Alla inlägg under april 2012

Av Maja - 24 april 2012 16:30

Hej

det är redan tisdag kom hem från London efter luch i söndags sedan dess har jag pluggat, pluggat och pluggat. En del begrepp känner jag att jag kan men måste plugga i några timmar till. Joakim tar förhoppningsvis Diddi i eftermiddag/kväll. Jag ska iväg på en kurs som handlar om hästutfodring några mil härifrån. Ska bli mycket roligt. Känner att det är en puzzelbit som skanas innan jag kan sakffa egen häst. Det kommer jag att kunna göra våren/sommar 2014, tills dess ska jag lära mig massor av nytt innom ridsporten. Hade gärna fortsatt att skriva här men måste verkligen plugga. Kännst tungt att inte hinna gå med Diddi ikväll men nu får skolan gå före och ikväll går kursen före. Imorgon ska jag skriva tentan och sedan gå på introduktion till ett stort grupparbete. Efter det hem och plugga och då måste jag gå med Diddi.


Ha det så bra

Av Maja - 14 april 2012 16:45


Hej hopp!

Idag var jag uppe tidigt. Vaknar tidigt av sol och fågelkvitter det är visserligent revligt men kanske inte så tidigt som halv 7. Men men. Gick upp, åt frukost och begav mig iväg till ett naturreservat. På vägen dit regnade det, under tiden jag gick var det uppehåll eller duggade endast. Sedan åkte jag in till stan för att besöka en bokhandel och en butik som säljer hästartiklar. Jag var även påe tt apotek och köpte "bra att ha saker" till London. Då jag kom hem fixade jag ute hos getterna och sedan var kl helt plötsligt 1. Då börade jag att plugga, sedan har jag lagat och ätit luch och nu även vilat lite middag man blir så fasligt trött av att läsa miljödidkatik om miljödidaktisk kompetens, etik och koral, värdekonflikter, miljöetiska riktningar mm. Är svåårt att hinna med allt. Har inte hunnit med att läsa allt jag bör göra och sedan ska jag även sammanställa svar på den begreppslista vi har fått till tentan. Förutom detta bör jag även gå igenom en gamal rapport och rätta stavfel innnan jag sickar den till mamma som ska hjälpa mig att läsa igenom den för att se om hon hittar "fel" i den.


Nu ska jag gå på miljödidaktiken igen.

Ha en bra lördagkväll

Av Maja - 12 april 2012 21:45


Nu har jag verkligen sätt många vårtecken. Har sätt göselmaskin, såmaskin och en traktor med plog. Det kvittrar i varenda buske, det knoppar på träden och det dröjer nog inte länge (om vädret fortsätter med 12-14 grader) tills träden slår ut. Under påsken var jag iväg och gick i ett naturreservat två gånger där såg jag också vårtecken i form av blad till vitsippor och en mänd vårfåglar som en trana, en större hackspett, ett antal grågäss och några kanadagäss. Ska åka dit till helgen igen om vädret är fint. Förutom det ska jag även plugga. Har en hel del att göra för att ta igen att vi ska till London. Känns jobbigt nu men kommer att kännas skönt i London då man inte behöver tänka så mycket på skolan. Så imorgon ska jag helst göra två seminarieuppgifter. En krävs endast läsning men ska göra en del anteckningar för minnets skull. På den andra krävs det att jag besvarar ett antal frågor. Uppgiften ska inte in men vi ska ju kunna redogöra. Dessutom är ämnet intressant så då är det roligt. Kanske till och med ska skriva och läsa lite nu...


Sov gott

Av Maja - 12 april 2012 13:15


Hej

Det rubriken anger kommer detta inlägg att handla om. Kan börja med att berätta att jag nu läser en bok som heter Miljö sociologi av Lindskog Rolf och Göraokn Sundqvist. Det jag läst hitils är hur samhället och miljöproblem hör ihop samt historien kring miljöproblem och miljöförstöring. på 1960 talet var det okej att dumpa avfall i haven, både i östersjön, Atlanten och utanför Göteborg. VARFÖR?? HUr kunde detta tillåtas? VArför såg man inte då att det kunde försöra naturen?? SUCK. Sedan i slutet av 1960 talet börjar politikerna förstå då de utvecklar miljöpolitik både i enskilda länder och internationellt genom avtal. Miljögifter kom även med industraliseringen och miljögifterna gick ner i marken och sedan uppåt i näringskedjan.

Lindskog och Sundqvist (2011) skriver att samhället utformning och miljöproblem hör ihop. Det handlar om hur samhället är organiserat och vilka värderingar som finns där samt vilka produktion och konsumentmönster som gynnas. Det handlar om hur vi som människor tänker, hur vi värderar och hur vi handlar samt om vår kunskap om miljön. Om man då ska kunna förstå och återgärda våra miljöproblem så måste man först förstå att miljöproblemen uppstår i samhället och därmed har miljöproblem även sin lösning i samhället.

Så snälla ni tänk på miljlön!! Nästageneration och den där efter måste också kunna få njuta av natur, djur och växtliv. De ska inte behöva dö pga av gifter, vi ska inte behöva se arter dö ut pga av männikans dumhet. SUCK!


