Alla inlägg under februari 2011

Av Maja - 28 februari 2011 18:22

Nu handlar mitt liv i princip om VFUn. Något mer vill universitetet att man inte ska hinne med. Man går och lägger sig tidigt för att man är gör trött på kvällen. Går upp tidigt och iväg till VFUn. Är på VFUn hela dagen (90% av en heltid.) Kommer hem trött. Börjar plugga, sitter med det minst i en timma. joakim kommer hem, lite fika, ut med Diddi och sedan i säng. TJOHO vad roligt. Är jätte roligt att vara på VFUn men tycker det är konstigt att vi ska göra vårt skolarbete på fritiden. Vi hinner ju inte med vår egne fritid. Exempelvis åka och träna, eller gå och fika eller bara istta i soffan och läsa en bok.


De flesta barnen var i förskolan idag så minst sagt full rulle. NU väntar tet på att bli tillagat och mackona på att bli rostade, hunden på att få gå ut och jag på en bok i soffan.


Ha en bra kväll

Av Maja - 24 februari 2011 18:00

Hej hej! Har haft en lång Vfu dag. 7.15 fram till 15:45. Har inte hunnit skriva in mina tankar i loggboken på datorn än, men ska göra det under kvällen då Joakim går ut med Diddi. Annars har det varit en lite konstig och annorlunda dag på förskolan. Det är så få barn. Vi började med att vara på yngrebarn då de pedagogerna skulle vara med på en intervju då de sökte ny personal. Vi var där till innan lunchen vid 11 tiden men var även ute innan. Den andra äldrebarns avdelningen var med oss hela dagen då de bara hade två barn. Är många sjuka på den avdelningen. Jag höll i samilngen på samma sätt igår med sångkort. Men idag var pedagogerna mycket mer engagerade så idag sjung vi fler verser och lekte en lek :). Mycket roligt att hålla i samlimngen :). Under eftermiddagen har vi inte gjort något alls. Barnen har lekt bra, jag har målat med några av barnen. Vi åt våfflor till mellanmålet mycket mumsigt tyckte jag och barnen :). Men eftermiddagen var ganska så lång. En flicka blev sjuk och det visade sig att hon fått medecin imorse så föräldrarna visste säkert om att hon egentligen var dålig och skickade iväg henne till förskolan ändå. Men det händer säkert då och då över allt på våra förskolor.


Imorgon ska vi hem till mina föräldrar och på lördag kväll på GBG-horseshow, på söndag till mormor och morfar på middag. Meningen var att vi skulle lagat middag åt mormor som precent för att hon fyllt år, men då jag pratade med henne för en stund sedan så ville hon laga mat själv och vi skulle absolut inte köpa något annat, det var precent nog att vi kom :). Så då är det väll bara att lyda lilla mormor :). Ska köpa en blomma iallafal :). Ska strax gå och fixa lite fika så att det är färdigt då Joakim kommer snart.

Av Maja - 23 februari 2011 17:08

hej hej! HAr inte hänt så mycket idag. Bestämde hur en samling skulle gå till och höll delar av den med. Vi har varit ute och grillat korv samt ätit korven i hallen på golvet. Det kan man verkligen tycka är konstigt. Vet inte hur många barn som tvättat händerna innan, de på Staren glömde det. Övriga barn vet jag inte. Dock tog de inte maten själva utan blev serverade. Men är knepigt. Imorgon är min VFU lärare ledig då hennes barn har sportlov. Jag slutade kvar över 1 idag, sedan gick jag hem och har suttit och pluggat från 2fram till för bara en liten stund sedan. Tycker inte det är rätt att vi ska ha VFU nästan heltid och sedan på det ha en hel del uppgifter att göra. det betyder att vi ska vara i verksamheten nästan 8 timmar och sedan sitta och plugga hela eftermiddagen. Jag har det ändå bra som endast behöver jobba 90% och "bara" har en halvtimme promenad hem. det är inget annat jobb man jobbar hela dagen och sedan kommer hem och får sitta med uppgifter. Då skulle folk gå i  vägen fort och bli utbrända. Jag ska gå och lägga mig en liten stund nu innan Jocke kommer.


Ha en bra kväll

Av Maja - 22 februari 2011 20:27

oj vad man blir trött av att jobba med barnen. Även fast det är sportlov och många av barnen är lediga. Var helt slut då jag kom hem. Somnade på sängen helt utmattad. Hoppas att jag kan somna nu ikväll igen. Meningen var att vi skulle åkt och simmat men blev inget med det. Idag har jag läst saga för barnen. Även två flano-sagor blev det. Det får ni fråga om, om ni inte vet var det är :P. Ska nog snart ta och krypa ner under täcket :). Ska börja 7.15 imorgon men slutar redan 13:30. Ska försöka att hinna observera en speciik situation. Det är en av tre uppgifter vi ska göra. Vi ska då koppla detta till literaturen och skriva 2-3 A4. Så ingen vila på eftermiddagarna har vi egentligen inte. Ska även göra en musik uppgift imorgon. Så nu behöver jag mycket sömn.


