Alla inlägg under augusti 2010

Av Maja - 27 augusti 2010 11:29

hejsvejs!

fredag idag då. Sov länge, sedan har jag varit ute med Diddi och ätit frukost. Under dagen ska jag ta en lång promenad med Diddi, virka färdigt mina små "godis konffeti" och städa. Ska även försöka att ha maten färdig då Joakim kommer hem. Sedan är jag ledig i helgen, har inte ett enda ledsagarjobb, det är någon annan som har hunnit före att ta uppdragen. Men det ska bli skönt att bara vara hemma.


ha en bra dag 

Av Maja - 26 augusti 2010 20:45

Hej hej!

Då var det torsdag! Idag har dagen gått väldigt fort. Den började med att jag gick upp vid halv 9, sedan en kort promenad med Diddi som blev kortare en vad jag tänkt då jag halvvägs möter en ko....


Skulle gå mellan två vägar och då ska man gå emellan en hage med hästar och en med kavar/ungtjurar. Jag ser att kalven är lös men tänker att jag kan gå förbi den och forsätta. Men han är så nyfiken på Diddi att han följer efter och jag inser att jag inte bara kan lämna honom för då kommer han att följa efter mig. Jag vänder och går tillbaka och mycket riktigt följer han efter, jag sneddar över gårdsplanen för att undvika att gå ut på vägen. Knackar på ladugårds dörren och tittar in men ser inget annat en tuggande kor hehe :P. På denna gården håller de även på med andra företag så deras nummer står på skyltar vid vägen, så jag ringer. En man svarar, jag förklarar mitt ärende och han säger att han ska ringa sin son och säger hejdå. Han tackar inte ens!!!


Jag börjar känna mig lite stressad då jag ska iväg och jobba. Så jag börjar gå längs vägen, kalven håller sig en stund på gårdsplanen men kommer efter en liten stund ut på vägen, som tur e kommer det ingen bil. Och tillslut kommer det en bil som stannar på gårdsplanen. En kvinna stiger ur bilen med en hink med foder och börjar ropa på kalven. Jag börjar gå bakom, kalven går snällt mot kvinnan. Jag säger till kvinnan att jag var ute och gick med hunden och såg att kalven var lös. Jag förstod det säger hon bara. Jag forsätter och säger att jag inte kunde lämna den. Då säger hon bara vad snällt och en enkelt tack!! Jag forsätter hemmåt!


Jag skyndar hem och kommer sedan ca 5 minuter sent till jobbet. Det var ingen fara, men lite sådär att komma sent första dagen. Att jobba gick bra, jag gick brevid. Denna brukar ville egentligen ha en äldre som skulle jobba men jag tror att jag blev godkänd. Så förhoppningsvis har jag extra jobb brevid mina studier.


Jaokim är påväg hem från Stockholm, han skulle varit framme nu, men tåget är försenat med en timma. Hmm dessa tåg, dessa tåg!! Undra varför det var försenat idag? Ingen brand, inga löv, ingen snö, ingen blåst hmmm kanske singnal fel  då eller kanskle dörr fel??? Eller lite vatten på spåret...

Ska iallafall hämta honom om en timma då.


Imorgon ska jag bara vara hemma, ska sova läännge!!! Nästa vecka börjar allvaret på riktigt!! Då drar skolan igång. På måndag är det kursintroduktion kl 15 sedan är det föreläsningar varje dag resten av veckan. Kursen håller på tills vecka 43, den veckan är det grupparbete och redovisning och veckan innan är det hemtentamen. I kursen kommer vi att använda 20 böcker enligt literaturlistan. 6 av de är nedladdningsbara och ca 7 ska vi bara ha 50 sidor av ca 200 (jag antar att man kan kopiera de sidorna) och jag har då köpt 6 av de resterande 7, den 7de hade inte kommit ut på Adlibris och det var fler sidor än vad listan angav. Hoppas på att jag kan få böckerna imorgon men den chansen är liten.


ha en bra kväll

Av Maja - 25 augusti 2010 20:59

oj, denna dag har varit lång! vaknade vad halv 6 då Joakims klocka ringde. Somnade om då han gått och vaknar av klockan vid halv 9. Har varit i skolan mellan 13 och 16 tiden. Innan var jag en sväng på maxi. Under dagen har vi fått massor med information, så man är trött i huvudet idag med. När vi var klara i skolan åkte jag och två andra lärarstudenter in till stan och tog en fika :). Sedan jag kom hem har jag hämtat Diddi, ätit och beställt kurslitteratur, något mer har jag inte hunnit med. det är drygt 20 böcker man ska läsa eller snarare 20 titlar som är med på litteraturlistan för den kursen vi ska läsa tills vecka 43. Men en del av dem kan man ladda ner, andra är det bara drygt 50 sidor av ett par 100 man ska läsa, och de antar jag att man kan kopiera eller få tag på annat sätt. De 6 böcker som är kvar kostade strax över 1000 kr på Adlibris fick 50 kr rabatt för att jag är student och jag gjorde min första beställning, så hamnade precis under 1000 kr.


