Direktlänk till inlägg 15 februari 2012
Justb nu sitter jag och läser en del ur en bok som heter det flerstämmiga klassrummet. Ett flerstämmigt klassrum är enkelt beskrivit då eleverna samspelar och pratar med varandra. Det är INTE en envägskommunikation. Då jag gick i skolan som egentligen inte är jätte lägesedan eftersom jag i år fyller 24 men jag tänker på min mellanstadieperiord. Där var det verkligen envägskommunickation. där pratade läraren och vi skulle ta in. Detta är då 98-00 jag går på mellanstadiet. Där skrev vi engelska glossor i en bok varje vecka för att redogöra vard vi lärt oss även hela högstadieperiorden skrev vi glosor. Jag vet inte hur man annnars kan ta till sig sådan kunskap men det finns SÄKERT fler alternativ. Nu ska ju inte jag undervisa i skolans engelska utan jag ska arbeta med de yngre barnen alltså de som går i det som nu kallas förskolan, som för ett antal år sedan hette dagis eller lekis, de orden är nu förbi.
Då vi kommer ut på vår vfu vecka 9-12 ska vi genomföra en aktivitet som är flerstämmig. Detta ska vi förbereda denna veckan för att under fredagen diskutera detta i mindre grupper med varandra och ta del av varandras tankar på aktiviteter för att sedan komma på ytterligare en aktivitet och redögöra för den något större gruppen. Min fundering är hur man ska genomföra en sådanhär aktivitet med endast 1åringar? Går det? Jag vet knappast en vad en flerstämmig situation ska innehålla. Det jag vet är att det inte ska vara envägs kommunikation utan att det ska vara en dialog där läraren inte är framträdande. Men hur ska jag utan att ha varit på en avdelning i mer en någon dag med den åldersgruppen kunna komma på en aktivitet för dem?? Hur ska jag veta vilken nivå jag ska lägga mig på? Jag vet knappt hur samlingen går till för de små. Jag vet att de upptäcker mycket i den åldern. Kanske kan jag hjälpa de att upptäcka något då? Men hur länge räcker deras koncentration? Jag såg något på nyheterna om där de visad hur 1åringar från en förskola exprementerade med sand och matematik. Kanske är det något? Jag måste även fånga barnens intresse. Men utan tal så måste jag då som pedagog vara oerhört uppmärksam på andra saker som visar att de är intresserade?? Men hur länge kan en 1 åring vara koncentrerad på exempelvis sand då? det boror ju självklart på dess intresse. Kanske får söka på aktiviteter med de små barnen och sedan göra om den ev aktivitete så att den passar åldersgruppen ännu mera och så att det blir mer efter deras intresse, att jag alltå ändrar den efter intresse.
Om jag nu ska ta sand aktiviteten krävs det att det finns sand att få tag på då det är fruset och snöigt. Ska ju vara ute under mars månad så det bör ju tina upp undetiden..... Men hade varit skönt att kunna bli klar med uppgifterna i början så att man sedan bara kan ta in och njuta av att vara bland de goa ungarna.
Hmm ja en sand aktivitet kan bli bra. Ska "bara" läsa på lite mer om min roll i sammanhanget men grejen är att den bok jag läser om detta handlar om skolan och det är STOR skillnad på en 8 åring eller en 12 åring och en 1-2 åring..... Sedan krävs det också att min handledare och hennes kolleger "tillåter" mig att ta in sand. Får fundera lite till...
Om du arbetar i förskolan och vill ge mig tips tar jag taksamt emot det, eller om du för den delen är lärarstudent eller "bara" en mor som tycker det är roligt att testa olika saker med dina barn i den åldern.
Ha det så bra
He hej Idag den 1 juli har jag använt bloggplatsen till mina tankar, åsikter och vardagliga ting i 4 år. Jag har valt att övergå till bloggspot och delger er ej adressen då jag vill vara annonym på denna. ...
Hej Just avverkat terminens näst sista ridpass på de underbara isläningarna. Hadde en annan mycket duktig ridinstruktör och vi gjorde en mycket rolig övning. Vi hade "passtakthästar" och skulle få dessa i tölt, sist så hade vi "travtakthästar". Det...
Hej Jag har telenor som abonemang på min mobil och som mobilt bredbnd. Jag tycker det fungerar utmärkt. Testa du med genom att klicka här Ha en fortsatt bra kväll ...
Godmorgon Efter lite fix och trix med en ny blogg under morgonen ska jag nu snart gå och äta frukost för att sedan köra stenhårt med plugg resterande del av dagen. Är ganska så omotiverad men är inget att göra, om jag ska klara tentan så gäller det...
Hjälp mig! Sålde min bil igår och nu är registreringsbeviset påskrivet borta. Jag brukar hålla ordning på mina saker vilket du troligtvis inte tror på. Köparen skrev alla sina uppgifter och jag skrev min påskrift på pappret. Pappret satt på en pär...