Natti natti 

Av Maja - 21 februari 2011 21:07

5 små elingar gick ut för att leka, upp för en backe och lång, långt bort, mamma anka sa kvack, kvack, kvack, fyra små elingar kom springande hem.

4 små elingar gick ut för att leka, upp för en backe och lång, långt bort, mamma anka sa kvack, kvack, kvack och tre små elingar kom springande hem.

3 små elingar gick ut för att leka, upp för en backe och lång, långt bort, mamma anka sa kvack, kvack, kvack och två små elingar kom springande hem.

2 små elingar gick ut för att leka, upp för en backe och lång, långt bort, mamma anka sa kvack, kvack, kvack och 1 liten eling kom springande hem.

1 liten eling gick ut för att leka, upp för en backe och lång, långt bort, mamma anka sa kvack, kvack, kvack och ingen eling kom tillbaka igen.

Mamma eling gick ut för att leta, upp för en backe och lång, långt bort, mamma anka sa kvack, kvack, kvack och fem små elingar kom springande hem.


mm denna sång har vi sjungit idag med rörelser. Denna har tyvärr också fastnat i huvudet haha :).


VFUn har gått bra, har varit otroligt få barn eftersom det är lov i skolorna och syskon till barnen är lediga. Imorgon börjar jag redan klockan 7 men slutar halv 3 sedan hem, plugga och så förhoppningsvis iväg och simma då Joakim kommer hem.


Natti Natti

ps Anna: Jag har tre veckor VFU :), lycka till med din hemtenta :) kram

Av Maja - 20 februari 2011 18:32

Hej hej. En riktigt lugn och skön helg har det varit. Har varit förskyld så har inte gjort mycket. Idag har vi bakat kokoskakor, chokladmuffins, chokladsnittar och bullar. Joakim håller på med maten och jag har suttit en bra stund med att leta reda på lekar, sånger, ramsor och pyssel jag kan använda under min VFU. Har hittat många olika saker och kanske kan jag redan imorgon sätta igång någon av aktiviteterna med barnen. Kommer nog inte att hålla i en samling imorgon men kanske innan fredag :). Övning ger färdighet, då jag kommer ut i verksamheten ska jag hålla i samlimngar och aktiviteter varje dag.


Några saker jag har hittat som man kan gör är en alfabetbok då barnen får klippa, klistra och rita saker på exempelvis A och så blir det första sidan, sedan ritar, klipper och klistrar de på B och så vidare. Kan även göra en framsida med barnens namn. Hittade även en skiss på hur man kan göra någon sorts docka av papper. Man kan även räkna med makaroner i olika färger och form. Sjunga sånger, ramsor och pyssla om vintern. Fanns även snögubbar i alfabetet :). Så nu har jag mycket roliga saker att se fram emot med barnen. Börjar lukta mycket gott här nu :) och magen kurrar...


Ha en bra kväll

Av Maja - 18 februari 2011 10:16

hej hej. Har precis lämnat in mina uppgifter. Både examinationen samt kompleteringen av hemtentan till föra kursen. Så sköt att inte behöva tänka på det mer :). Har åkt på en förskylning men tror att mina huskurstips som jag skrev om här faktiskt hjälper lite. Har inte ont i halsen untan är "bara tung i huvudet och snuvig". Så blir ingen träning idag och blev inte det igår heller. Vid lunchtid ska jag in till stan och hämta mentorsbarnet har ingen lust idag, vill bara vara hemma men måste in till stan och träffa henne. Ikväll kommer Joakims föräldrar på supergod smörgåstårta med lax och makrill mums mums. Så blir inte länge jag ska vara inne i stan. Nu ska jag strax äta frukost och sedan göra mig i ordning så jag kan vissa mig bland folk.


Ha en bra dag

Av Maja - 17 februari 2011 14:31

Hej hej! Har varit iväg och jobbat på den förskola och den avdelning jag hade min VFU på. Gick jättebra och känner att jag valt rätt utbildning och yrke :), just för att det är så roligt och alla barn är så goa. Sedan tror jag att det är jätte svårt att hela tiden arbeta efter läroplanen men det är SÅ VIKTIGT! Kommer ut "på riktigt" i verksammheten om mindre än 3 år och då ska jag kunna det med en heldel annat!!! Men är så roligt att jobba ed barnen och då kommer jag att ! fixa skolan även om det är kämpigt periordvis. 


Från och med nästa vecka har jag VFU i tre veckor. Ska bli sååå roligt, ska suga in all kunskap och anteckna :). Vill att det ska vara fredag idag och vill ha helg!!! Men får stå ut med att det är torsdag. Är ju faktiskt inte sååå långt till fredag :). Min eftermiddag ska jag ägna åt att bli färdig med kompleteringen av hemtentan samt med examinationsuppgiften, om jag hinner detta idag, blir jag ledig imorgon. Då ska jag träna och träffa mentorsbarnet :).


Ha en bra eftermiddag

Ovido - Quiz & Flashcards