Nu ska jag ut med Diddi och sedan sova

Natti natti

Av Maja - 24 augusti 2010 22:01

Tjena!

ja nu har jag genomfört den första introduktionsdagen av två på lärarutbildningen :). Det var roligt! Jag är mer motiverad nu till att studera än var jag var i morse då jag mest var trött och nervös. Imorgon börjar vi vid 13 och håller på till 16 tiden, efter det ska jag vara med på studentföreningens aktiviteter. Joakim åker iväg på kurs imorgon bitti och komme hem på torsdag kväll. Under tiden har jag bilen. På torsdag ska jag gå brevid på det nya jobbet och hoppas inerligt att det går bra och att han trivs med mig så att jag kan jobba där under hösten och kanske även våren. Nu är det dax att krypa ner under täcket.


Natti natti

Av Maja - 23 augusti 2010 20:12

hej,

Imorgon är det intoduktion som är obligatorsisk det börjar vid 9 och håller på till 16, då en studentförening för lärarstudenterna tar vid. Dem har aktiviteter fram till 01, dock ska jag inte gå på allt utan jobba ett pass vid 21. Kommer att vara mycket nervös imorgon, men det är jag såklart inte ensam om att vara.


Har köpt Göteborgs horseshow biljetter idag med :), vi ska gå på kvällen på lördagen, då det är internationell hoppning och dressyr, har nog bara sätt på dressyren någon gång innan så det ska bli roligt.


Har varit ute med Diddi en timma ungefär och fotograferat lite. Under kvällen har vi handlat, och tittat på universitetsområdet så att jag hittar till rätt hus imorgon.


Ha en bra kväll

Av Maja - 19 augusti 2010 13:27

hej, trodde jag skrivit ett inlägg igår. Men ser det inte på bloggen, konstigt. Imorgon åker vi till Stockholm, åker tidigt så vi ska få så mycket tid som möjligt där uppe. Har varit och lånat en ljudbok på biblioteket så att jag har något att göra på tåget  blir så åksjuk av X2000 så kan nog inte läsa... Om det blir fint väder på lördagen ska vi ut på en ö över dagen, men ser sådär ut halvmulet och kanske regn samt 15-20 grader... så inte jätte fint. Sedan åker vi hem igen söndag eftermiddag. Måndag e det en lugn dag, på tisdag är det introduktion i skolan.


ha en bra dag och helg



Av Maja - 17 augusti 2010 20:32

hej hej alla glada!

Sitter här med lampan tänd och balkongdörren öppen. Hör sysorna spela, det har mörknat men det är fortfarande varmt. Om två månader är det garanterat höst, då har frosten kommit, löven är gula och har faligt till marken, då är det mitten av oktober, brrr vad man fryser när man cyklar till bussen.....


Men där är vi inte ännu! Såå njut av sommaren, att den ännu inte har försvunnit för i år.


Idag har jag träffat en ny brukare. Det är samma assistans bolag som jag arbetade åt tidigare i sommras. De har "hittat" en brukare ganska nära där jag bor som behöver hjälp 2 av 5 helger. Är ett rullande schema. Jag kommer att arbeta fredag kväll till lördag morgon och sedan söndag morgon till söndag eftermiddag. Tror och hoppas att det blir bra, att jag och brukaren trivs med varandra, det är ju ett måste som persolig assistent.


Imorgon arbetar jag ett pass åt riksfärdtjänsten och även på torsdag. På fredag morgon bär det av till huvudstaden över helgen. Ska hälsa på släktingar till Joakim.


På tisdag nästa vecka är det introduktionsdag, även på onsdagen är det det. Från tisdagen tills lördagen är det Kick-off, för de nya studenterna. Är en del lekar och på kvällarna pub och fest. På torsdagen ska jag gå brevid den nya brukaren. Känns skönt att komma igång med skolan, att ha något att göra hela dagarna. Blir väldigt tråkigt att mest sitta hemma och bara jobba en timma då och en då. Är även mycket skönt att kunna ha ett jobb på helgen så att man slipper leva på dryga 2000 och slipper ta studielån. Har redan lånat pengar då jag bodde i Alingsås, va dumt, men lätt att vara efterklok och tyckte väll då att jag behövde dem. Så nu blir det inget lån, så länge jag har jobb iallafall. Ska vara kvar hos riksfärdtjänsten med och ta de uppdrag som jag kan. Hoppas på att jag kan ta 5 uppdrag i veckan. Är även skriven i Växjö som ledsagare, men där blir det nog inte speciellt många.


Joakim är och tränar och skulle komma hem 9, halv 10. Så nu ska jag ut med Diddi och sedan krypa ner tror jag (i en stor säng  ).


Natti Natti

Av Maja - 16 augusti 2010 20:55

hej hej, läste precis denna artiken


http://www.smp.se/nyheter/vaxjo/sa-har-illa-har-det-aldrig-varit(2059793).gm


Jag skriver även här! Ta ert ansvar för ert djur!!! Kasta inte ut det och kastrera katten så det inte blir fler och problemet växer!! Tänk efter en gång till innan ni köper den där söta kattungen, kan ni ta hand om den resten av dess liv??


GODNATT

Ovido - Quiz & Flashcards