mindre grupper med varandra och ta del av varandras tankar på aktiviteter för att sedan komma på ytterligare en aktivitet och redögöra för den något större gruppen. Min fundering är hur man ska genomföra en sådanhär aktivitet med endast 1åringar? Går det? Jag vet knappast en vad en flerstämmig situation ska innehålla. Det jag vet är att det inte ska vara envägs kommunikation utan att det ska vara en dialog där läraren inte är framträdande. Men hur ska jag utan att ha varit på en avdelning i mer en någon dag med den åldersgruppen kunna komma på en aktivitet för dem?? Hur ska jag veta vilken nivå jag ska lägga mig på? Jag vet knappt hur samlingen går till för de små. Jag vet att de upptäcker mycket i den åldern. Kanske kan jag hjälpa de att upptäcka något då? Men hur länge räcker deras koncentration? Jag såg något på nyheterna om där de visad hur 1åringar från en förskola exprementerade med sand och matematik. Kanske är det något? Jag måste även fånga barnens intresse. Men utan tal så måste jag då som pedagog vara oerhört uppmärksam på andra saker som visar att de är intresserade?? Men hur länge kan en 1 åring vara koncentrerad på exempelvis sand då? det boror ju självklart på dess intresse. Kanske får söka på aktiviteter med de små barnen och sedan göra om den ev aktivitete så att den passar åldersgruppen ännu mera och så att det blir mer efter deras intresse, att jag alltå ändrar den efter intresse.


Om jag nu ska ta sand aktiviteten krävs det att det finns sand att få tag på då det är fruset och snöigt. Ska ju vara ute under mars månad så det bör ju tina upp undetiden..... Men hade varit skönt att kunna bli klar med uppgifterna i början så att man sedan bara kan ta in och njuta av att vara bland de goa ungarna.


Hmm ja en sand aktivitet kan bli bra. Ska "bara" läsa på lite mer om min roll i sammanhanget men grejen är att den bok jag läser om detta handlar om skolan och det är STOR skillnad på en 8 åring eller en 12 åring och en 1-2 åring..... Sedan krävs det också att min handledare och hennes kolleger  "tillåter" mig att ta in sand. Får fundera lite till...


Om du arbetar i förskolan och vill ge mig tips tar jag taksamt emot det, eller om du för den delen är lärarstudent eller "bara" en mor som tycker det är roligt att testa olika saker med dina barn i den åldern.

Ha det så bra

Av Maja - 12 februari 2012 13:00

Söndagen den 12 februari

Hej hej på er. Nu var det ett tag sedan jag skrev här anledningen till det är att det varit så mycket. För en vecka sedan fick jag reda på att min morbror gått bort utan att han varit dålig innan. Eftersom jag inte stod så nära honom och inte träffat honom så ofta är jag inte jätte ledsen. Ledsen är man självklart och det är oerhört tråkigt. Tycker även synd om de som stod honom nära.


Föra veckan arbetade jag tre dagar på den förskolan där jag trivs så bra och denna veckan ringde de och frågade om jag kunde arbeta vecka 8. Jag sa ja till det men inte på fredagen då vi har obligatoriskt seminarie då. Fick reda på igår att begravningen kommer att vara den fredagen. Denna veckan har jag arbetat 1,5 dag. Har nästan gjort färdigt den uppgiften som är tills imorgon, den ska läsas igenom och rätta till ev stavfel. Idag söndag är tanken att plugga på den uppgiften samt uppgiften tills på fredag för att nästa vecka kunna arbeta med den uppgiften tills fredagen där på i den veckan då jag jobbar och då begravningen är. Eftersom jag inte kommer att gå på det seminariet innebär det att jag kommer att få lämna in en uppgift och då har jag även det att plugga på.


Ridningen har gått mycket bra. Fick en häst som är lite rädd för lektaren men då jag red gick det bra. Hon har en helt underbar galopp, vet inte om jag ridit en häst med den galoppen tidigre. Sist var det teori och då såg jag ännu större skillnader på oss i gruppen. Läraren gick igenom saker som jag redan visste som att lida hästens ben samt tränsets delar. Sedan gick hon igenom stallsäkerhet och det kan var vettigt för mig! Hon avslutade med att vi skulle hjälpa hene med att mocka och fodra vilket inte heöller gav något. Hoppas att det blir ridning imorgon, det blir ridning pom det är varmare än -12 och det blir det nog.

Nä nu måste jag sätta igång med pluggandet!!!! Ha en bra vecka. Föresten jag glömde berätta att till helgen ska vi på en musikal med mina föräldrar och på söndagen träffa lite släktingar på pappas sida jag träffar väldigt sällan det ska bli roligt! Ha det nu så bra

Ovido - Quiz & Flashcards