Har nu börjat att förbereda mig för Londonresan, vi åker på onsdag vid lunch och flyget från Danmark går tidig kväll/sen eftermiddag. Har kollat upp kostnader att ta ut pengar och betala med kortet hos Nordea. Har kollat upp om forex tar ut en avgift för att växla pengar men de gör e inte. Ska in och växla his dem senare. Har bytt från kontatkort till abonemang hos Telenor vilket innebär att jag får simkortet imorgon eller på måndag och då ska jga ringa dem för att föra över mobilnummret. Sedan fick jag även reda på att de har något de kallar för passport vilket innebär att det är samma avgift att ringa från utlandet som innom hemlandet förutom en extra avgift på 4 kr per uppringning. Om någon ringer till mig kostar det 4 kr var 20 minut för mig. Detta nnebär också att jag slipper ta med mig datorn utan kan använda mobilen nu i London. Innan tänkte jag maila och facebooka till nära och kära men nu kan jag ju använda mobilen och slipper då känna ansvar för datorn. Känns skönta tt ha kollat upp allt sådant här redan nu och ha det klart. Ska börja att packa till helgen så att det bara är så lite som möjligt kvar på onsdag.


Nu ska jag äta lite luch för att sedan plugga lite och ta bussen till stan och gå på en föreläsning i eftermiddag. Ha det så bra

Av Maja - 9 april 2012 16:45

9 april

Hej hej. Som jag skrev igår skrev jag flera inlägg som försvann, så nu skriver jag i word för att sedan lägga in det i bloggen. Sitter just nu och lyssnar på svensktopp låtar då jag är svensktoppsjury några veckor fram över. Kan säga att jag tycker att det är ganska så stor skillnad på musiken. Jag har skrivit upp numret på låtarna på en lapp och ger de sedan betyg 1-10 och den som får bästa poäng ska jag sedan rösta på. Just nu låt nummer 7 som inte får mer än en 2a. Var uppe tidigt i morse, packade ihop frukosten och tog bilen till ett naturreservat ca 35 minuter härifrån. Var vid detta naturreservat för första gången igår och det är mycket vacker. Det är mycket bok och en del ekar. Det ligger mycket fallna träd som insekter och skalbaggar livnär sig på och som sedan andra djur äter upp som sedan andra djur äter upp och så blir det en näringskedja.  Det är så härligt att gå i skogen, det blir så rofyllt och avkopplande. Det är mycket mer avkopplande än att gå på en asfalterad väg förbi massa hus.

I förgår alltså på påskafton var vi och promenerade i ett naturreservat som endast ligger ca 15 minuter bilväg härifrån. Det var vacker där med men de runderna är lite för korta. Det andra kan man i alla fall gå lite över en timme om man går på bägge de runder som finns. Dessutom ligger de vid en stor sjö vilket jag uppskattar mycket. Under eftermiddagen på påskafton fikade vi med Joakims föräldrar och mormor. Där jag än en gång fick reda på hur dåligt det är med getter. Men jag tänker inte sälja dem för det! Det är mitt val att ha getter. Är tråkigt att inte bli stöttad istället och att de tycker det är roligt att jag fixar hage själv, fixar kontakter, sköter om dem, tänker fixa kontakter så att jag kan skaffa en bock och se till så att de kan gå i en sommarhage. Det är inte alla tjejer som fixar sådana saker!!! Hur många tjejer kan bygga staket??? Jag kan och det tänker jag visa!! Frågan är sedan hur mycket tjafs det kommer att bli då jag ska skaffa häst! Men egentligen har inte han med det att göra för hästen tänker jag ha här där jag och Joakim bor.

                                                  
                                            

Denna vecka kommer jag att ha föreläsningar två gånger uppdelat på två dagar och två timmar vardera, sedan kommer jag även att ha ett seminarium där vi ska ha förberett oss genom att läsa del av en bok och sedan kunna redogöra för lite olika saker. Under föreläsningarna kommer jag att få mer kunskap som jag behöver till nästa seminarium som är precis innan jag åker till London. Denna vecka blir förutom att gå på föreläsningarna och seminariumet, att förbereda mig inför nästa veckas seminarium och sedan försöka att plugga på tentan. Men även ev förbereda mig på seminariet som sker efter London och dagen efter salstentan som jag redan nu fasar inför. Ska även skriva lite på en text jag håller på att komplettera.


Ha en bra vecka 

Av Maja - 5 april 2012 13:00


Hej hej!Det är ingen direkt mjukstart nu på den nya kursen har börjat med två heldagar mellan 8-17 och den första dagen 8-12 men då var jag ända iväg under eftermiddagen och kom hem efter 17. Idag har jag tagit lite sovmorgon och tänkte köra full fart hela dagen och även imorgon, men på morgonen imorgon ska jag till ridskolan och hjälpa till ofrivilligt. Är tydligen tvungen till det annars blir man debeterad 300 kr :(.


Under den närmaste veckan ska jag

  • Gå med Diddi en timma varja dag.
  • Tämja lamm
  • Skicka iväg en ansökan om sommarjobb
  • Göra seminarieuppgiften till boken "Barn och naturkunskap"
  • Göra seminarieuppgiften till boken "miljödidaktik och etk"
  • Seminarieuppgiften till boken "miljösociologi"
  • Fixa tema rapporten
  • Förbereda inför salstentan
  • seminarieuppgift till boken "innebörder av hållbar utveckling"

Så det där ed påskloiv får inte jag iallfall. Ska till london i vecka 16 och då går det åt tre vardagar och då ska vi egentligen plugga på salstentan. Därför känner jag att allt (det ovan) måste bli färdigt innan London eftersom vi endast har två dagar på oss då vi kommit hem och helst då senast torsdag om en vecka, så att den helgen och fredagen kan ägnas åt tentan. Så vi kan säga att jag tar ledigt 3 vardagar till London. Sedan kanske vi kommer att repetera naturventenskapliga begrepp men det kommer absolut inte bli någon intensivt pluggande iallfall.


Kom 7 nya lamm under tisdag kväll till onsdag kväll och nu i natt har det kommit 2 från två tackor och den ena håller på att lamma det andra.


Ska plugga nu några timmar för att sedan ta en paus och gå med Diddi och sedan även titta in hon lammen.


Ha en bra dag

Ovido - Quiz & Flashcards